Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zdraví z lékárny i přírody: které látky pomohou vašemu tělu

aktualizováno 
Trápí vás padání vlasů, bolavé klouby nebo třeba špatné zažívání? Na vaše potíže se prodává řada přípravků. Poradíme vám, které vitaminy a minerály si koupit v lékárně a co si vzít z přírody.

Vitaminy i minerály potřebuje vaše tělo, aby dobře fungovalo (ilustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Oči

DHA kyseliny: mají pozitivní vliv při degeneracích sítnice a suchých očích. Vitamin A: chrání před šeroslepostí.
Lutein a zeaxantin: chrání před poškozením UV zářením. Ochraňují buňky sítnice před nežádoucími vlivy, jako jsou kouř, smog nebo sluneční záření. V kombinaci s dalšími antioxidanty snižují riziko vzniku různých chorob.

Co si vzít z přírody?
Listová zelenina jako špenát a kapusta obsahuje lutein a zeaxantin.
Pomeranče a mandarinky vitaminy a beta-karoten. Vhodné jsou také ryby z chladných moří obsahující zdravé tuky.

Vlasy

Zinek: zvyšuje kvalitu, snižuje padání.
Kyselina pantothenová: je důležitá pro zdravý vývoj a růst vlasů.
Vitamin A: antioxidant, pomáhá produkovat ideální množství mazotoku ve vlasové pokožce.
Biotin (vitamin H): pomáhá produkovat keratin, může předcházet šedivění a vypadávání vlasů.
Měď: pomáhá předejít vypadávání vlasů, vadám barvy a struktury vlasů.

Co si vzít z přírody?
Trápí vás suché a extrémně lámavé vlasy nebo máte problém s jejich vypadáváním? Jde pravděpodobně o důsledek nedostatečného příjmu bílkovin.
Zařaďte do svého jídelníčku víc masa, ryb, luštěnin a mléčných výrobků.

Mozek

Ginkgo biloba: podporuje proces myšlení, doporučuje se ji kombinovat s hořčíkem.
Hořčík: ovlivňuje výměnu energie v nervových buňkách, zlepšuje paměť a myšlení.
Lecitin: zlepšuje mozkové funkce.
Ženšen: výtažek z rostliny zlepšuje činnost mozku, koncentraci a brzdí únavu. Bývá v tabletách nebo je součástí povzbuzujících nápojů.
Omega 3 mastné kyseliny: jsou nepostradatelné pro optimální vývoj mozku v době kritického období jeho formování. Tedy v raném dětství.

Co si vzít z přírody?
Zapomínat byste neměli zejména na mořské ryby. Obzvlášť na tučnější druhy jako makrela nebo losos, jelikož obsahují větší podíl omega 3 mastných kyselin, které mají pozitivní vliv právě na již zmiňovanou paměť. Vhodné jsou také vlašské nebo lískové ořechy, mandle, kešu, arašídy a slunečnicová či sezamová semínka, která tyto vhodné tuky obsahují také.

Srdce

Hořčík: pomáhá udržovat krevní tlak v normálu. Mírně totiž rozšiřuje tepny a snižuje počet srdečních arytmií. Spolu s vápníkem a draslíkem reguluje srdeční rytmus a krevní srážlivost.
Draslík (kalium): společně s vápníkem a hořčíkem reguluje srdeční tep a tlak. Jeho funkce spočívá také v udržování množství tekutin v buňkách.
Vápník: adekvátní příjem vápníku ve výživě může snižovat cholesterol v krvi a tím redukuje riziko vzniku kardiovaskulárních potíží.

Co si vzít z přírody?
Hořčík najdete v máku, sóje, ovesných vločkách, vápník pak v mléce a mléčných výrobcích.
Preventivní účinek má výživa s vysokým obsahem vlákniny. Vláknina na sebe váže cholesterol a snižuje tak jeho absorpci.

Zažívání

Probiotika: přispívají k obnovení vyvážené střevní mikroflóry. Ta bývá narušena zpravidla po užívání některých léků, jako například antibiotik. Zlepšují vstřebávání živin, posilují imunitní systém a také pomáhají s léčbou syndromu dráždivého střeva a jiných podobných nemocí.
Vláknina: zlepšuje činnost střev a vylučování. Zasytí vás na delší dobu, takže déle vydrží pocit sytosti a méně se přejídá.

Co si vzít z přírody?
Mléčné výrobky, zejména kefíry a kyšky, obsahují probiotické kultury. Celozrnné obilniny, ovoce a zelenina zase vlákninu. Vhodné jsou také ryby, ve kterých najdete zdravé tuky (omega 3 mastné kyseliny).

Nehty

Vitamin A: napomáhá zpevnění tenkých nehtů a podporuje růst kostí.
Vitaminy skupiny B: podporují růst nehtových buněk.
Křemík: nezbytný k tvorbě nehtů a pomáhá efektivně využít vápník.
Zinek: základní prvek zdravé kůže a nehtů. Přispívá k růstu a funkci buněk. Pokud ho máte nedostatek, objeví se vám na nehtech bílé skvrny.

Co si vzít z přírody?
Vitamin B najdete v pivních kvasnicích, pro výživu nehtů pomohou také vejce, tykev, slunečnicová semena, pekanové ořechy, ryby, játra i listová zelenina.

Klouby

Glukosamin sulfát: látka, která napomáhá správnému fungování kloubní tekutiny i vaziva.
Chondroitin sulfát: zabezpečuje elasticitu a dlouhodobou funkčnost chrupavky.
Aminokyseliny: mají pozitivní vliv na kvalitu kloubů, kostí a chrupavek.
Vápník a hořčík: účinně zabraňují řídnutí kostí.
Glukosamin: je látka přirozeně se vyskytující v lidském těle. Slouží jako základní složka k výstavbě a obnově kloubní chrupavky a dobře působí proti potenciálnímu zánětu.

Co si vzít z přírody?
Tučné mořské ryby, čerstvé ovoce a zelenina, především listová. Protizánětlivě mají působit i zázvor či řapíkatý celer.

Kůže

Vitamin C: pečuje o cévní systém v kůži, a tím zlepšuje prokrvení a zvýšený přívod živin. Pomáhá chránit před vznikem vrásek a udržovat pleť napjatou a elastickou.
Vitaminy skupiny B: pomáhají při akné a častých zánětech pokožky, podporují hojení.
Selen: zpomaluje stárnutí pokožky, chrání buňky a navíc detoxikuje organismus. Jeho nedostatek může vést k ekzémům.

Co si vzít z přírody?
V citrusových plodech, paprice, jahodách a rajčatech, brokolici a zelí najdete vitamin C. Nejvyšší obsah selenu mají paraořechy, ledviny a krabí maso, mnohem méně je ho v mléce a zelenině.

Imunitní systém

Beta glukan: přírodní komplexní polysacharid, který je schopný podporovat obranné reakce organismu proti bakteriálním a parazitárním chorobám.
Koenzym Q10: působí proti únavě, zvyšuje vitalitu a má regenerační účinky. Zpomaluje stárnutí, chrání srdce a cévy.
Vitamin C: podporuje odolnost organismu proti infekcím a slouží jako prevence proti oparům a infekčním onemocněním.
Zinek: přispívá k posílení obranyschopnosti organismu a urychluje proces uzdravování. Zvláště je vhodná kombinace zinku s vitaminem C, kterou lze na trhu sehnat ve formě cucacích tablet, šumivých tablet či kapslí s postupným uvolňováním.
B vitaminy: obecně pomáhají udržovat především správné fungování metabolismu, tedy proces látkové přeměny ve vašem těle.

Co si vzít z přírody?
Zinek najdete zejména v játrech, tmavém masu, mléku, vaječných žloutcích a mořských živočiších, hlavně ústřicích. Hlavním přirozeným zdrojem B vitaminů jsou kvasnice, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy, ale například i ryby.

Močové cesty

Vitamin C: pomáhá okyselit moč, takže se močový měchýř stává méně příznivým prostředím pro patogenní bakterie. Zároveň také posiluje imunitní systém.
Klikva: ovoce, které také okyseluje moč, ale mnohem důležitější je, že brání infekčním bakteriím udržet se na sliznici močových cest.
Borůvky, brusinky: brání rozmnožování infekčních bakterií, které se usídlily v buňkách močového traktu. Pozor však na kupované šťávy s obsahem cukru.

Co si vzít z přírody?
Pokud pociťujete, že vás začínají močové cesty trápit, vyzkoušejte urologické čaje (nejsou však vhodné pro těhotné ženy) a brusinky. Ale pozor, na silnou infekci už nepomohou. Zabrat mohou jen v počátku.







Nejčtenější

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

alkohol, pálenka
Alkohol na rovnoprávnost nehraje, ženám ničí zdraví rychleji než mužům

Muži se pod jeho vlivem chovají agresivněji a víc riskují, ženám zase hrozí větší poškození jater nebo rakovina prsu. Víte, jak se liší účinky alkoholu u žen a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.