Pomáhat lidem i planetě
Už výprava do obchodu nebo sepisování nákupního seznamu může být cestou k pozitivní změně, byť třeba pro začátek a na zkoušku jen na měsíc. Přemýšlíte při nakupování potravin a sestavování jídelníčku o tom, jaké mají vaše zvyklosti dopady? Podpořit lokální producenty je nejen projevem patriotismu, ale vaše volba může mít také vliv na životní prostředí.
Domácí a čerstvéPodle výzkumu agentury STEM/MARK z roku 2020, který se zabýval nákupními zvyklostmi Čechů, zohledňuje při výběru potravin čerstvost a kvalitu naprostá většina, tedy 90 % dotázaných. Velmi dobrou pověst mají u nakupujících české potraviny. Podle průzkumu je považuje za kvalitnější 75 % dotázaných. Zdroj: Akademie kvality |
Převážení potravin z jednoho konce planety na druhý je sice na první pohled výhodné (třeba ty symbolické jahody v zimě vám domácí produkce zkrátka nenabídne), ale nákladní doprava i skladování nadměrně zvyšují ekologickou zátěž. Například česnek z Číny musí překonat vzdálenost přes
20 000 km, hovězí z Argentiny urazí téměř 12 500 km, vepřové maso z Chile necelých 15 000 km, rajčata z Maroka přes 3 000 km a jablka z Itálie více než
1 300 km.
A je tu také riziko přítomnosti nepovolených pesticidů či veterinárních léčiv, těžkých kovů a podobně. Zemědělské produkty na export se navíc sklízí už před dosažením zralosti, aby se cestou a při skladování nezkazily, což jim na chuti a výživové hodnotě nepřidá. A co si budeme povídat, chuti a vůni českých jablek, hrušek, ale třeba i rajčat či okurek se nic nevyrovná.
Tip: Zaměřte se na regionální potraviny, kterými podpoříte nejen „medaře“ ze sousedství, lisovnu olejů z vedlejší vesnice nebo pěstitele z vašeho okresu, ale také objevíte stovky nových chutí a najdete skvělou inspiraci pro domácí kulinární experimenty. Vodítkem vám mohou být i symboly jako Regionální potravina, Klasa a další informace na obalech.