Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žádná dieta, jen zdravý život

  0:35aktualizováno  0:35
Na téma jak zhubnou mohu psát hotové statě, ale s tím, že když pominu menší výkyvy v úspěšnosti, opravdu se mi všechny rady které napíšu, podařilo uvést do praxe. Tedy malé info o mě - nyní je mi 26 let, měřím 166 cm a vážím 56 kg. Rozhodnutí, že bych se sebou konečně měla začít něco dělat, padlo v létě v roce 2001.

To mi bylo 24 let, vrátila jsem se z dovolené ze Španělska hrozně "rozežraná" - kdo byl, asi pochopí, švédským stolům se dá odolat jen velmi stěží. Ale vzhledem k tomu, že bylo léto, nosily se plavky a já s hrůzou zjistila, že na svých 166 cm mám skoro 68
kg, byl opravdu nejvyšší čas s tím začít něco dělat. Ale jak?

Nejdůležitější bylo získat informace, podporu. Tak přišel ke slovu Internet - nejrychlejší a nejlevnější zdroj informací. Samozřejmě, že jsem se dočetla samé známé pravdy - omezit přísun jídla, začít se víc hýbat, ale podařilo se mi zapojit se do různých debat na netu a zjistit, jak to dělají ostatní. A tak jsem skutečně začala.

První věc byla úprava jídelníčku - vyloučit veškeré oplatky, brambůrky, čokoládu, nugety, bílé pečivo. Zařadit více syrové zeleniny, ovoce. Porce i zdravých jídel, které jsem doposud jedla, zredukovat na polovinu. 

V praxi to třeba znamenalo jeden celozrnný rohlík na snídani místo dvou. Jeden plátek sýra na něj místo čtyřech. Máslo a margaríny nepoužívám vůbec. Salámy a uzeniny mi nic neříkají, jen velmi zřídka je zařadím do jídelníčku..  Na oběd si většinou připravím něco zdravého - vařenou brokolici nebo květák se sýrem, celozrnnou rýži s hrachem a kukuřicí, těstoviny s fazolemi, nebo vařené brambory posypané sýrem.

Všechno zajídám vydatnými porcemi syrového zeleniny - zelím, rajčaty, okurkami, popřípadě mrkví... Maso téměř nejím,výjimku tvoří kuřecí a rybí, ale párkrát do roka si pochutnám i na takových dobrůtkách jako je opékané selátko.

Na večeři - do 17:00 hod jím jogurt s müsli, nebo mrkev s rozinkami, v průběhu dne se "šidím" přiměřenými porcemi jablek, hrušek, hroznového vína  - to pokrývá moji
chuť na sladké. Vypiji nejmíň 3 litry tekutin denně - v tomto sychravém počasí především neslazený ovocný čaj.

Druhá věc - neméně důležitá byl pohyb. Jelikož jsem změnu životního stylu započala v létě, nejlepším prostředkem bylo kolo. Denně jsem najezdila kolem 20 km. Přemýšlela jsem, jak to budu dělat v zimě a následně jsem investovala do šlapacího stroje. V září se u nás začíná na školách cvičit aerobic - mám ráda moderní hudbu a tanec, tak je to pro mě perfektní odreagování s příznivým efektem na postavu.

Pak jsem začala pravidelně chodit plavat. Prostě každý den něco - 2x týdně aerobic, 2x týdně plavání a ve zbytku šlapu na stroji. 

V současné době je to již dva a čtvrt roku co jsem nastoupila tuto nikdy nekončící cestu. Za dobu pouhého roku se mi podařilo zhubnout 13 kg, ovšem pak zase nějakých 6 kg nabrat zpátky, ale pak je zase "sundat". Proto teď už mohu velmi fundovaně říci, že ta cesta opravdu nikdy nekončí.

Člověk si nikdy nesmí říci, že má všechno zvládnuto a může se přestat hlídat. Ale i přesto, nemusí být život jen o dietách, jen o stresech, že si nemůže nic dopřát. Může se všechno, jen to musí být v rozumných mezích. Nejdůležitější je překonat nechuť změnit svůj životní styl.

Mně se to snad podařilo. A i když občas vybočím ze zaběhlého stereotypu, tak se pak zase vrátím. Důležité je aby to nebylo naopak - nárazovitě se "chovat" zdravě a žít nezdravě. Zjistila jsem, že k tomu abych plnohodnotně žila, nepotřebuji každý večer k televizi sníst sáček brambůrek nebo arašídů. Ani si na oběd dát dvě porce hranolek. A necítím se být o nic ochuzena.

Naopak to, že jsem tohle všechno dokázala, zvyšuje moje sebevědomí a hlavně si za to vážím sama sebe. Nehledě na "vedlejší efekty" mého snažení - zdravou stravou a pitným režimem se mi báječně spravila pleť, takže se už nemusím schovávat za nánosy make-upu a postava se mi cvičením zformovala natolik, že se nemusím stydět vyjít v plavkách, můžu si dovolit nosit pěkné, moderní oblečení, což je důležité i pro mé zaměstnání.

Je to báječný pocit vyhrát sama nad sebou. Moc bych to přála každému. Je teď ze mě optimistická, mladá žena, plná úsměvů a sebevědomí. Navíc jsem se na "stará" kolena dala na studia a věřím tomu, že lidé, kteří jsou se sebou spíše spokojeni, dokáží v životě víc, než Ti, kteří nad sebou lámou hůl.







Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.