Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za čtyři měsíce je dole 1 400 kilogramů

  12:00aktualizováno  12:00
Čtyři dobrovolníci se odhodlali hubnout s rozumem, pod dohledem odborníků ze společnosti STOB (Stop obezitě) a médií. Veřejný kurz, do něhož se mohli zapojit i čtenáři, posluchači i diváci, začal vloni na Mikuláše. Za čtyři měsíce shodili všichni dohromady 57 kg. Diváci, posluchači a čtenáři internetu zhubli dohromady 1 400 kg. Řídili se odbornými radami psycholožky Ivy Málkové. I když hubnutí nešlo všem stejně rychle, zvítězili ti, kteří si navykli na novou životosprávu. Průběžné informace o tom, jak se jim vedlo, najdete na jejich osobních stránkách: Hana Hájková, Květoslava Chmelíková, Jaroslav Sláma a Miloslav Bakrlík. Návod jak hubnout s našimi "modely" najdete uvnitř článku. "Modely" si můžete prohlédnout ve fotogalerii. Audio - hubnoucí se představují v rozhlasovém pořadu Host do domu.Otázky pro čtveřici, která hubne veřejně, můžete klást ZDE.
Zleva: K. Chmelíková, H. Hájková, J. Sláma a M. Bakrlík

Zleva: K. Chmelíková, H. Hájková, J. Sláma a M. Bakrlík - Čtyři odvážlivci, kteří se rozhodli zhubnout s podporou médií a veřejnosti před zahájením kurzu. | foto: iDNES - Pavla Matějů

HANA HÁJKOVÁ
(23 let, 89 kg, 168 cm)

KVĚTOSLAVA CHMELÍKOVÁ
(58 let, 79 kg, 160 cm)

MILOSLAV BAKRLÍK
(34 let, 120 kg, 176 cm)

JAROSLAV SLÁMA
(52 let, 127 kg, 184 cm)

Ještě 17.4.  a 15.5. se hubnoucí podělí se svými zkušenostmi z půlročního kurzu v rozhlase  a v televizi se ukáží ještě v září, aby dokázali, že metodika má výsledky i pro udržení váhových úbyktů.

Jarda, Květa a Hanka zhubli předpisově zhruba půl kila do týdne, takže celkem každý okolo 8 kilogramů a Miloš zhubl 13 kg. Hubnoucí se naučili sestavit si takový jídelníček, který je chuťově uspokojuje, ale má méně energie, snížili množství konzumovaného jídla především tím, že se naučili jíst pomaleji, soustředit se na jídlo a  vychutnat si ho.

Celkem se podařilo i odstranit mýtus, že hubnout znamená nejíst  a všichni se snaží jíst pravidelně tři hlavní jídla a svačiny. Naučili se též zvýšit příjem tekutin. Postupně zařazují do svého života více pohybu. "Malou krizi u Jardy jsme vyřešili speciální nízkoenergetickou bílkovinnou dietou. Ty dokáží při energetické hodnotě 2000 kJ za den dodat tělu všechny potřebné živiny, vitaminy, minerály apod. Domluvili jsme se, že se týden bude živit koktejly a polévkou firmy Redita, dále polévkami Multaben a tyčinkami Guareta. Aby neměl pocity hladu, začal užívat lék Meridia firmy Knoll, který navozuje pocity nasycenosti.

Třetí měsíc hubnutí s rozumem měla odvážná čtveřice tak trochu krizi. Kila se zarazila a hubnutí nešlo tak rychle jako na začátku. "Vůbec se mi nedaří," píše například paní Háková. "Hubnutí už nejde tak snadno, přestože cvičím každý den, ručička na váze si nechce dát říct. Takhle to vypadá už 14 dní a začíná mě to hrozně štvát."

A co jim ještě zbývá našim hubnoucím ještě k dokonalosti? Kromě složky chování, na které jsme  pracovali po dobu několika týdnů,  se v  příštích týdnech probereme jak zvládat situace, kdy nejíme z hladu nebo že to máme naplánované. Důvodem  k jídlu bývá, že máme jídlo napodmiňované na určité situace, nebo slouží jídlo k umocnění pohody nebo naopak zvládání stresu, zkrátka kdy jíme tehdy, když to nepotřebuje naše tělo, ale jíme tehdy,  když to potřebuje naše duše.

5. lekce

Soustřeďte se v příštích týdnech na to, jakou  činností  se při  jídle zabýváte. Většinou si  vůbec neuvědomujete, kolik  různých situací přispívá k tomu, že začnete  jíst, aniž máte hlad. Mnoho lidí se např. po zapnutí  televize automaticky  pustí do jídla a často vůbec nevnímají, co jedí, protože se zájmem sledují program. Samozřejmě si pak neuvědomují ani to, kolik jídla takto spořádají. 

K tomu, abyste přijímali méně energie, si musíte nejen vhodně sestavit jídelníček,  ale musíte se naučit  jíst na jednom místě,soustředit se při jídle pouze na ně a nevykonávat  při něm žádné další činnosti. Naším cílem není odnaučit Vás radosti z jídla ale naopak naučit Vás jídlo více vychutnat, byť v menším množství.

Dalším problémem je, že  jídlem reagujeme na kladné nebo záporné emoce.  Silné  emoce vyvolávají  tělesné změny - zrychlí se dech,tep, napnou se svaly, stoupne  hladina adrenalinu v krvi. Ty je  třeba  odreagovat.

Vymyslete  si  seznam  alternativních činností, které  budete v těchto situacích používat a které jsou  neslučitelné s  jídlem. Musí to být  činnosti pro Vás příjemné a snadno uskutečnitelné. Někdo si pustí příjemnou hudbu, jiného uklidní procházka se psem  či bublinková koupel. Kdo ovládá relaxační techniky jako např. autogenní trénink, může je v těchto situacích velmi dobře využít. A pokud se  Vám již  stal pohyb  potřebou a  radostí, odreagujte své stresy pohybovou aktivitou. Spojíte příjemné s užitečným. 

Podstatné je,  abyste své emoce vyjádřili, ať už tělesně či alespoň slovně. Pokud  kritické období takto nezvládnete, mějte  pro tento  případ předem  připravené nízkoenergetické potraviny - např. pěkně upravený zeleninový či ovocný salát,kávu, nekalorický nápoj. Pokud  ani toto nezažene Vaše pokušení na nevhodné jídlo,  zkuste jeho konzumaci oddálit alespoň o 5 až 10 minut,  až Vám trochu vychladne hlava. Napětí, které ve Vás po rozčilení  vzrůstá, nemůže růst do nekonečna a po chvíli začne ustupovat. Zkuste se dopracovat k tomu, že budete jíst až po uklidnění, kdy budete moci jídlo řádně vychutnat. Nepomůže-li ani pauza,  jezte alespoň podle známých pravidel, tedy pomalu a na místě k tomu určeném.

4. lekce

Zatím se rady týkaly hlavně jídelníčku. V příštích dnech se víc soustředíme na psychiku a pohyb. Co se pohýbu týček, je na tom nejlépe Hanka, která pravidelně šlape na rotopedu a chodí cvičit, Jarda sbírá síly na cvičení, již má v pokoji rotoped a veslici, Miloš štípe dřevo, hraje hokej a chodí více pěšky než dříve a Květa je zatím bohužel co se týče pohybu vzhledem k zdravotním problémům mimo, o to více se však snaží mít ideální jídelníček.

3. lekce

Pokud jste si zapisovali vše, co vložíte do úst, přišli jste již asi na zásadní chyby, které děláte. Chyby odstraňujeme postupně. Nyní už jíte menší množství potravy a teď vás čeká úkol další: naučit se sestavovat jídelníček, který vám chutná, ale je energeticky nižší. Podrobnosti o tom, co jsou základní živiny a jak je třeba jídelníček sestavovat na jdete na internetových stránkách společnosti STOB (ikonka web). Snídaně by měla obsahovat 20% celkové denní potřeby, přesnídávka 10%, oběd 40% (nebo 35%), svačina 10%, večeře 20%, případně 5% druhá večeře. Optimální denní limit je mezi čtyřmi až šesti tisíci kilojaouly denně.

2. lekce

V uplynulých 14 dnech jste si měli zapisovat jídelníček a zamyslet se nad chybami, které děláte. Zapisování možná přispělo k tomu, že jste již nejedli automaticky, ale uvědomovali si, co a kolik jste snědli. I to už může mít za následek snížení množství přijímaného jídla.Zaměříme na rychlost jídla. Zodpovězte si následující otázky:

- sníte oběd a večeři rychleji než za 15 minut?
- jíte tak rychle, že ani nestačíte jídlo vychutnat?
- jste s jídlem hotovi dříve než ostatní?

Pokud jste na některou otázku odpověděli ano, zaměřte se nyní na to, abyste si uvědomili, že vůbec jíte a zkuste jíst pomaleji. Většina lidí s nadváhou jí velmi rychle. Dávají si úst velká sousta, rychle je polykají a myslí si, že čím méně času jídlu věnují, tím méně toho snědí! Pokud se naučíte jíst pomalu a jídlo opravdu vychutnáte, budete se cítit psychicky i tělesně nasyceni, i když sníte menší množství potravin. Tady je několik praktických rad ke zpomalení jídla:

- vkládejte do úst jen malé kousky jídla, pečlivě je kousejte, neberte do úst další sousto, dokud nespolknete první
- jezte pouze u stolu, nejezte ve stoje, při chůzi, vyhýbejte se restauracím rychlého stravování
- vnímejte kvalitu, chuť a vůni jídla, prožívejte potěšení z jídla
- jezte hůlkami nebo levou rukou

Zatím ještě neměňte skladbu jídla. Soustřeďte se pouze na to, abyste jedli pomalu. Sníte tak menší porce. Nezapomeňte, že hlavní potěšení je z prvních soust, další jsou již jenom setrvačnost.

Pokud jste se rozhodli rozumně hubnout s "modely", pusťte se do prvního úkolu. Musíte přijít na to, kde ve své životosprávě děláte chyby. Pokuste se zapsat si vše, co vložíte do úst, včetně nápojů. Dávejte pozor, abyste na nic nezapomněli (ochutnávky při vaření, oříšky u televize, dojídání po dětech...). Jezte tak, jak jste zvyklí, abyste mohli odhalit, jaké chyby jsou právě pro vás typické.

1. lekce
Po týdnu se zamyslete nad tím, zda:

a) nejíte velké množství jídla
b) nejíte kalorické bomby
c) nemáte špatný režim jídla
d) máte dostatek tekutin
e) nejíte tehdy, když to potřebuje vaše tělo, ale jíte tehdy, když to potřebuje vaše duše
f) máte dostatek pohybu

Jakmile ze záznamů zjistíte, že děláte více chyb, zaměřte se na jejich odstraňování postupně, nesnažte se změnit se naráz.

Veřejný kurz hubnutí

Počínaje 6. 12. 2000 podstoupili čtyři odvážlivci tříměsíční kurz hubnutí. Pravidelně  čtenáře iDNES informují nejen o úbytcích na váze, ale i o tom, co jedí, kdy dietu poruší, kdy a jak cvičí apod. Vždy jednou za 14 dní se budou zpovídají v rozhlasovém vysílání Host do domu a v televizním pořadu Sama doma.

Komu se při hubnutí spolu s "modely" podaří shodit alespoň pět kilogramů, postoupí do slosování o ceny (jednou z nich bude přístroj na měření tuku). Stačí poslat vaše jméno, adresu, váhu, výšku a věk na adresu redakce iDNES - Hubneme s rozumem, Na příkopě 31, 111 21 Praha 1 nebo na e-mail Pavla.Mateju@mafra.cz.

"Modely" absolvují vyšetření krve u obezitologa doc. Hejnera. Díky tomu budou znát své rizikové faktory pro případné cévní, či srdeční choroby, případně metabolické poruchy vyplývající z nadváhy.

Úspěchem metody, kterou pro zhubnutí používá již řadu let společnost Stop obezitě (STOB - VKunova@nutradit.cz), je přimět obézní, aby postupně změnili nevhodné stravovací a pohybové návyky a cvičili svou vůli. "V první řadě je třeba zjistit, za jakých okolností lidé jedí, i když nemají hlad," říká Iva Málková ze společnosti STOB. "Spouštěcí situací může být stres, nebo naopak pohoda u televize, není-li co na práci, nervozita apod. Hubnoucí musíme naučit reagovat na tyto situace jinak než jídlem. V neposlední řadě se v kurzech zabýváme i myšlením, protože při hubnutí je hlava důležitější než žaludek."

Jako "modely" mediálního kurzu Hubneme s rozumem delegovala společnost STOB ženu na mateřské dovolené Hanu Hájkovou s 89 kilogramy, důchodkyni Květu Chmelíkovou -79 kilogramů, stopětadvaceti kilogramového Jaroslava Slámu a Miloslava Bakrlíka, který váží 120 kilogramů. Každý má na iDNES svou vlastní stránku, na níž najdete jak základní informace o nich, tak aktuální záznamy o tom, jak kurz pokračuje. A protože paní Hájková a pan Sláma mají doma internetové připojení, můžete si s nimi na jiné stránce sami povídat.

Autor:






Nejčtenější

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Další z rubriky

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.