Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyrýsovat postavu vám pomohou sacharidové vlny

  9:32aktualizováno  9:32
Mezi příznivci fitness a kulturistiky je populární takzvaná rýsovací dieta. Leckdo ji zná také pod názvem sacharidové vlny. Slibuje vyrýsování svalstva. Podívejme se, zda je tomu opravdu tak.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Principem je postupné zvyšování denního příjmu sacharidů, které vede k radikálnímu úbytku tělesného tuku. Zároveň se však klade důraz na příjem bílkovin, aby spolu s váhou neubývala svalová hmota. Výsledkem by měla být krásně vyrýsovaná postava.

Sacharidové vlnění patří mezi náročnější diety, kdy je potřeba zapojit hodně pevnou vůli. Ovšem důsledné dodržování garantuje podle fitness trenérů dobré výsledky. Jde však o jakousi nástavbu dietního stravovacího režimu, proto není příliš vhodná pro lidi s nadváhou.

Jak již bylo řečeno, platí zde princip postupného zvyšování příjmu sacharidů (cukrů), kdy první den začínáte na minimu, tedy na zhruba 30 gramech a šestým dnem končíte na 200 gramech. Sedmý den je povoleno sníst v omezené míře cokoli. Tyto hodnoty je však nutné konzultovat s odborníkem, neboť při velmi nízké hladině cukru v krvi může hrozit riziko hypoglykemie.

"Tento výživový režim bude přínosem pouze pro lidi, kteří dlouhodobě dodržují pravidla racionální a zdravé stravy, znají svůj organismus a dokážou mu naslouchat. Bez disciplíny a velké motivace to rozhodně samo nepůjde," říká výživová poradkyně Kateřina Koušová.

Vlnění zabrání jojo efektu

Hrozbou všech dietářů je tzv. jojo efekt, kdy se týdny trýznění a hladovění po čase promění v ještě vyšší hmotnost, než se kterou člověk začínal. Jojo efekt vzniká v případě, že si organismus zvykne na nižší přísun energie a metabolismus se zpomalí. Jakmile najedete zpátky na běžnou stravu, tělo si logicky začne dělat zásoby a ručička váhy se posouvá směrem dopředu.

U sacharidových vln by tento jojo efekt měl být vyloučen právě díky tomu, že tělo každý den přijímá různou dávku energie a tělo si tak na nízký příjem nezvykne.

"Velmi záleží, jakou formu stravy zvolí člověk po ukončení vln. Doporučovala bych tedy vrátit se k vyvážené a racionální stravě s nižším obsahem tuku a jednoduchých cukrů, bez konzumace alkoholu a svůj zdravý jídelníček doplnit odpovídající sportovní aktivitou. Jedině tak je možné vyhnout se nežádoucímu jo-jo efektu," radí výživová poradkyně.

Ilustrační foto

Důležité jsou doplňky stravy

"Vlnící" dieta je dobrá v tom, že ubývá pouze tuková rezerva. To proto, že si hlídáte příjem bílkovin, které jsou důležité pro růst svalů. Nepostradatelné jsou vitaminy a minerály, zejména C a B, které se tělu během diety ve stravě nedostávají. Velký důraz je kladen na příjem tekutin, vypít byste měli minimálně tři litry vody. Odborníci doporučují speciální proteinové nápoje s obsahem bílkovin více než 90 %.

Jak dieta vypadá v praxi

Dle trenérů, ale i uživatelů, je nejtěžší první den, kdy denní příjem sacharidů je do 30 g. Snídáte např. 4 bílky nebo 100 g kuřecího masa, ke svačině si dáte totéž nebo nahradíte proteinovým nápojem. K obědu si vychutnáte opět 100 g kuřecího nebo rybího masa (připravovaného bez oleje) nebo 50 g sojového masa se 2 vajíčky s 25 g rýže, těstovin nebo čočky. Ke svačině opět 100 g kuřecího masa nebo nízkotučný tvaroh a k večeři jak jinak než opět kuřecí nebo jiné libové maso.

Tyto potraviny se prakticky opakují i další dny s tím rozdílem, že příjem sacharidů se zvedá průměrně o 30 g na den, až se šestý den zastavíte na 200 gramech. Sedmý den jíte cokoli a první začínáte znovu od minima.

"Při sacharidovém sčítání myslete i na slazené limonády a nápoje, stejně tak i na sacharidy v ovoci, zelenině či nízkotučném tvarohu. Ze stravy je třeba během sacharidových vln zcela vyloučit tučná, nevhodně upravovaná jídla i alkohol. Základem sacharidových vln je totiž pečlivé každodenní plánování všech dávek jídla, jejich přesné gramáže i vhodné načasování vlastní konzumace", sděluje Kateřina Koušová.

Ilustrační fotografie

Bílkoviny jsou pro svaly nepostradatelné

Dostatečný příjem kvalitních bílkovin je důležitý nejen pro nárůst svalové hmoty, ale především pro její zachování.

"Při nízkém příjmu bílkovin si náš organismus začne tuto životně důležitou živinu vyrábět z vlastních zdrojů – odbouráváním vlastní svalové hmoty. To se projeví svalovou atrofií, tedy úbytkem svalové hmoty. Právě svalová atrofie je u zdravého jedince velmi často znamením nevhodného složení stravy či dodržování nejrůznějších drastických redukčních diet," upozorňuje výživová poradkyně.

"V průběhu sacharidových vln je nezbytné pečlivě sledovat a plánovat příjem plnohodnotných bílkovin. Právě potraviny s vysokým obsahem proteinů budou především ve dnech s nízkou hladinou sacharidů jediným pokrmem, který vás na určitou dobu zasytí."

Podle Koušové může cyklický příjem sacharidů stimulovat metabolismus, jenž může být dietními režimy velmi zpomalený.

"Právě z tohoto důvodu se v mírnějších obměnách mohou sacharidové vlny zařazovat i do výživového plánu u nesportovců s cílem vyprovokovat metabolismus ze současné stagnace. Ovšem raději než o dietě bych hovořila o stravovacím režimu, jehož hlavním cílem je snížit množství tělesného tuku u sportovců, jejichž sportovní zaměření podobnou přípravu vyžaduje, např. před závody, soutěží apod."

Autoři:






Nejčtenější

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pít se musí umět. I v případě vody

Zajistit, aby tělo mělo dostatek tekutin i v létě, není tak snadné, jak se může zdát. Pravidlo, že stačí vypít dva nebo tři litry a máte vystaráno, neplatí...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.