Ona
Některé jogurty už v kombinaci se zdravým životním stylem nedodávají člověku nic nového.

Některé jogurty už v kombinaci se zdravým životním stylem nedodávají člověku nic nového. | foto: Profimedia.cz

Výrobci jogurtů a kosmetiky používají pseudovědecké důkazy

  • 48
Když v reklamě na jogurt či krém vytáhne společnost vědecké zbraně a tvrdí, že zázračné omlazující a revitalizující účinky jejich výrobku prokázali "renomovaní" vědci, většina obyčejných smrtelníků uvěří. Proč by také ne.

Vždyť věda je tady od toho, aby podávala exaktně podložené výsledky. Jenže tým britských expertů teď tvrdí, že tyto závěry jsou často překroucené a zmanipulované a se skutečnou vědou mají jen pramálo společného. Jsou zmanipulovány pro jedinou věc: prodat výrobek.

Energie? Nesmysl!
Tým z neziskové organizace Sense About Science testoval jedenáct různých výrobků a značek od sendvičů přes jogurty až po kosmetické přípravky. Ve své studii pak tito odborníci uvádějí, že většina reklamních sloganů vědu pouze zneužívá. Například jogurt Ski Activ8 uvedla společnost Nestlé na trh s tím, že dodává tělu potřebnou energii. Tedy pokud je kombinován se zdravým jídelníčkem a životním stylem. Vědci ze Sense About Science však prokázali, že pokud člověk dodržuje zdravý jídelníček a životní styl, tento jogurt už mu nic nedodá a nepocítí žádnou změnu své vitality či zdravotního stavu.

Britský řetězec vyrábějící "zdravější“ sendviče Pret A Manger zase tvrdí, že se vyhýbá chemikáliím, jako je benzoát sodný. Ten je přitom obsažen přirozeně v brusinkách či jablkách. Ačkoli této látce se tedy vyhýbají, dusitan sodný a hydrogen uhličitan sodný už jim tolik nevadí.

Přírodní, nebo syntetické?
"Je nemožné vyhnout se všem chemikáliím a éčkám. Neříkám, že je všechny nepoužíváme, ale že se jim vyhýbáme, jak jen je to možné,“ prohlásil mluvčí společnosti Jay Chapman pro list Daily Mail.

Jenže Alice Tuffová ze Sense About Science varovala, že u některých chemikálií je jedno, zda jsou získány z přírodních zdrojů nebo synteticky. Škodí stejně.

Řada výrobců používá v reklamě obecně platná prohlášení. Tým vědců například prokáže, že živé bakteriologické kultury prospívají zdraví. Tito odborníci sice neprokázali, že zrovna kultury ve výrobku společnosti prospívají. Jenže výrobce si řekne, když tato kultura prospívá a my tuto kulturu bakterií používáme, pak můžeme tvrdit: Vědci prokázali, že náš výrobek prospívá. Nelžou. Ale neříkají ani pravdu.