Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zlepší pleť, náladu i imunitu. Pět důvodů, proč začít chodit do sauny

aktualizováno 
Chodíte pravidelně do sauny? Poděkuje vám vaše srdce, imunita, pleť i svaly. Tady je pět hlavních důvodů, proč se vám saunování skutečně vyplatí.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Sedíte v sauně a vdechujete suchý horký vzduch. Teplota se pohybuje kolem osmdesáti stupňů Celsia, přičemž už několik minut ve čtyřicetistupňovém horku stačí k tomu, aby se teplota vaší pokožky prudce zvýšila. Váš tep se zvýšil minimálně o třetinu a vaše srdce pumpuje téměř dvakrát tolik krve za minutu.

Mnohem větší množství krve také přitéká k vaší pokožce ve snaze ochladit organismus. Během jedné návštěvy sauny vypotíte přibližně půl litru potu.

V zimních měsících obliba saunování rapidně vzrůstá, ale sauna představuje mnohem víc než jen příjemný relax po mrazivém dnu a pro vaše zdraví udělá víc, než si vůbec dokážete představit. Víte, co všechno můžete od saunování očekávat?

1.Budete žít déle

Patříte mezi milovníky a pravidelné návštěvníky sauny? Potom se nemusíte bát předčasného skonu v důsledku kardiovaskulárních a dalších, typicky civilizačních, onemocnění. Rozsáhlý finský výzkum, kterého se zúčastnilo víc než dva tisíce respondentů, ukázal, že čím častěji budete saunu navštěvovat, tím menší bude vaše riziko, že zemřete předčasně na následky kardiovaskulárního onemocnění.

Pokud se budete saunovat dvakrát až třikrát týdně, vylepšíte si kondici svého srdce a tepen o celých třiadvacet procent, oproti těm, kteří chodí do sauny jen jednou za týden. A denní saunování zlepší vaše kardiovaskulární zdraví dokonce o osmačtyřicet procent.

2.Zlepší vám náladu

Pro období zimních depresí je sauna naprosto ideálním zařízením a můžete se spolehnout, že se vaše splíny v horkém vzduchu zcela rozpustí. Podle vědců totiž stoupající tělesná teplota (samozřejmě nikoli způsobená horečkou v důsledku onemocnění) zvyšuje hladinu hormonu serotoninu, který odpovídá za pocit štěstí a spokojenosti.

Při saunování dochází také k vyplavování endorfinů, které příjemné pocity ještě podporují. K pozitivnímu ladění navíc přispívá zlepšení krevního oběhu a uvolnění svalů, které jsou se saunováním spojené.

3.Budete mít lepší pleť

Pravidelné saunování udělá vaší pleti lepší službu než drahé krémy a kosmetické procedury. Díky intenzivnímu pocení se pleť čistí a odplavují se z ní bakterie i miniaturní nečistoty. Čisté póry a správné cévní zásobení zase zodpovídají za jemný a hladký vzhled pokožky.

Navíc se při saunování „nabudí“ svaly a zvýší přísun živin ke kožním buňkám, čímž se vyhladí jemné vrásky. Pravidelným saunováním se podle provedených studií zvyšuje i její hydratace a schopnost regenerace.

4.Pomůže vám hubnout

Při pocení v sauně se především odvodníte, takže vaše hmotnost je bezprostředně po saunování nižší, ale mnohem méně známá je skutečnost, že sauna vám pomůže i v dlouhodobém hubnutí. Odborníci přirovnávají saunování ke středně náročnému cvičení.

Během něj se snižuje hladina škodlivého (LDL) cholesterolu, spalují se kalorie (k vyloučení 500 gramů potu je potřeba přibližně 300 kalorií) a navíc se povzbuzuje metabolismus, takže vaše tělo bude více spalovat i několik hodin po návštěvě sauny.

5.Zlepší se vám imunita

Ideálním způsobem, jak povzbudit svou imunitu a přerušit nekonečné kolečko nachlazení a viróz, je opět pravidelné saunování. Podle výzkumu z roku 2013 povzbuzuje sauna funkci imunitního systému, podporuje tvorbu bílých krvinek, a snižuje hladinu stresového hormonu, kortizolu.

Němečtí vědci zase vypočetli, že pravidelné saunování snižuje pravděpodobnost, že onemocníte nachlazením nebo chřipkou, o třicet procent.

Rizika saunování

V následujících případech byste se měli saunování raději vzdát:

1. Děti do jednoho roku byste do sauny nikdy brát neměli, protože jejich termoregulační systém není dostatečně vyvinutý na to, aby tak velký teplotní „šok“ zvládl. Pokud chcete vzít do sauny starší děti, teplota by měla být nižší než v případě dospělých a celkový čas návštěvy by nikdy neměl překročit patnáct minut.

2. Sauna se nedoporučuje ani těhotným ženám, a to zejména v prvním trimestru. Její návštěvu v dalších dvou trimestrech je vhodné konzultovat s lékařem.

3. Lidé s vysokým krevním tlakem, jiným kardiovaskulárním onemocněním či vrozenými srdečními vadami by měli vhodnost saunování konzultovat se svým lékařem.

4. Velmi rizikové je spojení sauny s alkoholem. Kromě toho, že se tak neúměrně zvyšuje zátěž srdce, alkohol zhoršuje váš úsudek. Nemusíte tak včas rozpoznat varovné signály přehřátí a dalších možných zdravotních komplikací.

5. Některé ženy mohou mít problémy při návštěvě sauny v období menstruace. Sauna může přechodně zhoršit menstruační křeče nebo zesílit krvácení.

Autor: pro iDNES.cz


Témata: imunita, zdraví




Nejčtenější

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další z rubriky

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.