Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vyberte si správný tuk. Víme, který je zdravý

aktualizováno 
Vaše tělo tuky potřebuje. Jen ne všechny a ne v libovolném množství. Není nutné bát se například másla. Obsahuje lehce stravitelné mastné kyseliny, které nepodléhají snadno žluknutí. Je vhodné pro děti i žlučníkáře.
Olivový olej působí příznivě na zdraví

Olivový olej působí příznivě na zdraví | foto: Profimedia.cz

Nasycené tuky

Kde se nacházejí:

Zjednodušeně se dá říct, že jde o tuky, které jsou za pokojové teploty tuhé.

Najdete je v mléčných výrobcích, mase a samozřejmě také uzeninách. Nejčastěji se skládají z kyseliny palmitové a stearové. Nejpoužívanějším tukem z této skupiny je pochopitelně máslo, pak také sádlo. Z rostlinných olejů sem patří kokosový a palmový.

+ Máslo obsahuje lehce stravitelné mastné kyseliny, vyhovující podle mnohých lékařů zejména dětem a lidem se žlučníkovými obtížemi. Nepodléhají žluknutí tak snadno jako nenasycené tuky.

- Tím, co máslu, sádlu a živočišným tukům obecně odborníci nejvíce zazlívají, je fakt, že zvyšují hladinu špatného cholesterolu, takže příliš nesvědčí vašemu srdci a cévám. Doporučená denní dávka těchto tuků je maximálně deset procent z celkového energetického příjmu.

Jak je používat:

Máslo se nevhodně mění tepelnou úpravou, především smažením. Přidávejte je proto až na konec do hotových pokrmů. Na sádle můžete smažit, ale jen krátkou dobu a vždy jen malé množství jídla. Když si je občas namažete na chleba, neuškodí.

Polynenasycené tuky

Kde se nacházejí:

Patří sem rostlinné oleje jako řepkový, slunečnicový, sójový, stejně jako margaríny z nich vyrobené. Významný a pro zdraví mimořádně důležitý je tuk obsažený zejména v rybím mase.

+ Žádoucí je přijímat takzvané omega-3 mastné kyseliny. Většina z nich snižuje hladinu cholesterolu v krvi, některé zabraňují vzniku krevních sraženin. Proto jsou dobrou prevencí proti nemocem srdce a cév, které mohou vést k mozkové mrtvici nebo infarktu. Nacházejí se zejména v mořských rybách.

- Dnešní margaríny už jsou podle odborníků zdravé, nevýhodou je, že často obsahují barviva a konzervační látky a nechutnají tak dobře jako máslo.

Jak je používat:

Tuk ve formě ryb byste měli jíst nejméně jednou týdně. Ačkoli se u nás slunečnicový olej hojně používá na smažení, odborníci to příliš nedoporučují, olej se brzy rozkládá na škodlivé látky.

Slunečnicový a řepkový olej byste tedy měli používat maximálně k jednorázovému smažení několika málo porcí. K dlouhému smažení si vyberte speciální fritovací oleje.

Špatný cholesterol nebolí, ale útočí

Mononenasycené tuky

Kde se nacházejí:

Nejznámějším představitelem této skupiny je olivový olej. Dále jsou tyto látky v avokádu a ořeších, obsahuje je také kanolový, arašídový či mandlový olej.

+ Podle lékařských studií působí příznivě na zdraví. Přestože hladinu cholesterolu celkově nemění, snižují jeho nebezpečnou složku a zvyšují tak prospěšnou součást.

- Brzy se mohou zkazit, je nutné je dobře skladovat.
Odborníci doporučují uchovávat olivový olej na tmavém místě při pokojové teplotě. Slunce mu neprospívá.

Jak je používat:

Používejte co nejvíce panenského olivového oleje (lisovaného za studena). Přidávejte ho do pokrmů až po dokončení jejich tepelné přípravy. Na olivovém oleji se dá i smažit, tady ale nepoužívejte panenský, postačí levnější rafinovaný olej. Nevýhodou je, že při zahřívání se chuť oleje zvýrazní a zasáhne do celkového dojmu z pokrmu. To některým lidem nevyhovuje a od používání olivového oleje v teplé kuchyni odrazuje.

Trans-mastné kyseliny

Kde se nacházejí:

Mohou vznikat při úpravě rostlinných tuků, respektive při jejich ztužování. Znamená to tedy, že obecně zdravější rostlinné oleje nemusí být vždy prospěšné. Na trans-mastné kyseliny narazíte v některých druzích pečiva, sušenkách, krekrech, dnes už výjimečně v některých mléčných výrobcích, můžou být v salátových dresincích a majonézách.

+ Potraviny jsou díky nim chutné, ale tím výhody končí.

- Bylo zjištěno, že jejich vliv na zdraví je negativní, podle lékařských studií jsou přímým průvodcem zhoršení kvality cév a snížení hladiny ochranného cholesterolu.

Výrobci začali hlídat jejich množství v potravinách a používají šetrnější technologie, aby tyto škodlivé kyseliny nevznikaly.

Jak je používat:

Jednoduchá rada - co nejméně. Obecně platí, že čím nižší cena výrobku, tím větší pravděpodobnost, že se v něm budou nacházet tyto kyseliny. Musíte číst informace na obalech.

Pozor na sušenky Je vám podezřelé, že i když nejíte máslo ani margarín, přesto tloustnete? Musíte si začít dávat pozor na takzvané skryté tuky. V sušenkách, oplatkách a zmrzlinách přijímáte totiž nejhorší formu tuků, trans-kyseliny. Platí, že čím levnější cukrovinka, tím větší pravděpodobnost, že se tam bude nacházet nezdravý tuk.

Autoři:






Nejčtenější

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Další z rubriky

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.