Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Víte, co jíte? Návod, jak správně číst obaly

  1:53aktualizováno  1:53
Hlídáte si, co jíte? Tak pravděpodobně strávíte v nákupních centrech více času. Pokud se totiž člověk při nákupu neřídí jen cenou, musí podrobně přečíst všechny údaje na obalech. Naučíme vás, jak se v nich vyznat a nenechat se ošidit.
Bubliny s procenty na potravinách byste neměli přehlížet.

Bubliny s procenty na potravinách byste neměli přehlížet. | foto: Profimedia.cz

Bubliny s procenty na potravinách byste neměli přehlížet. Podle jednoho výzkumu si lidé z evropských zemí podle nich byli schopní v 80 procentech případů vybrat zdravější potraviny. Vyznat se v nich není těžké, chce to jen trochu cviku. Označení se jmenuje GDA, zkratka pochází z anglického spojení Guideline Daily Amounts, které by se dalo přeložit jako doporučená denní dávka. Někdy proto narazíte na českou zkratku DDD.

Dodržte denní dávky

Co to znamená? Doporučená denní dávka je vědecky stanovené množství jednotlivých živin, které by člověk do sebe měl dostat během dne, aby si udržel dobré zdraví. Je důležité uvědomit si, že doporučené denní dávky platí pro dospělé. Pro děti se tyto dávky liší, a to podle věku i pohlaví. Najdete je například na webových stránkách www.vyzivadeti.cz.

Doporučená denní dávka uváděná na výrobcích odpovídá dennímu energetickému příjmu 8 400 kJ, tedy 2 000 kcal, přičemž 50 - 55 procent energie je kryto sacharidy včetně cukrů, 30 - 35 procent z tuků a 10 - 15 procent z bílkovin. Energetický příjem je stanoven tak, aby odpovídal potřebě průměrně aktivní ženy. Přijatá energie by pak pro ni měla být kryta konzumací 250 - 275 gramů sacharidů, 65 - 75 gramů tuků a 50 - 75 gramů bílkovin.

Mladý těžce pracující muž nebo sportovec by s 8 000 kJ nevystačil, může přijmout až 12 000 kJ. Naopak méně by měla přijmout starší žena, která se příliš nehýbe, má pomalejší metabolismus a třeba už několikrát v životě držela dietu. Modelové příklady s uvedenou doporučenou spotřebou najdete na webových stránkách www.gda.cz.

Hodnoty v ikonkách se uvádějí na kus, pokud se jedná o menší balení, které většinou konzumujeme celé (například jogurt či čokoláda). Jde-li o větší balení, u něhož se předpokládá, že ho člověk nesní najednou, jsou hodnoty uváděny na porci. Tu je nutné na značení dobře sledovat. Někdo by se mohl mylně domnívat, že hodnoty jsou uvedeny na celé balení, a přijímal by tak mnoho energie navíc. Gramáž porcí bohužel není uváděna ani u obdobných potravin jednotně, upozorňuje Iva Málková ze společnosti STOB.

Zvykněte si na kalorie

Trochu by vás mohly poplést jednotky, v nichž je energie uváděna. Jsou to kilokalorie, což je všude ve světě běžné. U nás se většina produktů označuje v kilojoulech. Je třeba si uvědomit, že 1 kilokalorie = 4,2 kilojoulu. Takže pokud je na obale uvedeno třeba 350 kcal, odpovídá to zhruba 1 500 kJ.

Pozor také u cukrů. V ikonce uvádějící množství cukrů se nejedná o celkové množství sacharidů, ale o množství přidaného cukru. Takové označení by mohlo mylně vzbudit dojem, že výrobek obsahuje celkově málo sacharidů.

V ikonce "sodík" je uvedeno množství sodíku, což by mohlo svádět k zaměňování s množstvím obsažené soli, které však zjistíte teprve tak, že množství sodíku vynásobíme koeficientem 2,5.

Množství soli, a tedy i sodíku, by si ve stravě měli hlídat zejména lidé s vysokým krevním tlakem. Informace na obalu mohou být rozšířeny ještě o údaje o obsažených vitaminech a minerálních látkách a o jejich podílu v doporučené denní dávce. Jedná se o přesně stanovené hodnoty, které uvádějí množství jednotlivých vitaminů a minerálních látek potřebných k udržení dobrého zdravotního stavu člověka. Tyto údaje bývají uvedeny v souhrnné tabulce umístěné obvykle na zadní straně obalu.







Nejčtenější

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.