Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Jak vybírat těstoviny? Ty levné se rozvaří a nejsou zdravé

  2:25aktualizováno  2:25
Bílá mouka, málo vlákniny, vyšší tvorba tuků, to bývají vlastnosti nekvalitních, byť levných těstovin. Pokud chcete jíst zdravě, u těstovin si raději připlaťte. V novém projektu "Vím, co jím" s výživovými poradci radíme, jak vybrat potraviny, které jsou prospěšné a neškodí zdraví.

Mají-li být těstoviny zdravé, měly by obsahovat minimálně 1,3 gramu vlákniny na 100 kilokalorií výrobku (asi 4,5 až 5 gramů na 100 gramů).

Proč jsou těstoviny zdravé

Karolína Hlavatá:

Těstoviny jsou především zdrojem sacharidů, tedy energie. Obiloviny, ze kterých se těstoviny vyrábějí, jsou tvořeny převážně sacharidy, zejména škrobem, který v naší stravě slouží jako zdroj energie. Obsah dalších látek - vlákniny, vitaminů (především B skupiny) a minerálních látek záleží na stupni vymletí mouky. Pokud je pro výrobku těstovin použita bílá mouka, je obsah uvedených látek samozřejmě nižší.

Dalším důležitým kritériem je minimum sodíku, kterého by nemělo být víc než 100 miligramů na 100 gramů výrobku.

"Takže prakticky nula," dodal Petr Havlíček, podle něhož by se do těstovin žádná sůl přidávat neměla. Trochu sodíku obsahuje pšenice přirozeně.

V kvalitních těstovinách by mělo být maximálně 1,1 gramu tuku na 100 gramů výrobku a 0,1 gramu transnenasycených mastných kyselin.

Podle výživových poradců Karolíny Hlavaté a Petra Havlíčka ovšem bývá s označením na výrobcích potíž, protože etiketa obsahuje jen omezený počet údajů. Obvykle výrobce udává jen obsah bílkovin, tuků a sacharidů.

"Pokud budeme pátrat, ty správné těstoviny najdeme," nabádá Havlíček. "Jen musíme vědět, co na obalu hledat."

Obaly čtěte pozorně

Při výběru v obchodě byste měli vybírat těstoviny z tvrdozrnné pšenice. Nerozvařují se, mají vyšší výživovou hodnotu a nižší glykemický index, takže po nich vydržíte delší dobu sytí a tolik se po nich netloustne.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka Vím, co jím je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte ZDE.

Vím, co jím

Když Karolína s Petrem udělali jednoduchý test s levnými těstovinami (4 koruny za 100 gramů) z bílé mouky, po uvaření vznikla kompaktní hmota, jejíž zbytky zůstávaly na vidličce.

Nekvalitní těstoviny obsahují vyšší podíl rychle stravitelných škrobů, v trávicím traktu se okamžitě zpracovávají, vzniká vyšší tvorba tuků, takže je vyšší riziko tloustnutí a srdečně-cévních chorob.

"Tato hmota," ukazuje Petr Havlíček na rozvařené nekvalitní těstoviny, "našemu zdraví rozhodně neprospívá a chuťově to není takový zážitek, jaký bych od kvalitního jídla očekával," konstatoval Havlíček.

Na druhou stranu kvalitní těstoviny obsahují vlákninu, pomaleji se štěpí, energie se z nich uvolňuje postupně, takže i hladina krevního cukru je vyrovnanější, zasytí nás na delší dobu.

"Jsou tužší, kompaktnější a chuť je poměrně výrazná," poznamenal Havlíček poté, co ochutnal z misky s kvalitními těstovinami.

Podle Karolíny Hlavaté jsou kvalitní těstoviny skvělou přílohou i hlavním jídlem. "Je vhodné je kombinovat s bílkovinnými potravinami a zeleninou, což jsou faktory, které snižují výsledný glykemický index potravin," řekla iDNES.cz Hlavatá.

"Glykemický index snižuje i tuk, zde upřednostňujte olivový olej. Při přípravě těstovin se inspirujte Itálií, kde k těstovinám patří hojně zeleniny, olivový olej, ryby, mořské plody a sýry, především mozzarella, ricota, parmezán a podobně," doporučuje Hlavatá.

Těstoviny by se neměly převařovat, jedna porce by měla být 80 až 120 gramů. "Jednou z chyb jsou právě příliš velké porce a také to, že k těstovinám přidáváme nevhodné potraviny. Například kečup místo rajčat nebo rajčatové šťávy, tavené sýry, uzeniny nebo přemíru smetany," dodala odbornice.







Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.