Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak zabránit obezitě u dětí? Důležitá je snídaně a svačiny

aktualizováno 
České děti mají problémy s obezitou stejně jako dospělí. Situace je horší u chlapců, každý pátý má totiž nadváhu. Jak řešit potíže se stravováním, vám v nové sérii seriálu Vím, co jím a piju poradí nutriční specialisté Karolína Hlavatá a Petr Havlíček. První díl se týká zdravé výživy u školáků.

Tipy na zdravější stravování u dětí

• Děti by měly jíst pestrou, vyváženou stravu pravidelně 5x denně

• Dávejte dětem ke každému jídlu ovoce nebo zeleninu

• Uzeniny vyměňte za maso

• Dávejte dětem ryby, ořechy a semena, které jsou dobrým zdrojem prospěšných tuků

• Vyhněte se levným cukrovinkám, hlavně náhražkám čokolád.

Od roku 1996 stoupl počet obézních dětí trojnásobně. S výskytem nadměrné hmotnosti v dětském věku následně roste riziko nadváhy v dospělosti i vysokého tlaku nebo cukrovky. Vyplývá to ze zprávy ministerstva zdravotnictví.

„Pokud zdravý životní styl nevštěpují rodiče svým potomkům již od dětství, je pro ně v dospělosti velmi těžké měnit něco, co bylo vytvářeno a udržováno desítky let. Děti se návyky učí nejvíce nápodobou. Nestačí proto jen výchova, nezbytná je i názorná ukázka. Když rodina tráví volný čas na výletech, v přírodě nebo sportovní aktivitou, je méně pravděpodobné, že dítě prosedí celé hodiny u počítače. Pro dítě je těžké začít sportovat, když zbytek rodiny sedí u televize,“ vysvětluje dietoložka Karolína Hlavatá.

Děti vynechávají svačiny a snídaně

Problémem u stravování dětí je nejen vysoký příjem nevhodných tuků a jednoduchých cukrů. Mnoho z nich jí také nepravidelně. 

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Průzkum iniciativy Vím, co jím a piju zaměřený na stravování mladších školáků ukázal, že doporučovaný pravidelný pětidenní jídelní režim dodržuje necelá polovina českých dětí. 

Přibližně 10 procent se stravuje jen 3krát denně, dalších 10 procent naopak více než pětkrát.

Častou chybou dětí je vynechávání snídaně a svačiny. Chuť na odpolední svačiny například nepociťuje čtvrtina mladších školáků, přestože si ji mohou dát.

„Právě absence odpolední svačiny vede k nadměrnému příjmu energie při večeři, případně může být i příčinou večerního mlsání. Vynechávání odpoledních svačin tak přispívá ke vzniku nadváhy a obezity,“ komentuje situaci Karolína Hlavatá.

Vynechávání snídaní je chybou také u dvanáctileté Anety, kterou často honí mlsná. Karolína Hlavatá jí proto ve videu vysvětluje, proč by měla snídat, svačit a více se na konci dne navečeřet. 

Také ji doporučuje jíst více sacharidů a bílkovin. Dozvíte se tam i další příčiny vedoucí k nadváze u dětí.

Ukázka vyváženého jídelníčku pro školáky

Snídaně: ovocný čaj nebo džus ředěný vodou, 1 kus pečiva, lehce rostlinný tuk nebo máslo, plátek šunky, sýra (může být zapečeno jako toust) nebo miska bílého jogurtu, méně doslazované snídaňové cereálie, trochu ovoce

Svačina: celozrnná sušenka, malý zakysaný nápoj, ovocný salát

Oběd: polévka, rybí filé na zelenině, brambory, menší míchaný zeleninový salát, piškotový zákusek

Svačina: krajíc chleba, tvarohová pomazánka, zelenina/ovoce

Večeře: fazole po italsku, krajíc chleba, sklenka džusu 

Autor:






Nejčtenější

Andrea se svým synem Josefem
Co řeší matky v porodnici? Nepříjemný klystýr i problémy s podnikáním

Porod dítěte trvá i několik hodin, během kterých ženu doprovází zpravidla partner a porodní asistentky. Ty si na porodních sálech vyslechnou a zahlédnou...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

(Ilustrační foto)
Letní alko drinky. Co, kde a jak si dát, abyste nemuseli mít výčitky

Léto svádí k popíjení víc než Vánoce, Silvestr a Valentýn dohromady. Co si ale objednat v plážovém baru nebo umíchat na domácí grilovačce, aby to naše tělo...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Závislá na šamponech na lupy: Když je vysadím, šupinky jsou zpátky!
Závislá na šamponech na lupy: Když je vysadím, šupinky jsou zpátky!

Zabral šampón vaší kamarádce? To se má! Bohužel to nutně neznamená, že vyžene lupy také z vaší hlavy. Anebo že budete m... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.