Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Naučte se vybírat zdravé potraviny, začínáme pečivem

aktualizováno 
Jak vybrat potraviny, které jsou prospěšné a neškodí našemu zdraví? Poradíme vám spolu s výživovými specialisty Karolínou Hlavatou a Petrem Havlíčkem v novém projektu Vím, co jím. První díl se věnuje pečivu.

Hypermarkety i menší obchody nabízejí nepřeberné množství chleba, rohlíků, baget a dalšího pečiva. Podle jakých kritérií vybírat?

U každého potravinářského výrobku musí být uvedeny základní informace, z čeho je vyroben. Zákon předepisuje, že toto oznámení musí být sestupné. Pokud je tedy například u chleba uvedeno, že je žitno-pšeničný, převažuje u něho žitná mouka. U pšenično-žitného zase převažuje pšenice.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka Vím, co jím je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

"Žitné pečivo je dobrou volbou," říká Karolína Hlavatá. Takové pečivo totiž obsahuje víc vlákniny, vitaminů a minerálů. Navíc bývá chutnější a déle vydrží.

Proč potřebujeme vlákninu

Nejdůležitějším kritériem při výběru pečiva je obsah vlákniny a obsah sodíku. Zdravé pečivo obsahuje co nejvíce vlákniny a co nejmenší podíl sodíku.

"Vláknina je pro člověka velmi důležitá, přestože neslouží jako zdroj energie. Dobře sytí, pomáhá tedy při hubnutí a má přínos i pro diabetiky, zpomaluje pasáž střevem, snižuje glykemický index potravin, snižuje hladinu cholesterolu, pomáhá udržovat stálou hladinu krevního cukru. Má velký význam pro zdraví střeva, pomáhá chránit před rakovinou tlustého střeva a je i prevencí zácpy," upozorňuje výživová specialistka.

Denní příjem vlákniny dospělého člověka by měl být alespoň 25 g, realita ovšem bývá méně než poloviční.

Chcete-li pečivo s vysokým podílem vlákniny, mělo by obsahovat šest a víc procent vlákniny, tedy šest gramů na 100 gramů. Anebo výrobek musí mít označení "S vysokým obsahem vlákniny".

Na co si dát pozor

Nejčastější chybou bývá, že zaměňujeme cereální pečivo za celozrnné pečivo a obarvené pečivo za tmavé. Mnohdy také považujeme za celozrnné pečivo, které je posypané semínky, nicméně je vyrobeno z bílé mouky.

Vyšší obsah vlákniny obsahuje celozrnné pečivo, což znamená, že je vyrobeno z celé obilky, tedy že při výrobě nebyla odstraněna otruba, klíček. To platí i pro grahamové pečivo, které je zárukou celozrnnosti.

Druhy pečiva

cereální = vyrobené z mouky
vícezrnné = vyrobené z více druhů mouky (nemusí vůbec obsahovat mouku celozrnnou)
celozrnné = obsah celozrnné mouky je alespoň 80 %

Pokud si kupujete takzvané vícezrnné pečivo, znamená to, že je vyrobeno z několika druhů mouky - pšeničné, žitné, ovesné.

"Ale vůbec to neznamená, že tam najdete mouku celozrnnou," upozorňuje Karolína Hlavatá. Další "nebezpečí" představuje pečivo tmavé barvy.

"Tmavá barva není zárukou pečiva celozrnného. Co je tmavé, může být obarvené nebo žitné," říká Petr Havlíček.

Neznalé zákazníky mohou klamat kaiserky, některé z nabízeného pečiva na první pohled vypadají nejvíce jako celozrnné: mají tmavou barvu a jsou na nich zrníčka. Jenže zdání klame.

"Hrubé vlákniny je tam opravdu minimální množství," konstatuje Havlíček, podle něhož jsou populární kaiserky spíše z bílé mouky.

Odborníci

PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.
Od roku 2003 pracuje jako dietolog v Endokrinologickém ústavu v Praze. Publikuje v domácích i zahraničních časopisech, aktivně se účastní kongresů, konferencí a přednáškových akcí pro odbornou i laickou veřejnost.

Ing. Petr Havlíček
Problematikou stravování se zabývá již přes dvacet let. Zprvu působil jako konzultant významných českých vrcholových sportovců (např. Kateřina Neumannová, Roman Šebrle). V současné době pracuje v nestátním zdravotnickém zařízení Centrum Vittore, kde pomáhá lidem řešit problémy způsobené životním stylem, například s obezitou a nadváhou.

Pečivo ano, ale vybírejte

Podle Havlíčka není správné, aby se lidé pečivu vyhýbali, jak doporučují někteří výživoví poradci. Musí jen dobře vybírat.

"Pečivo ano, ale kvalitní a celozrnné," dodává Petr Havlíček.

Obiloviny a výrobky z nich (tedy i pečivo) mají tvořit základ jídelníčku, protože převládající živinou jsou sacharidy, které slouží jako zdroj energie. Podle výživové pyramidy bychom za den měli sníst 5-11 porcí ze skupiny obilovin. Za porci je považován jeden kus pečiva, krajíc chleba, kopeček rýže, 2 knedlíky, naběračka těstovin.

"Z hlediska počtu porcí za den záleží na věku, pohlaví a výši fyzické aktivity. Tedy žena středního věku s normální hmotností a přiměřeným pohybem si může dovolit sníst denně 5-6 porcí ze skupiny příloh, fyzicky aktivní, štíhlý muž může sníst až zmíněných 11 porcí," vysvětluje Hlavatá.

"Pokud potřebuji zhubnout, je dobré počet porcí pečiva a příloh omezit, nikoli vynechávat, a to na např. 1 kus pečiva ráno, v poledne si dopřát přílohu (1-2 porce) a večer si ponechat ještě jednu porci k večeři," dodává.

Pečivo a děti

Co se týká výběru pečiva pro dítě, důležité je kupovat pečivo bez slaného posypu, u meších dětí i bez semínek.

Celozrnné pečivo můžeme zařazovat od 2 let věku dítěte. Důvodem je, že vyšší podíl vlákniny ve stravě malých dětí může způsobit horší vstřebávání železa a vápníku.

"Potraviny o vysokém obsahu vlákniny (tedy i celozrnné pečivo) zvětšují objem žaludku, dobře sytí a dítě by pak mohlo sníst méně dalších potravin," upozorňuje výživová poradkyně.







Nejčtenější

V britském Chichesteru se mohou malí pacienti prohánět elektrickým Rolls Roycem.
VIDEO: Děti v nemocnici jezdí na operace luxusními autíčky

Operace dítěte je většinou velkým stresem pro celou rodinu, včetně dítěte samotného. Lékaři z nemocnice v americkém San Diegu proto představili několik...  celý článek

Kosmetické vychytávky dokážou zpříjemnit chladné dny.
Deset věcí, které vám zpříjemní podzim. Tmavá rtěnka nebo tuhý parfém

Sychravé podzimní dny vám nemusí kazit náladu. Jsou skvělou příležitostí, abyste si mohla v teple domova vychutnat kosmetické novinky nadcházející sezony. Máte...  celý článek

Herečka Kristýna Fuitová Nováková
Jindřiška z Pelíšků: Je to jediný film, ve kterém se můžu vidět

Nechtěla být jenom doma s dcerami, ani si pořídit chůvu. Proto Kristýna Nováková pracuje jen tolik, aby hlídání zvládla rodina. A až letos se poprvé vypravila...  celý článek

Pikantní zeleninová polévka
Pórková, s květákem i paprikou. Nejlepší podzimní polévky pro zahřátí

Nejsychravější a zároveň nejmalebnější roční období už úřaduje nejen v kalendáři, ale také za okny, takže je pravý čas na husté zeleninové polévky. Kromě toho,...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Tělocvik děti nezachrání. Většina se už obezity nezbaví, varuje Havlíček

Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Proč starší lidé hůř hubnou? Mizí jim svaly a ztrácí chuť, říká psychiatr

Je mnoho faktorů, které komplikují shazování přebytečných kil v dospělosti a ještě více ve stáří. Psychiatr Stefano Erzegovesi z Centra pro poruchy příjmu...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy
Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy

Odhodláváte se k malé vlasové rebelii, ale nechcete si svou hřívu nenávratně poškodit? Pak sáhněte po křídě. Samozřejmě ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.