Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na udržení hmotnosti stačí 30 minut pohybu denně, říkají odborníci

aktualizováno 
Pohyb je důležitý nejen pro hubnutí, ale také pro vaše zdraví. Bez něho to prostě nejde. Jaký sport vybrat a kolik času bychom mu měli věnovat? Výživoví specialisté Petr Havlíček a Karolína Hlavatá v projektu "Vím, co jím" opět radí, jak zdravě žít.

Sportování je zdravé, zlepšuje nám náladu, uvolňuje endorfiny, máme po něm menší chutě na sladké a také nás motivuje se tolik nenacpat a dát si něco nezdravého, když už jsme se tak nadřeli. To jsou jen některé výhody, na které odborníci upozorňují.

"Pravidelný pohyb je ale také základem úspěšného hubnutí i relaxace. Ideální je, pokud se pro vás pohyb stane radostí i odpočinkem," říká výživový poradce Petr Havlíček.

Když ale nemáte dostatečnou vůli změnit svůj životní styl, dejte raději na radu výživáře, osobního kouče a fyzioterapeuta. "Než udělat na začátku chybu, která vás bude demotivovat, je lepší se nejdříve poradit. To platí hlavně u obézních lidí, kteří mají většinou s pohybem a hubnutím potíže," vysvětluje Havlíček. 

Půl hodiny každý den

Cvičte s Raketou

Začněte s pohybovou aktivitou, z pestré nabídky na Raketa.cz si určitě vyberete. Zkuste power jógu nebo cvičení ve vacushape, výsledek na sebe nenechá dlouho čekat.

Lidé s normální hmotností nebo mírnou nadváhou by se podle slov dietoložky Karolíny Hlavaté měli pohybu věnovat alespoň třicet minut každý den.

Ideální je, pokud tuto fyzickou aktivitu dokážete provozovat v optimální intenzitě. Tu si odměříte buď pomocí sporttesteru, nebo zjistíte takzvaným řečovým testem. "V optimálním tempu jste v okamžiku, kdy jste ještě schopni mluvit, ale už nemůžete říct plynule větu," vysvětluje dietoložka Hlavatá.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

Obézní lidé by měli začít s pohybem postupně. Podle rad odborníků stačí na začátku pět minut přirozeného pohybu jako je například chůze. Zkusit ale můžete i plavání, jízdu na kole či rotopedu. Pak postupně přidávejte další minuty. "Důležité je to nevzdávat a najít si pohyb, který vám dělá radost," uvádí Petr Havlíček.

Je přirozené, že motivace kolísá

Jestliže po čase ztratíte motivaci, nevzdávejte to. Je naprosto přirozené, když motivace kolísá. Je ale důležité znát své možnosti a zbytečně si nedávat velké cíle. 

"Nejčastější chybou začátečníků je totiž to, že pohyb přepálí a výsledkem je únava nebo dokonce zdravotní potíže z nevhodného posilování. Dalším prohřeškem je nevhodná intenzita pohybu, při které sice budujeme kondici, ale tuky téměř nespalujeme," říká výživový specialista.

Myslete také na to, že je dobré zařadit pohyb do každodenního života. Nejezděte výtahem, vystupte o zastávku dříve, při telefonování se procházejte, běžte s dětmi nebo psem na procházku. 

"Každý den byste totiž kvůli svému zdraví měli ujít minimálně deset tisíc kroků, což je asi 7 kilometrů," dodává Petr Havlíček. 

Co jíst a pít před a po cvičení? Rady odborníků nejdete ve videu.

Autor:






Nejčtenější

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky
Voděodolné líčení, které ustojí déšť, sport i vodní radovánky

Každá žena touží po tom ráno odejít z domu a večer se vracet se stejně dobře vypadajícím makeupem. Ať už vás během dne p... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.