Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Kečup, majonéza, nebo hořčice? Jak vybírat dochucovadla

  1:00aktualizováno  1:00
Tučná majonéza, sladký kečup, plnotučná hořčice. Zdálo by se, že v rámci zdravé výživy nemají tato dochucovadla v jídelníčku co dělat. Ale i mezi takovými výrobky je možné vybrat ty správné. Spolu s výživovými specialisty Karolínou Hlavatou a Petrem Havlíčkem vám v novém projektu "Vím, co jím" radíme, jak vybrat potraviny, které jsou prospěšné a neškodí zdraví. Už jsme probrali pečivo, tuky, šunku a sýr. Nyní jsou na řadě právě dochucovadla.

Podle Petra Havlíčka stačí používat zdravý rozum a číst etikety. "Pak ani tato dochucovadla nemusíte ze svého jídelníčku zcela vyloučit," tvrdí. Přesto existují poživatiny, kterým bychom se měli raději vyhnout.

"Nevhodné jsou především trvanlivé vysokotučné salátové zálivky, kde se ve 100 militrech mnohdy skrývá až 45 gramů tuku, což je celodenní doporučený příjem tuku při redukční dietě. Dále kečupy s malým podílem rajčat a dochucovadla, kde je vysoký obsah soli," řekla iDNES.cz Karolína Hlavatá.

Čím se tedy při výběru jednotlivých druhů dochucovadel řídit?

Majonéza

Měla by být především vyrobena z kvalitního oleje, pasterovaných vaječných žloutků a měla by obsahovat minimum soli.

"Obsah energie má být nižší než 350 kcal na 100 gramů, celkový obsah tuku pod 30 procent a transnenasycené mastné kyseliny pod 0,1 gramu na 100 gramů. Důležité je sledovat i obsah sodíku, který má být nižší než 750 miligramů na 100 gramů," konstatovala Hlavatá.

Pokud je to na vás moc hodnot, základním vodítkem by měl být obsah nasycených kyselin, kterých by mělo být maximálně 30 procent z celkového množství tuků.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Značka Vím, co jím je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit spotřebitelům snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte ZDE.

Vím, co jím

Hlavatá s Havlíčkem doporučují podávat tak 15 gramů majonézy, což je zhruba polévková lžíce. Vhodnější je samozřejmě light verze.

A co majonéza vyrobená doma? Podle Hlavaté může být problém s tepelně neupravenými vejci. "Takže určitým kompromisem je třeba doma připravená zálivka ze zakysané smetany a soli nebo česneku, popřípadě smíchaná majonéza light a bílý polotučný jogurt," řekla iDNES.cz Hlavatá.

Podobné dilema představuje příprava bramborového salátu. "Co domácnost, to jiný bramborový salát. Je možné ho připravit zcela bez majonézy, pouze s trochou rostlinného oleje. Receptů je řada," konstatovala Hlavatá.

"Do klasického bramborového salátu majonéza patří, může být i light, samozřejmě lze kombinovat s jogurtem nebo zakysanou smetanou. Poměr je věcí individuální, zpravidla bývá 2:1 ve prospěch majonézy," dodala.

Kečup

Správný kečup by měl obsahovat co nejvíce rajčat, tedy víc jak 200 gramů na 100 gramů výrobku. "Ideálně až 240 gramů," poznamenala Hlavatá. Když je rajčat méně, dohání se hustota různými zahušťovadly nebo škroby.

V kečupu by rovněž mělo být co nejméně soli a rovněž přidaného cukru. Jsou výrobky, které mají 22 gramů přidaného cukru, ale často je to mnohem více - třeba i nad 35 gramů.

I když si vyberete kečup s co nejpřijatelnějšími hodnotami, známku Vím, co jím nedostane žádný, a to právě z důvodu vysokého podílu přidaného cukru. Odborníci tak mohou doporučit pouze rajčatový protlak.

Hořčice

Kritéria pro výběr hořčice jsou stejná jako u majonéz, co se týká obsahu tuku, transnenasycených mastných kyselin i sodíku. "U hořčice obsah přidaného cukru nemá být vyšší než 2,5 gramu na 100 gramů," poznamenala Karolína Hlavatá.

Oproti majonéze má hořčice přece jen jednu výhodu. V plnotučné hořčici je asi 6,4 gramu tuku, v majonéze 76 až 80 gramů.

Podle Petra Havlíčka je dobré dát si pozor na to, aby v hořčici nebyla žádná barviva a další příměsi, které tam nemají co dělat.

"Správná hořčice má obsahovat hořčičné semínko, vodu, ocet, trochu soli a někdy krapet cukru, případně koření," konstatoval Havlíček.

S ochucovadly šetřete

I když si vyberete kečup, hořčici nebo majonézu s co nejpřijatelnějšími hodnotami, i tak by se s nimi mělo šetřit.

"Určitě by se neměla používat každý den, pak už není jídelníček příliš pestrý. Při servírování jídel také nedávejte automaticky dochucovadla na stůl, příliš to pak láká k jejich konzumaci," doporučila Hlavatá.

Děti by měly dochucovadla poznat co nejpozději, roční dítě nepotřebuje jíst kečup nebo dokonce hořčici.

"V pozdějším věku se tomu zcela neubráníme, tedy pokud nejsme ortodoxní vyznavači zdravého stravování. Používejte je ale opravdu jen jako dochucovadla, stačí podávat pouze malé množství a rozhodně ne téměř ke každému jídlu," dodala Karolína Hlavatá.







Nejčtenější

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Další z rubriky

Břichomluvkyně Darci Lynne Farmerová v show Amerika má talent (Los Angeles, 20....
Břichomluvci nemluví břichem. Tajemství úspěchu je v mozku diváků

Dvanáctiletá vítězka soutěže Amerika má talent znova nadchla svět pro břichomluvectví – prastarou techniku, která ve skutečnosti s břichem nemá nic moc...  celý článek

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev
Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev

Zatímco ve světě frčí precizní make-up a rozzářená pleť, na pražském týdnu módy to jiskřilo barvami. Čím je specifický p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.