Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hubnutí žen po třicítce je těžké. Kvůli rodině nemají čas a odbývají se

aktualizováno 
Své třicetiny už máte dávno za sebou, chodíte do práce a doma vás čeká jen starost o rodinu. Celý den jste v poklusu a vše sotva stíháte. Ráda byste se věnovala také sama sobě, ale máte pocit, že už nemáte navíc ani minutu. V dnešním díle seriálu Vím, co jím vám odborníci poradí, jak vše zvládnout.

Většina žen po třicítce, kterým nevyhovuje jejich váha, se obvykle nepřejídá. Jejich problém je zcela opačný. Stravují se poměrně málo a obvykle se odbývají výživově chudými jídly. Ve snaze zhubnout vynechávají svačiny, stačí jim jen tři jídla za den.

Záměrně si zmenšují porce a svému organismu tak ubírají energii. Roztáčí se tím bludný kruh, protože tělo se postupně učí žít se stále menším přísunem energie. Výsledkem je, že vše, co tělo přijme, schová do zásob a žena nehubne.

Vím, co jím

Program vychází z celosvětové iniciativy The Choices Programme, která definuje složení potravin odpovídající zdravé výživě na základě kritérií Světové zdravotnické organizace (WHO) a Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO). 

Značka "Vím, co jím" je určena především spotřebitelům pro jejich snadnější orientaci v nabídce potravin. Posláním značky je umožnit snadnější výběr výživově hodnotných potravin.

Více o zdravých potravinách čtěte zde.

Vím, co jím

„Jídelníček žen po třicítce má být bohatý zejména na kvalitní bílkoviny. Zařadit by proto měly polotučné mléčné výrobky a dostatek libového masa. Zbytečně neomezovat sacharidy a volit především ty komplexní,“ radí dietoložka Karolína Hlavatá.

Největší chyba? Vynechání příloh

Podle výživového specialisty Petra Havlíčka je vynechávání příloh nejčastější chybou, kterou ženy při hubnutí dělají.

„Namísto sacharidové přílohy si dají jen salát. Sacharidy jsou přitom pro lidský organismus základním palivem. Tělo si o jejich přísun nakonec stejně řekne - přesně to je totiž příčina chutí na sladké,“ vysvětluje.

Jak tedy na zdravý jídelníček? Strava by měla být dostatečně pestrá a přiměřená nejen věku, ale i pohybové aktivitě a zdravotnímu stavu.

„Pestrá strava zahrnuje co nejširší spektrum různých druhů potravin. Nevylučuje základní druhy potravin, jako jsou mléčné výrobky, obiloviny, maso, ryby, vejce, zelenina, ovoce a i v rámci těchto skupin se střídá co nejvíce jejich zástupců,“ vysvětluje princip Karolína Hlavatá.

Měla by co nejvíce vycházet ze základních potravin - preferovat libové maso a šunku před uzeninami, tvaroh před mléčnými pochoutkami, domácí koláč před oplatkami.

„Důležité je rozprostřít jídlo do celého dne, snažit se vařit si doma. Jíst pět jídel denně, nevynechávat snídani ani svačinu,“ radí Karolína Hlavatá.

Dietářka Romana: Za život přibrala a shodila celého člověka

Do podobně začarovaného kruhu jako většina českých žen se dostala také maminka dvou dětí. Sedmatřicetiletá Romana je věčnou dietářkou, neustále shazuje přebytečná kila a vzápětí je nabírá zase zpět.

„Za celý život jsem nabrala a zase shodila celého jednoho člověka,“ přiznává kriticky. Jí malé porce, omezuje sacharidy a odpoledne a navečer má pak hlad a chuť na sladké.

Karolína Hlavatá jí proto radí, aby začala zapisováním jídelníčku, pak snáze pochopí, kde dělá stále dokola ty samé chyby. 

Celý příběh Romany a rady, jak se poprat s přebytečnými kilogramy v kritickém věku ženy, si prohlédněte ve videu.

Ukázkový vyvážený jídelníček

Snídaně: 150-200 g polotučný jogurt, 100 g jahod, 60 g musli bez cukru

Svačina: 200 g ovoce, 25 g mandlí, zelený čaj

Oběd: filé na přírodní způsob, opečené brambory, zelenina, polévka rajská s vejcem

Svačina: 250-500 ml kefírové mléko, celozrnné pečivo

Večeře: zeleninové rizoto (napůl rýže natural, napůl pohanka) s kuřecím masem, zeleninový salát

Autor:






Nejčtenější

Kosmetické vychytávky dokážou zpříjemnit chladné dny.
Deset věcí, které vám zpříjemní podzim. Tmavá rtěnka nebo tuhý parfém

Sychravé podzimní dny vám nemusí kazit náladu. Jsou skvělou příležitostí, abyste si mohla v teple domova vychutnat kosmetické novinky nadcházející sezony. Máte...  celý článek

Pikantní zeleninová polévka
Pórková, s květákem i paprikou. Nejlepší podzimní polévky pro zahřátí

Nejsychravější a zároveň nejmalebnější roční období už úřaduje nejen v kalendáři, ale také za okny, takže je pravý čas na husté zeleninové polévky. Kromě toho,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nedomazlené děti mohou mít psychické potíže celý život

Schopnost navázat vztah se lidé učí od samého narození. Ukazuje se, že citová vazba k jedné osobě je pro další vývoj člověka zcela zásadní. Pokud je oslabena,...  celý článek

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sedm způsobů, jak se rychle zbavit stresu

Určitě to dobře znáte. Zrychlí se vám tep, sevře se hrdlo a žaludek a najednou máte pocit, že se nemůžete pořádně nadechnout. Stres útočí. Poradíme vám pár...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama
5 překvapivých důvodů, proč si za akné můžete sama

Stále se vám na obličeji objevují nové a nové pupínky? Produkty, které vám doporučila kamarádka, nefungují a zdá se, že ... celý článek

Iveco Daily 50C14 valník 5,2m!
Iveco Daily 50C14 valník 5,2m!

r.v. 2006, naj. 255 000 km, diesel
119 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.