Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Je pro dítě vhodné být vegetariánem? Odborníci se přou

aktualizováno 
Jako rodiče chceme svým dětem dopřát to nejlepší, což platí i v případě stravování. Je ale pravda, že dítě maso ke svému životu potřebuje?
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dětský organismus v období velkého vývoje potřebuje úplně jiné stravovací potřeby než dospělí. My se dokážeme přes den odbýt jednou obloženou bagetou, litrem kávy a zákuskem navrch. To ale dětskému tělu rozhodně nestačí pro správný a zdravý růst.

Jídelníček pro malé děti bez masa?

Podle Americké dietetické asociace a Kanadských dietologů je správně rozvržená bezmasá strava zdravá, nutričně vyvážená a dokáže sloužit k prevenci i léčbě různých onemocnění. Což nahrává do karet zatvrzelým vegetariánům. Může ale toto tvrzení platit i v případě výživy malých dětí, které potřebují železo či důležité bílkoviny?

„Maso určitě není zázračnou potravinou, nezbytnou pro život,“ tvrdí Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu. „K našim hlavním zdravotním problémům patří přejídání, nadbytek cukrů a některých tuků ve stravě. Rozsáhlé počty obyvatelstva ani děti netrápí nedostatek energie, jakékoliv aminokyseliny nebo třeba železa. Umíráme na onemocnění srdce, ne na anémii,“ vysvětluje. Podobného názoru je i pediatr Martin Gregora: „Vegetariánská strava je přínosná nejen pro dospělého, ale i pro dítě. Ovšem až po období bouřlivého vývoje v prvním roce, kde převažuje mléčná strava, orgánové struktury dozrávají a zásoby železa jsou nepatrné.“

Domácí lékař

Velkým důvodem k zamyšlení se nad tím, zda dětem často podávat běžné masové výrobky, je také fakt, že se v současnosti při produkci masa užívá nadbytek antibiotik a hormonů, které se pak dostávají do těla i těch nejmenších dětí a hromadí se tam.

Maso hlavně do jednoho roku

„Dítě není malý dospělý,“ upozorňuje odbornice na zdravou výživu Radka Burdychová z Nutriacademy. „Potřebuje cukry, tuky, bílkoviny ve své nejryzejší kvalitě a cholesterol. Proto můj odborný názor je, že dítě maso obecně potřebuje,“ dodává rezolutně.

S tím do jisté míry souhlasí pediatr Martin Gregora, autor nedávno vydané knihy Kuchařka pro rodiče malých dětí. Maso má, podle Gregory, ve výživě děti své místo, ale u dítěte staršího jednoho roku věku mohou maso zastoupit jiné potraviny.

„Kojenec má velkou potřebu železa pro krevní oběh a rostoucí organismus. Náhrada železa není jednoduchá a pro dítě do roku věku je opravdu těžko řešitelná. Ovšem po roce, kdy již sní více pevné rozmanité stravy na úkor mléka, to není takový problém,“ říká Gregora. Prakticky to znamená, že by měl kojenec dostávat každý den malou porci masa, zhruba 40 gramů. Batole a malé dítě méně často, třeba párkrát týdně a ve větším množství.

Maso dnes ano. Zítra už ne

Velkým problémem v jídelníčku batolat a malých dětí je nesprávná nutriční vyrovnanost. Mnoho dětí může odmítat zeleninu a sladkosti vyžadovat každý den. V takových případech je nutné sebrat veškerou trpělivost a ostentativně dbát na to, aby dítě mělo během dne dostatek vápníku (z mléčných výrobků), sacharidů (třeba z obilovin či brambor) a zeleniny, která se dá naservírovat dítěti v jiné podobě, než je zvyklé, nebo ji zjemnit jogurtem, pomerančovou šťávou či nastrouhaným jablkem.

Železo, které by dítě jinak získalo z masa, se nachází hlavně v obilovinách jako žito, jáhly či oves, v luštěninách či zelenině, konkrétně v brokolici, zelí, černém kořenu či fenyklu. „Je možné, že některé vegetariánské děti mohou mít nižší hladinu železa, než mají průměrné nevegetariánské děti. Přesto nevím o studii, která by prokazovala, že vegetariánské děti jsou kvůli nedostatku železa více nemocné či mají dokonce vyšší úmrtnost,“ říká Margit Slimáková.

Správně vše poskládat

Kromě skladby potravy, kterou dáváme svým dětem na talíř, je potřeba dbát i na jejich kombinaci, aby organismus skutečně využil důležité látky obsažené v potravinách. „Mléčná jídla by měla být podávána odděleně, protože vápník brání vstřebávání železa,“ upozorňuje pediatr Martin Gregora. Železo z rostlinných zdrojů je sice o něco méně využitelné, ale jeho vstřebávání je významně zvýšeno při současném příjmu vitaminu C.

„Zde mají vegetariáni výhodu. Vegetariánská strava díky vysokému obsahu zeleniny a ovoce totiž zpravidla obsahuje mnohem více vitaminu C a flavonoidu, podporující vstřebávání železa ze stravy,“ dodává Slimáková.

Jeden z velkých problémů je, že si rodiče neuvědomují, že by dítěti měli jít příkladem i ve stravovacích návycích. A nemusí se jednat jen o konzumaci zdravých potravin. Těžko můžeme hubovat dítě za obezitu, když celá rodina si dopřává pochutiny s velkým energetickým příjmem, například sladké nápoje, čokolády či jiné sladkosti.

Nezpochybnitelným faktem v souvislosti s vegetariánstvím je, že rodiče, preferující stravu bez masa, dbají mnohem více na pestrost skladby potravy a přemýšlí nad skutečným složením.

„Obrovskou výhodou tzv. zastánců alternativních diet je jejich zájem o zdraví obecně. Naprostá většina z nich má velmi slušné výživové znalosti, upřednostňuje kvalitní, lokální a sezónní potraviny s maximem živin. Starost o své tělo je pro ně důležitá,“ říká specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.

Malý vegetarián v sociální izolaci

V Česku bylo oproti třeba Německu vegetariánství dlouho záležitostí jen pár alternativců, kterým restaurace nedokázaly nabídnout vůbec nic, nebo jen smažený sýr či rozvařené rizoto. Dnes je situace jiná: lidé o vegetariánství vědí víc, a ačkoliv k tomuto způsobu holdovat nemusí, dokážou ho respektovat.

Otevírají se vegetariánské restaurace a ty „normální“ už do svého jídelního lístku zařazují rozmanitější nabídky. Jenže dětský svět, zvlášť v období rivality, porovnávání, je často neúprosný a tvrdý. A to, že dítě nejí maso, může v dětském kolektivu znamenat zařazení mezi outsidery.

„Děti vždy doporučuji vychovávat vlastním příkladem a ideálně bez zákazů,“ radí Margit Slimáková. „Například u nás se nikdy žádné maso nejedlo a děti s tím nikdy neměly potíže. Venku totiž měly dovoleno maso ochutnat, kdyby chtěly,“ nabízí jedno z řešení specialistka na výživu.

Autoři:






Nejčtenější

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.