Vánoční nákupy po internetu Němce příliš nelákají

Zatímco ve Spojených státech se nákupy prostřednictvím internetu razantně rozvíjejí, v Německu, které patří počtem uživatelů sítě k předním zemím v Evropě, hrají zatím jen podřadnou roli. Zvláště před Vánocemi si totiž kupující nenechávají ujít atmosféru tradičních trhů a vyzdobených obchodních domů.

Maloobchodní síť očekává že před letošními svátky utratí Němci kolem 27 miliard marek. Podle odhadů Svazu německého maloobchodu však k tomu internetové nákupy přispějí jen půl procentem. To je zhruba 135 milionů marek.

"Zákazník hledá i zážitek z opravdového vánočního nákupu," soudí expert svazu na internetové obchodování Olaf Roik. Nákupy počítačem se přitom omezují jen na úzkou skupinu zboží, jako jsou knihy, kompaktní disky nebo software.

Internetový prodej naopak nabízí nákup bez front a nervózních prodavačů. Webové obchody letos v Německu přicházejí s devizou "Vánoce beze stresu" a k tomu předkládají i zvláštní služby navíc. Kdo ještě nedostal nápad, co nejbližším pořídí, může si nechat poradit virtuálním vyhledavačem. Kdo si on-line objedná, dostane dárky až domů i pěkně zabalené.

"Denně zaznamenáváme rostoucí počty zakázek," říká zástupce prodejce Amazon.de André Schirmer. Každý den jen zde odesílají 40 až 50 tisíc balíčků. Předpokládají, že těsně před Vánocemi se počet zdvojnásobí. Srovnání s loňskem weboví prodejci spíše tají, ale tvrdí, že obchod je letos výraznější.

Internetoví obchodníci vědí, že mohou nové kupce získat jen mimořádnými nabídkami. Musejí proto vložit mnoho sil do služeb, ať už jsou to výhodné ceny či rychlé dodávky zboží domů.

Někteří prodejci dokonce nabízejí dodání i na Štědrý den. Vzhledem k tomu, že letos připadá na neděli a v Německu dosud přísné předpisy brání maloobchodní síti v nedělním prodeji, slibují si internetoví obchodníci velký zájem až do poslední chvíle.

Podle ústavu pro průzkum trhu Fittkau und Maass v Hamburku si chce některé dárky letos koupit on-line 40 procent uživatelů internetu. Šedesát procent se ale chce aspoň inspirovat. Mnozí surfující se tak ve webu informují přinejmenším o nabídce  a pak jdou nakupovat přímo do krámu.

"Klasický obchod tak sklízí plody internetového vánočního brouzdání," soudí analytikové dalšího ústavu Jupiter Research. Instituty se shodují v tom, že nákup
počítačem je ale zatím ještě výsadou zkušených uživatelů datové sítě.