Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Válka proti nikotinu

aktualizováno 
Buď se podaří propojit všechny aspekty kampaně proti kouření, jako jsou reklama, daňová a jiná protikuřácká legislativa, a také přidat nutnou politickou vůli, nebo bude na následky kouření umírat stále více lidí. Všechny údaje totiž dokazují, že i přes osvětové kampaně, mizící reklamy z novin a billboardů, ba i podrobné zpravodajství z velkých procesů vedených poškozenými či pozůstalými proti tabákovým koncernům kuřáků stále přibývá, zejména v rozvojových zemích a mezi mladými lidmi.
I o tom budou jednat více než čtyři tisíce odborníků ze 120 zemí na světové konferenci v Chicagu.

Účastníci konference konstatovali, že rostoucí počty lidí, kteří sahají zejména po tabákových výrobcích, zejména cigaretách, se týkají především rozvojových zemí - v nich totiž stále platí pro výrobce jen minimální omezení.

Například v Číně, kde je v současnosti více kuřáků než v USA, ale i v řadě dalších zemí, tabákové firmy lobbují proti prosazení například zákonů o zákazu kouření ve veřejných budovách, za neuvalení vyšších státních daní na tabákové výrobky či proti nutnosti označovat krabičky cigaret varováním.

Statistiky WHO uvádějí, že poté, co hlavní tabákové společnosti vstoupily počátkem 80. let na jihokorejský trh, jejich náklady na reklamu stouply během tří let o 600 procent. V přímé úměře potom stoupl počet kuřáků - mužů z 18 na 30 procent za rok, u žen ze dvou na devět procent. Jiným fenoménem je spojování cigaret "západních" značek s přihlášením se k západnímu stylu života - což rovněž platí zejména pro Čínu. Ta, společně s Ruskem, dnes představuje pro tabákové koncerny největší naději na udržení značných zisků.

Podle předpovědi Světové zdravotnické organizace se tak v roce 2030 tabák stane hlavní příčinou smrti a invalidity a bude zabíjet přes deset milionů lidí ročně. Způsobí více úmrtí než HIV, tuberkulóza, mateřská úmrtnost, úrazy při dopravních nehodách, vraždy a sebevraždy dohromady.

V průmyslově rozvinutých státech se v poslední době objevily v souvislosti s bojem proti kouření nové, veřejnosti dosud nepříliš známé problémy.

Například zákaz reklamy by podle některých expertů prý mohl poškodit ekonomiku řady zemí.

Když česká vláda letos na jaře schválila návrh novely zákona o regulaci reklamy, která podle direktiv Evropské unie počítá s postupným zákazem tabákové reklamy do roku 2006, tabákové koncerny tvrdily, že by poslanci neměli návrh schvalovat, protože by to národnímu hospodářství přineslo ročně ztrátu dvě až tři miliardy korun.

Také říkají, že její reklama nemá nalákat nové kuřáky, ale přesvědčit ty stávající, aby si koupili určitou značku. "Je to oblíbený mýtus tabákového průmyslu. Peníze se neztratí: tři ze čtyř kuřáků, tedy ti, kteří by si přáli přestat kouřit, ale vzhledem k nikotinové závislosti nemohou, by jistě vyjmenovali zboží, které by si s chutí koupili, kdyby nemuseli utrácet za cigarety," poznamenala lékařka Eva Králíková z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.
Autor:






Nejčtenější

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.