Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V módě se mají Češi ještě co učit. Inspirací jim může být Londýn

  11:02aktualizováno  11:02
Móda je hra a oblečení kreativním prostředkem k vyjádření momentální nálady a sociálního postavení. V tuzemských šířkách se bohužel vytratila hravost a kreativita i odvaha experimentovat, míní stylistka Simona Cindy Kerberová.

Bora Aksu vždy zaplní přehlídkový stan do posledního místečka, modely plné nečekaných detailů na sebe pokaždé strhnou velkou pozornost | foto: Archiv Bora Aksu

Stačí se posadit na lavičku uprostřed města a pozorovat kolemjdoucí. Co uvidíte? Uniformitu, nedostatek originality, šeď. I porevoluční mladá generace to pramálo zachraňuje. Opravdu není divu, že zahraniční módní značky dodávají na český trh jen takové oblečení, které nikterak nevybočuje z konzervativní krabičky.

Vyjedete-li za hranice, zjistíte, že situace je naprosto jiná, na západ i východ. Kde Češi ztratili smysl pro pěkný a přitom originální styl oblékání? Těžko říci, kde jsme se zapomněli. A přitom do nástupu totalitního režimu byla Praha, co se módy týče, nazývána druhou Paříží.

V genech jistě smysl pro oblečení máme, jen jej přebíjí právě strach z odlišnosti a jinakosti. Spoustu národů poznáte bezpečně podle stylu oblékání, škoda, že to nelze uplatnit také v tuzemských šířkách.

Možná je to nedostatek sebevědomí, jednoduše málokdo snese míru pozornosti, které na něj upírá okolí, ať už je negativní či pozitivní. Odvaha vybočit z davu nám zkrátka není tak vlastní, jako třeba mladé anglické generaci, Japoncům, Italům, Rusům či Američanům. To se samozřejmě odráží i na tamních módních scénách.

Kořeny přílišného konzervatismu můžeme najít v uplynulých čtyřiceti letech totalitního režimu, kdy jakékoli vybočení z řady bylo naprosto nežádoucí a říkalo si o náležitý trest.

Pestrost a originalita musely ustoupit zcela do pozadí a uvolnit místo všednosti, uniformitě, jedinec musel splynout s davem. Béžová, šedá, tmavě modrá se staly základem šatníku všech, bez ohledu na věk, část roku a zaměstnání. Touha po oblečení "ze západu" byla velmi silná, ale bohužel se zcela vytratila. Dvacet let po pádu železné opony tento fakt není právě nejlepší vizitkou pro módní trh v České republice.

Japonské ženy se rozhodně nebojí extravagance a vypadat jinak

Japonské ženy se rozhodně nebojí extravagance a vypadat jinak

Londýn: nejdřív šok, poté nadšení

Vezmeme-li si takový Londýn, místní týden módy je skutečnou přehlídkou nápadů a kreativity. Pro nezasvěceného návštěvníka možná šok, nicméně po chvilce se nutně naladíte na stejnou vlnu a začnete si užívat absolutní svobodu projevu skrze šaty.

Nadšení a odvaha se tu mísí s neuvěřitelným smyslem pro provokaci a objevování možných hranic a je jen otázkou času, kdy i ten nejkonzervativnější návštěvník podlehne.

Není divu, že právě zde se rodí trendy a velké hvězdy. Z Londýna pochází John Galliano navrhující řadu let pro tradiční francouzskou značku Christian Dior, nedávno zesnulý geniální Alexander McQueen či nová hvězda módního nebe Christopher Kane, který navrhuje řadu Versus pro slavný italský dům Versace. A zmiňované trendy? Ty tu objevíte ještě dříve, než se masově rozšíří do celého světa. Sice v umírněné podobě, ale kořeny sahají právě sem.

Sílu svobodomyslnosti objevila celá řada seriózních a tradičních značek i stylistů a slavných osobností, jež udávají současné trendy. A svět se zamiloval do místních milovníků módy. Henry Holland, Hannah Marshall, Holly Fulton, Ashish, Bora Aksu, Basso & Brooke tvoří jen malou část nové, svěží generace tvůrců, kteří se silně prosazují v konkurenci tradičních jmen jako je Burberry, Paul Smith, Vivienne Westwood, Pringle of Scotland, Ozwang Boateng, Caroline Charles či Paul Costelloe.

Srdíčkové brýle z letní kolekce Caroline Charles

Srdíčkové brýle z letní kolekce Caroline Charles

Mnozí londýnští tvůrci nejsou ani v Čechách neznámí – John Rocha, Stella McCartney, Jasper Conran, Betty Jackson, Matthew Williamson, zmiňovaná Vivienne Westwood a Burberry, od těch všech najdete oblečení a doplňky i u nás, ve velmi nositelné podobě a přesto výrazné a odlišné od ostatních. Jejich komerční úspěch spočívá v kombinaci britského konzervatismu, odvahy experimentovat a touhy vyčnívat z davu.

Svoboda a odvaha lišit se jsou dvě základní věci, které u tuzemských šířkách zoufale chybí. Máme sice dvacet let demokratickou společnost, ale totalita je v českém národu velmi silně zakořeněná. Zkuste si někdy klasické oblečení doplnit kloboukem či zajímavými barevnými botami. Co se stane? Nic jiného, než že upoutáte pozornost. Nebojte se jí, o ni přeci jde.

Pokud vám chybí odvaha a sebevědomí, začněte krůček po krůčku a časem si vybudujete potřebné ego a budete si moci užívat módu s lehkostí a potěšením a nové trendy se stanou skvělou zábavou. Nebojte se proto opustit svou ulitu a porozhlédněte se také mimo "bezpečné" území, objevíte radost a pohodu.

Rudé vlasy a spousta zářivých barev. Zpěvačka Paloma Faith se v krátkém čase stala miláčkem návrhářů. Libuje si v gejzíru barev

Rudé vlasy a spousta zářivých barev. Zpěvačka Paloma Faith se v krátkém čase stala miláčkem návrhářů. Libuje si v gejzíru barev

Ztratili Češi smysl pro pěkný a originální styl oblékání?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 8. září 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 6173
Ne 1911






Nejčtenější

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Další z rubriky

Sako bude na podzim základem šatníku.
Sezona saka. Klíčovému kousku letos sluší kůže i manšestr

Klasické sako nikdy nebude zastaralé, i když jsme na týdnech módy v posledních letech vídali spíš bombery nebo džínové bundy. Tentokrát je všechno jinak:...  celý článek

Letošní podzim přeje barevným botám, stejně jako zdobení a různým texturám...
Obujte se do podzimu. Neokoukané kousky, které by vám neměly chybět

Poslední sluneční paprsky si můžete užít v pohodlných oxfordkách, elegantních kotníčkových střevíčkách nebo sexy upnutých kozačkách nad kolena. O slovo se...  celý článek

Sophia Amoruso na premiéře seriálu Girlboss (17. dubna 2017)
Módní ikona Sophia Amoruso: od popelnic k milionům, od milionů k bankrotu

Nebylo jí ani třicet a už se stala vzorem amerického snu – obyčejná holka, která se vypracovala na šéfku vlastní módní firmy, hvězdu podnikatelských žebříčků a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.