Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Už při dietě si udělejte jasno, jak si váhu udržíte

  4:58aktualizováno  4:58
Při hubnutí nezáleží jen na dosaženém výsledku, úspěch se odvíjí také od toho, zda si nově získanou linii dokážete udržet. Pokud jste hubli zdravě a s rozmyslem, budete to mít jednodušší. Po skončení diety můžete totiž přísun kalorií navýšit až o čtyřicet procent.
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

"To, že se pustíte do diety a úspěšně zhubnete, rozhodně neznamená, že musíte mít do konce života stejný jídelníček. Každá rozumná dieta někdy končí, pak by se v jídelníčku mělo upravit zastoupení živin a měl by být navýšen příjem energie na hodnotu racionálního stravování, při které ani nepřibíráte, ani dále nehubnete," vysvětluje Gabriela Knosová z brněnského Institutu kompliment, kde hubnou i naše tři čtenářky.

Hubněte o wellness pobyt

1. Založte si na OnaDnes.cz vlastní blog a do prvního příspěvku vložte svou aktuální fotografii celé postavy. Zapisujte do poloviny prosince, jak hubnete s námi, popisujte, v čem je váš problém, co vás naopak baví a jak vám jdou kila dolů.

2. Další možností, jak se zúčastnit soutěže, je poslat příběh i s fotografiemi před hubnutím a po něm na e-mail: zdravi@idnes.cz

3. Na závěr našeho seriálu Hubneme pro zdraví vybereme jednu z vás, která byla nejaktivnější a zároveň jí hubnutí nejvíce prospělo. Ta od Institutu kompliment získá víkendový wellness pobyt pro dvě osoby v luxusním wellness & spa hotelu Augustiniánský dům v Luhačovicích.

4. Kdybyste si na blogu nevěděly s něčím rady, napište nám blogona@idnes.cz.

Co dál po skončení hubnutí?

Markétu, Helenu i Petru ještě čekají dva týdny hubnutí pod dohledem odbornic, ale už si s terapeutkami ujasňují strategii udržování váhy.

"V průběhu programu, obyčejně od druhé poloviny, redukční jídelníček postupně přechází do racionálního stravování. Cílem je vytvořit nové návyky, a proto již poslední dva až tři týdny jsou klienti plně připraveni na racionální stravování," říká Gabriela Knosová.

"Probíráme jídelníček, jak by mohl v následujícím období vypadat. Jedná se hlavně o přílohy, luštěniny, jejich četnost a množství," říká Helena.

Jaké jídlo už nebude zakázané

Některé potraviny dámy při dietě nemohly, ale po skončení hubnutí si na nich pochutnat mohou, samozřejmě s mírou.

Zatímco při hubnutí ženy přijímají asi 5000 - 6000 kJ, při udržovacím režimu by měly sníst 8000 - 9000 kJ.

Racionální strava oproti redukční umožňuje navýšit množství přijaté energie ze sacharidů ve formě ovoce, chleba, pečiva a příloh nebo mléčných výrobků.

Ideální denní příjem energie pro udržení váhy

Vzorec na výpočet potřebného denního příjmu energie v kJ podle aktuální hmotnosti:

Energie na den = hmotnost x 105 x 1,5

Příjem energie na den (kJ) = aktuální tělesná hmotnost (kg) x 105 (energie na bazální metabolizmus v kJ) x 1,5 ( index pro výpočet energie na běžnou fyzickou aktivitu v kJ)

Příklad výpočtu denního příjmu energie:
Žena: 60 kg x 105 x 1,5 = 9 450 kJ
Muž: 75 kg x 105 x 1,5 = 11 812 kJ

Poznámka:
Pokud vykonáváte těžkou práci nebo pravidelně sportujete, při výpočtu denního energetického příjmu používejte index 1,6 – 1,7. Pokud máte více než 50 let, při výpočtu použijte index 1,3 – 1,4.

Na rozdíl od redukce váhy je možné si bez výčitek čas od času dopřát i zákusek, sladkosti nebo smažený řízek.

"I po skončení hubnutí zůstávají základem jídelníčku potraviny s nízkou energetickou denzitou, nízkým a středním glykemickým indexem, obsahem kvalitních tuků a bílkovin, dostatkem vlákniny. Tyto potraviny by měly zabrat větší část talíře, člověk by se z nich měl v podstatě najíst. Příjem potravin s vyšším obsahem cukru, tuků a nezdravých potravin bychom měli mít vždy pod kontrolou," říká Gabriela Knosová z Institutu kompliment.

Zachovejte pravidelnost stravování

I po ukončení redukce hmotnosti se stravujte pravidelně a dopřejte si tři větší jídla plus dvě menší svačiny denně. 

Helena, Petra a Markéta však plánují ještě nějaké to kilo zhubnout i po skončení našeho projektu, takže sice už ví, jak dosaženou váhu udržet, ale ještě si počkají na postavu svých snů.

Například Petra chce shodit ještě asi deset kilo. "Budu pokračovat ve cvičení v Institutu kompliment a ještě nějakou dobu si od terapeutek ráda nechám poradit ve stravě. Do léta si troufám dostat se asi na šedesát kilogramů a tuto váhu si pak udržet."

Hubnout ještě chtějí i Helena a Markéta, hodit se jim budou zkušenosti a vědomosti získané v předchozích třech měsících.







Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

ilustrační snímek
Není vaše dítě osamělé? Víme, jak mu pomoci získat nové kamarády

Pokud je vaše dítě spíše introvertnější typ, možná jste si již někdy položili otázku, zda se necítí osaměle a neprospělo by mu víc kamarádů. Přinášíme vám...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.