Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Móda a ekoaktivismus. Jak řetězce vytvářejí z rychlé módy udržitelnou

  1:01
Označení bio a eko patří mezi populární témata vztahující se k životním stylu i k péči o domácnost. Snahy o šetrnější nakládání s životním prostředím se z kuchyní a kosmetických taštiček dostávají i do našich skříní. Z udržitelného přístupu se stává trend, který jsou nuceny řešit i globální módní značky.
HM

HM | foto: HM

Zdá se, že kdo nejede v ekologickém životním stylu, jako by nebyl. Nedávný průzkum internetového vyhledávače Glami.cz, kterého se zúčastnilo pět tisíc respondentů, potvrdil, že roste zájem o nákup udržitelné módy. Zajímá se o ni 40 % dotázaných, 76 % je pak ochotno si za udržitelný produkt připlatit. Češi však tápou, které značky tento typ zboží nabízejí.

To nahrává velkým nadnárodním značkám oblečení, které ještě donedávna hasily problémy s nevyhovujícím podmínkami dělníků v továrnách, kde se vyrábí jejich oblečení, stejně jako byly kritizovány za nízkou kvalitu nabízeného zboží. Některé z nich se nyní snaží přesvědčit zákazníky, že odstartovaly novou éru, která dbá na větší ohleduplnost k životnímu prostředí, a čím dál častěji prodávají zboží z organických nebo recyklovaných materiálů. 

Příkladem je nová kampaň švédského módního řetězce H&M, která se před pár dny rozjela i v České republice. Firma představila jarní limitovanou kolekci, která je vyrobena z odpadních pomerančových či ananasových složek, z nichž je extrahována celulóza, z organické bavlny nebo lnu, recyklovaného polyesteru nebo tencelu. Má to jeden háček. Zmiňované inovativní materiály se v ní objevují v kombinaci s těmi klasickými, jako je polyester, viskóza nebo „obyčejná“ bavlna, zároveň je oblečení vyrobeno v Číně nebo Indii, jak oznamují cedulky na oblečení. 

„Dnes je už 57 % materiálů, které využíváme k výrobě našeho zboží, organických, recyklovaných nebo z dalších udržitelnějších materiálů. Naším cílem je každý rok toto procento zvyšovat a do roku 2030 používat pouze recyklované a jiné materiály z udržitelných zdrojů. Dalším cílem je dosáhnout toho, aby do roku 2020 pocházela všechna bavlna, kterou používáme, pouze z udržitelných zdrojů,“ uvedla Slavomíra Barnová, Communication Manager H&M pro ČR.

Přesto má značka ke skutečné udržitelnosti ještě dlouhou cestu, především co se týká vztahu ke svým zaměstnancům, kteří si stále stěžují na špatné pracovní prostředí i zacházení. Dělnice v továrnách napříč Asií se podle deníku The Guardian minulý rok opakovaně setkávaly se šikanou i sexuálním obtěžováním, také dalších několik stovek zaměstnanců čelilo vyhrůžkám, nadávkám i násilí. Firma prohlašuje, že podobné chování je pro ni neakceptovatelné a řeší ho, jenže k podobným incidentům dochází opakovaně. 

Aktuálně se řetězec orientuje na používání inovativních materiálů a přechod na cirkulární ekonomiku, aby snížil dopad své výroby na životní prostředí. Pojem udržitelnost je skvělý marketingový nástroj, který v kampaních využívají i další značky rychlé módy. 

Například konkurenční Zara má podle serveru Good On You, který hodnotí, jak si z hlediska udržitelnosti a etiky globální značky stojí, kousky z udržitelných materiálů ve své standardní nabídce oblečení a doplňků. Navíc se zavázala k tomu, že nebude používat pravou kožešinu. Španělská firma také deklaruje, že dohlíží na uspokojivé podmínky svých zaměstnanců a pravdivě vykazuje vytvořené emise skleníkových plynů. 

Pro globální hráče na trhu s rychlou módou je však trvalý přechod k udržitelnosti nadmíru obtížný úkol. Množství vyráběného zboží je tak obrovské, že je v reálu nemožné uhlídat výrobní proces. Jenže zákazníci si ekologické aspekty při nákupu oblečení i doplňků hlídají stále více. 

Své o tom ví i luxusnější módní značky. Jejich vlajkovou lodí je Vivienne Westwood, která už delší dobu upozorňuje na nutnost šetrného přístupu k životnímu prostředí. Svérázná návrhářka, podle níž je značka pojmenována, si v nedávno uvedeném dokumentu  Westwood: Punk, Icon, Activist stěžuje, že je velmi obtížní si při velkém objemu zakázek udržet požadovanou kvalitu. 

A přestože má za sebou řadu etických kampaní, které cílí na lepší pracovní podmínky i na ochranu přírody, o inovativních a udržitelných materiálech v jejích kolekcích se téměř vůbec nemluví, stejně jako o tom, jaké používá výrobní postupy. Proto někteří poukazují, že její značka udržitelná vlastně vůbec není. 

To veganská značka Stella McCartney je na tom o poznání lépe. Návrhářka pro své modely používá recyklované a ekologické materiály, jako je organická bavlna, přírodní viskóza nebo čisté hedvábí, stejně jako látky či oblečení ze starých kolekcí. Kousky rozstříhá a podle nových návrhů znovu sešije. Snaží se také neustále hledat nové technologie jak vytvářet inovativní a ekologicky šetrné materiály a módu.

Podobnou cestou se vydal i český návrhář Jiří Kalfař nebo mladá designérka Lenka Vacková. 

Autor:
  • Nejčtenější

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

5. května 2024

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku...

Beru to jako svůj úkol. Simona Postlerová o synově nemoci i smrti manžela

21. května 2021,  aktualizováno  5.5 15:48

Premium Herečka, žádaná dabérka a žena s podmanivým hlasem Simona Postlerová pocházela z herecké rodiny. Po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenuťte děti do turistiky, takový pohyb jim není přirozený, kárá ortoped rodiče

3. května 2024

Premium Chůze je nejzdravější pohyb pro lidské tělo, říká ortoped Martin Stárek. Běžná turistika podle něj...

Mozek po padesátce už nereaguje jako dřív. Co se s tím dá dělat?

3. května 2024

Ať chcete nebo ne, právě po padesátce začne orgán zajišťující hlavně myšlení stárnout. Jde často i...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Nespoutaná Bella Thorne, která odhaluje dokonalé křivky

9. května 2024  10:32

Herečka Bella Thorne začínala jako nevinná dívka u Disneyho a dnes je z ní dračice, která už má i...

OBRAZEM: Krásné missky, které se vydaly jiným směrem, než je modeling

10. května 2024  12:36

Bodovaly v soutěži krásy, pak se věnovaly modelingu a mluvilo o nich celé Česko. Řeč je o kráskách,...

Plastický chirurg: Už děti přicházejí do styku s nereálnými vzory

10. května 2024

Rozstřel „Estetická chirurgie je psychochirurgie. Ať operuji cokoliv, vlastně operuji mozek,“ říká o své...

Žena chtěla dokonalé tělo, místo toho v nemocnici bojovala o život

10. května 2024  8:47

Třiadvacetiletá Chloe Quicková si po narození syna chtěla dopřát štíhlejší tělo a vsadila na...

Jedna z nejhloupějších otázek vůbec. Proč se neptat dětí, čím by chtěly být

10. května 2024

Pamatujeme si to všichni. Taky se nás na to ptali, když jsme byli malí a my tu otázku pokládáme...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...