Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tuky tělu prospívají. Jak vybrat ty správné?

  0:29aktualizováno  0:29
Podle nedávné analýzy čtyř stovek pětidenních jídelníčků dospělých lidí mají Češi výrazně vyšší spotřebu "špatných tuků" než doporučují odborníci. Zvyšují tak u sebe riziko kardiovaskulárních onemocnění.
Tuky jsou přitom pro lidský organismus nezbytné (ilustrační snímek)

Tuky jsou přitom pro lidský organismus nezbytné (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle doporučení Světové zdravotnické organizace by se měl příjem nasycených mastných kyselin udržovat pod 10 procenty veškeré energie přijaté prostřednictvím tuků, což je dvacet gramů denně.

"Mnoho vědeckých studií jednoznačně prokazuje souvislost konzumace tuků obsahujících nasycené mastné kyseliny s rizikem aterosklerózy. Dokazují to i statistiky - v evropských severských zemích s vyšší spotřebou živočišných tuků je výskyt kardiovaskulárních chorob významně vyšší než v oblasti Středomoří, kde se oběhová onemocnění vyskytují podstatně méně často," vysvětluje lékař Michal Vrablík ze III. interní kliniky VFN.

Hlídejte si rostlinný původ

Tuky jsou přitom pro lidský organismus nezbytné, a neměli bychom je proto z naší stravy vyřazovat.

Jak na tuky?

- Jezte méně másla a tučného masa

- Výrazně omezte uzenářské a plnotučné mléčné výrobky

- Naopak volte potraviny s obsahem rostlinných tuků

- Zařaďte do svého jídelníčku mořské ryby

"Je však důležité, abychom je uměli pečlivě vybírat a hlídat jak množství, tak kvalitu. Z hlediska množství bychom měli tuky pokrývat maximálně 35 procent našeho denního energetického příjmu, z toho dvě třetiny by měly pokrýt tuky dobré, tedy ty rostlinného původu a rybí tuk, a pouze zbývající jedna třetina má připadat na tuky špatné, které jsou převážně živočišného původu," dodává lékař.

Hlavní odlišnost spočívá v zastoupení a chemické struktuře. Zatímco špatné tuky obsahují vysoké množství nasycených mastných kyselin, které se podílejí na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi, dobré tuky jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin včetně esenciálních jako je omega 3 a 6, které naopak hladinu cholesterolu snižují, a pomáhají tak udržovat srdce zdravé.

Dětem hrozí obezita i nemoci

Zvýšená konzumace nasycených mastných kyselin se bohužel týká už i dětí. "Je třeba si uvědomit, že dětský organismus je nadměrnou konzumací nasycených mastných kyselin velice zatěžován a negativní zdravotní následky na sebe obvykle nenechají dlouho čekat," říká dětská obezitoložka Alexandra Moravcová.

Nevhodný jídelníček s nadměrným zastoupením nasycených mastných kyselin zvyšuje riziko nadváhy už v dětském věku, a navíc vytváří základ pro rozvoj kardiovaskulárních onemocnění v dospělosti. Je proto velmi žádoucí, aby rodiče dbali na kvalitní stravu svých dětí už od nejútlejšího věku.

"Bohužel dnes už není výjimkou, že děti trpí například vysokým krevním tlakem, což bylo ještě před dvaceti lety téměř nemyslitelné. Není divu, že u dětí s touto diagnózou se potom již v mladém dospělém věku velmi často vyskytnou závažná kardiovaskulární onemocnění," vysvětluje lékařka.

Dodává, že jeden z nejsmutnějších omylů spousty rodičů je, že děti z obezity vyrostou. "To je nesmysl, ale na druhou stranu by děti rozhodně neměly držet žádnou dietu.  Úpravou jídelníčku se u dětí snažíme docílit udržení váhy při přibývající výšce, nikoliv shození kilogramů. Tím se poměr hmotnosti k výšce postupně vyrovná a nadváhu se podaří odstranit," upozorňuje Alexandra Moravcová.

Autoři:






Nejčtenější

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.