Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tucet rad pro dobré zdraví

  1:00aktualizováno  1:00
Češi sice během posledních let výrazně změnili stravovací návyky, stále si ale zachovali řadu nešvarů. Proto stoupá počet případů obezity, cukrovky, kardiovaskulárních chorob a dalších problémů. Co tedy dělat, abychom byli zdravější?
Voda, pití - (c) profimedia.cz

Voda, pití - (c) profimedia.cz - Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

1. Omezte množství jídla
Ideální je, aby se BMI (body mass index) pohyboval v optimální hodnotě mezi 20 a 25. Avšak polovina mužů a třetina žen trpí nadváhou, případně dokonce obezitou, a měli by proto jíst méně kalorická jídla. - BMI si spočítejte ZDE

2. Pozor na nadbytek tuku
Je potřeba, aby lidé jedli méně tuku, řeč je zejména o dospělých, tak aby celkový podíl tuku v energetickém příjmu nepřekročil 30 procent optimální energetické hodnoty. Znamená to, že lehce pracující dospělí by neměli sníst denně více než 70 gramů tuků.

Je také potřeba snížit spotřebu živočišných tuků a dát přednost rostlinným olejům - olivovému a řepkovému - pokud možno bez tepelné úpravy. Ta totiž ničí některé esenciální kyseliny, které jsou důležité pro zdraví.

Z jídelníčku by měly zmizet potraviny jako vepřový bok, plnotučné mléko a mléčné výrobky s vysokým obsahem tuku, uzeniny, lahůdkářské výrobky, některé cukrářské výrobky, trvanlivé a jemné pečivo a podobně.

3. Uberte cholesterolu
Lidé by měli jíst maximálně 300 miligramů cholesterolu denně, pro bližší představu - v jednom vajíčku je ho zhruba 250 miligramů, a je třeba brát v potaz i cholesterol skrytý v pečivu a živočišných produktech. Pokud jde o vejce, jíst by se mělo maximálně 200 vajec ročně, to jest čtyři vejce týdně.

4. Rozlišujte druhy cukrů
Cukry jsou pro organismus nezbytné, ale lepší jsou ty složené, neboli polysacharidy, například v těstovinách. Ty jednoduché najdete ve sladkostech. Sacharidy by měly tvořit maximálně deset procent celkové energetické dávky - to znamená, že lehce fyzicky pracující dospělí by neměli sníst denně více než 60 gramů cukrů.

5. Soli by mělo být méně
Velkým nešvarem tuzemské kuchyně je nadbytek soli, což vede k zvyšování krevního tlaku a nemocem srdce a cév. Navíc mnoho soli ve stravě zatěžuje ledviny. Maximálně by člověk měl sníst pět až sedm gramů soli za den, lepší je používat sůl obohacenou jódem. Pozor na skrytou sůl v pečivu a hotových jídlech.

6. Vitaminy a minerály
Češi dlouhodobě trpí nedostatkem vitaminu C, měli by ho jíst alespoň 100 miligramů denně. Dále by bylo vhodné, aby denně přijali 30 miligramů vlákniny a aby si hlídali příjem dalších vitaminů i minerálů. Jde zejména o zinek, selen, vápník, jód, chrom, vitamin E a karoten, které dohromady chrání imunitu a zpomalují stárnutí.

7. Více zeleniny, ovoce a ořechů
Denně by se mělo jíst celkem až 600 gramů ovoce a zeleniny, včetně zeleniny tepelně upravené, přičemž zeleniny by mělo být asi dvakrát více než ovoce. Ořechy jsou důležité kvůli obsahu ochranných látek, významných v prevenci nádorových i kardiovaskulárních onemocnění, ale je třeba brát v potaz, že jsou hodně tučné a také mohou vyvolávat alergickou reakci.

8. Zaměřte se na luštěniny
Luštěniny se mohou stát výrazným obohacením stravy, protože obsahují mnoho kvalitních rostlinných bílkovin a zároveň málo tuku a jelikož mají nízký glykemický index zasytí na delší dobu. Kromě toho obsahují množství ochranných látek.

9. Celozrnné jsou lepší
Jíst celozrnné výrobky se vyplatí hned z několika důvodů, z nichž nejdůležitější jsou tyto: jsou zdravější, obsahují stopové prvky a minerály a navíc zasytí na delší dobu.

10. Jezte také mořské ryby
Jelikož Češi výrazně trpí nedostatkem jódu a také kardiovaskulárními chorobami, je nejvýše žádoucí, aby se na jejich talířích objevovalo více ryb, zejména mořských.

11. Hodně pijte
Zejména u dětí a seniorů, kteří to sami neumějí, je třeba hlídat dostatečný příjem tekutin, mělo by jít denně minimálně o 1,5 až dva litry, při zvýšené fyzické námaze nebo v horku samozřejmě ještě více. Přednost by mělo mít pití neslazené cukrem, kromě vody třeba ředěné ovocné šťávy.

12. Alkohol jen umírněně
Alkoholické nápoje je nejlepší pít tak, aby denní příjem alkoholu nepřekročil u mužů 30 gramů (přibližně 300 mililitrů vína nebo 0,8 litru piva nebo 70 mililitrů tvrdého alkoholu, lihoviny), u žen pak dvacet gramů (přibližně 200 mililitrů vína nebo 0,5 litru piva nebo 50 mililitrů lihoviny)

Zdroj: Společnost pro výživu







Nejčtenější

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

Ellen DeGeneresová na People's Choice Awards (Los Angeles, 7. ledna 2015)
Měla jsem deprese a navštěvovala jsem terapeuta, přiznala DeGeneresová

Ellen DeGeneresová (59) patří mezi nejúspěšnější ženy Hollywoodu. Má vlastní televizní show, je šťastně zadaná a nebojí se mluvit o své sexuální orientaci....  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Další z rubriky

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce
Jemné metalické líčení: Jediný třpytivý makeup, se kterým můžete i do práce

Patříte mezi milovnice třpytek, ale nemůžete si dovolit nosit do práce příliš výrazné líčení? Sáhněte po metalických očn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.