Ona
Některé výhledy na Brno jsou prostě úchvatné.

Některé výhledy na Brno jsou prostě úchvatné. | foto: Markéta RybářováRungo.cz

RUNGO trasy: Šalinou do přírody aneb poznej Brno jinak

RUNGO trasy: Vydejte se do Obřan a vyhrajte - Pojďte se proběhnout nebo vezměte rodinu na šestnáctikilometrový výlet mimo rušné vozovky stranou brněnského centra. Ukážeme vám okruh, který může i Brňáka překvapit. Lesní cesta Šumbera si vás zaručeně získá a uvidíte město tak, jak jste ho ještě neviděli.

Vydejte se tramvají linky 4 na Proškovo náměstí (nebo zaparkujte v boční ulici stejného jména). Tady vystupte a po směru jízdy zahněte první ulicí doleva. Výlet právě začíná! Já se zde setkávám s kamarádkou Zuzkou. Na konci ulice Říční narážíme my i naši psi na řeku Svitavu. Vydáváme se přes most a dále po jejím druhém břehu proti proudu směr Obřany. Písková cesta je příjemná. Stále se vine kolem řeky s kačenkami, kterou lemují stromy.

Červená na Červené
Resslova hájenka
Lesní cesta Červená

Napojujeme se na cyklostezku číslo 5, která nás povede další čtyři kilometry až do Bílovic. Potkáváme mnoho bufetů a jiných míst s občerstvením, ale jsme ještě čerstvé a pokračujeme dál bez zastávky. Cyklostezka až na výjimky kopíruje řeku, která skýtá chládek v letním počasí, údolí naopak chrání před ostrým větrem při jeho nepřízni. Všude kolem nás jsou stromy a přicházející podzim začíná ukazovat barvy.

Liduščin památník

Na tomto místě nalezl spisovatel a žurnalista Rudolf Těsnohlídek se svými dvěma přáteli odložené dítě. Několikaměsíční děvčátko dostalo jméno Liduška a bylo adoptováno jednou brněnskou rodinou. Na základě této události později vznikla tradice vánočních stromků v centrech měst a sbírek pro chudé děti.

Po rovince kolem řeky jsme se dostaly až do Bílovic nad Svitavou a jejich Sokolovně, výletní hospodě. Odbočujeme před ní doprava nahoru po lesní cestě Červená, která je zároveň cyklotrasou a až k Liduščinu památníku je značená jako zelená turistická cesta. Tady začíná mírné, zhruba čtyřkilometrové stoupání. Po pravé ruce je studánka, výborné studené osvěžení, běžci z ní normálně pijí. V rybníku u Liduščina památníku se napijí psi, zaplavou si a naberou síly na další stoupání. Cesta pokračuje lesem, širokou cestou kolem Resslova pomníku až k rozcestníku Kopaniny. Josef Ressel byl kromě vynálezu lodního šroubu také uznávaným lesníkem, však tu také stojí i Resslova hájovna. Příjemná cesta pokračuje dále a občas otvírá výhledy do údolí a lesní přírody. Je lemovaná lučním kvítím a ostružinami.

Rybník u Liduščina památníku
Kopec je kámoš!
Běhá se tu zkrátka skvěle!

Další trasy

Pokud jste to ještě nestihli, nezapomeňte si projít či proběhnout i naše další trasy. Určitě vás nezklamou.

Vydejte se beskydskými kotáry

Trasa údolím Jizery

Na rozcestí zabočujeme vpravo na lesní cestu Šumbera. Čeká nás nejkrásnější část trasy. Je příjemně široká, zleva obklopená lesem, vpravo čas od času odhaluje skvělé výhledy na Brno. V kombinaci s ševelením přírody, bez zvuků civilizace se člověku nechce věřit, že je vlastně v Brně, takový tu panuje klid. Cesta se vlní jak zatáčkami, tak mírným zvedáním a klesáním, ale vede stále po vrstevnici. Vlevo ve stráni podél celé cesty tu bývají na začátku léta k mání první jahody.

Těsně před koncem Šumbery potkáváme volně pobíhající stádečko koz a kousek za ním občerstvení. Kozy se se psy moc družit nechtějí a udržují si odstup, přesto ale zpomalíme do chůze. Vzápětí dorazíme na asfaltovou cestu, která klesá směrem do Maloměřic. Tady končí část trasy vedoucí Hádeckými lesy a pomalu se vracíme do civilizace. Míjíme technické budovy a po chvilce dorazíme k mostu přes maloměřické seřazovací nádraží. Skvělá podívaná pro malé kluky. My jen přeběhneme a Slaměníkovou ulicí se rychle dostaneme přímo k našemu výchozímu bodu - Proškovu náměstí.

Rozcestí Kopaniny
Lesní cesta Šumbera
Kozy u občerstvení

V nohách máme 16 kilometrů, 323 výškových metrů a po cestě jsme si užily spoustu krásných zákoutí, výhledů do kraje a klidu v nádherných listnatých lesích. To vše jen pár minut od ruchu brněnské civilizace. Trasu je ideální zdolávat na podzim nebo z jara, kdy není obřanská cyklostezka tolik frekventovaná jako v letním období, a tak nemusíte mít strach o sebe ani o svůj dvounohý či čtyřnohý doprovod.

Soutěž: Vyfoťte se na této trase u naší samolepky a vyhrajte

Ještě včera náš redaktor ověřil, že samolepka je na svém místě. Takže se...

Každý měsíc vám představíme jednu trasu, která podle nás stojí zato. Pokud na ni vyrazíte, najdete na ní samolepku Rungo.cz. Nebude nijak schovaná, naopak byste ji měli najít na první pohled. Když se u ní vyfotíte a fotku nám pošlete s kontaktem na vás (adresou) na e-mail soutez@rungo.cz, můžete být po skončení měsíce vylosováni a získat parádní běžeckou čepici.

Pokud by se vám podařilo projít všech 12 tras, které v průběhu roku představíme (a nechcete-li se účastnit každoměsíční výzvy, máte na to celý rok, takže klidně můžete projít všech 12 tras až v červenci příštího roku), dostanete od nás automaticky originálni předmět z dílny Rungo, který bude vytvořen jen pro tuhle akci. Trasu rozhodně není nutné běhat, nejde o závod a čas nehraje roli. Užijte si krásu okolní přírody třeba pohodovou procházkou.

Máte i vy tip na RUNGO trasu? Pozvěte nás!

Máte i vy tip na zajímavou trasu ve svém okolí, kterou byste rádi představili ostatním? Napište nám o ní na redakce@rungo.cz a do předmětu napište Tip na trasu. Pečlivě vybereme ty nejlepší, které následně navštívíme a proběhneme nejlépe s vámi nebo podle vašich instrukcí, abychom je mohli také zařadit do našeho seriálu. Měla by být dlouhá zhruba 5 až 15 kilometrů, dobře značená a nabídnout něco, co opravdu stojí za návštěvu, nejlépe v přírodě.