Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tělo si žádá očistu od přemíry jídla

  0:01aktualizováno  0:01
O vánočních svátcích se asi v jídle a pití skutečně krotil jen málokdo. Tělo se naštěstí dokáže z přejídání vzpamatovat a na zdraví ani na váze se to nakonec nemusí dlouhodobě podepsat. Je však lépe mu v tom pomoci.

A to hned dvěma věcmi: jednak tím, že počátkem nového roku s mlsáním skončíme, a pokud možno také očistnou kúrou, díky níž se organismus osvěží od množství přijatých kalorií, cukrů a tuků a povzbudí se činnost metabolismu.

"Pokud se člověk přejídá pár dní, nemusí se to nakonec na váze tolik poznat, ale byla by velká chyba jíst třeba cukroví ještě celý leden," říká lékařka Václava Kunová z Fóra Zdravé výživy. Zároveň radí zapomenout na lenošení a začít se znovu více hýbat.

A co si lze představit pod pojmem očistná kúra? Netřeba hned uvažovat o klystýrech a podobně radikálních metodách. Očistná kúra není tak náročná a zvládnout ji může každý. Jde o sedm dní, během nichž bude jídla na talíři spíše méně než více.

První den se například jí samotná zelenina, druhý den zase jen ovoce, a to vždy jeden kilogram. Postupně se v průběhu dalších dní přidávají ostatní složky jídelníčku.

Očistěte tělo po sváteční hojnosti
Máte po Vánocích a Silvestru stále ještě těžký žaludek a pocit, že kalhoty jsou nějak těsnější, než byly loni? Netřeba věšet hlavu, stačí pár dní a můžete být opět fit.

"Jednodenní půst, kdy se třeba pijí jen ovocné šťávy, tělu většiny lidí určitě prospěje," říká internista Pavel Kohout z pražské Thomayerovy nemocnice. Očistná kúra dodá tělu chybějící energii a zároveň ho postupně zbaví nežádoucích škodlivin, třeba v podobě tukových zásob.

Internista zároveň doporučuje lidem, aby se skutečně začali více hýbat, protože bez pohybu půjdou kila dolů hůře. "Chybou by naopak bylo pokračovat v dojídání zbytků cukroví a jídla, které zbylo po silvestru a novoročním hodování," dodává lékař.

Pro půst nebo očistnou kúru by se měli rozhodnout jen lidé zdraví. "Také není dobré, aby se do nich pouštěli třeba ti, kdo mají nějakou fyzicky náročnou práci venku na mraze," upozorňuje lékař. Lidé pracující v kancelářích si ji však podle něj mohou dopřát bez obav.

Očistná kúra trvá sedm dní, ale kdo chce být fit i nadále, či dokonce pokračovat v hubnutí, neměl by se pak už vrátit k přeplněným talířům, spíš naopak.

Celozrnné zažene hlad lépe
Obecně se pak dá říci, že povánoční jídelníček by měly tvořit zejména potraviny, které se déle tráví. Tedy takové, po nichž má člověk delší dobu pocit, že je nasycený - říká se jim také potraviny s nízkým glykemickým indexem a patří sem třeba zelenina.

Ovoce naopak příliš ne, protože je hodně sladké - je proto například dobré doplnit jablko třeba kouskem libové šunky nebo méně tučného tvrdého sýra. Mezi potraviny, které zaženou hlad nadlouho patří třeba celozrnné pečivo - to má sice stejně kalorií jako bílé, ale hlad se po jeho konzumaci neobjeví tak záhy. Ne každý však právě celozrnné pečivo snese, protože ho nadýmá, pak ho můžete nahradit třeba těstovinami.

Je celkem běžné a normální, že lidé v zimě jedí více masa a hutných pokrmů, ale ani s nimi by se to nemělo přehánět. Rozhodně se vyplatí omezit bílkoviny a tuky. "Přidat zeleninu, zeleninové saláty, snížit kalorickou hodnotu jídla," vysvětluje lékař. Vhodný je také živý bílý jogurt, který obnovuje flóru ve střevech.

Hodně pijte
Nestačí přitom myslet pouze na jídlo. "Velmi důležité je hodně pít a dbát také na příjem vitaminu C, protože ten nejen napomáhá regeneraci organismu, ale také jej chrání před nemocemi," doporučuje internista Kohout.

Není přitom pravda, že nejvíc vitaminu C je v citrusových plodech, ač si to nemálo lidí myslí - daleko lepším zdrojem je třeba zdánlivě obyčejné kysané zelí, nikoli však vařené. Kdo je nemá rád samotné, může si z něj připravit nějaký salát.

Pokud jde o pití, nejlepší je voda nebo vlažný bylinkový čaj. Organismus pročistí stále oblíbenější zelený čaj, avšak ani s jeho konzumací by se to nemělo přehánět - sice působí proti rakovině, zároveň však působí podobně povzbudivě jako káva a zrychluje srdeční tep, ačkoli neobsahuje kofein.

Očistné účinky má kopřivový čaj, který lze nyní koupit sušený. Káva ani silný černý čaj se do denního příjmu tekutin nepočítají, spíš naopak, protože zvyšují vylučování vody z těla.

JAK SI PROČISTIT ORGANISMUS
Tělo ocení, když si bude moci po sváteční hojnosti odpočinout. Jak v průběhu jednoho týdne pročistit organismus, radí dietní sestra Tamara Starnovská z pražské Thomayerovy nemocnice v Krči. Velmi důležité je při očistné kúře hodně pít - minimálně dva a půl litru tekutiny denně.

1. den - Jezte pouze zeleninu
Ideální je začít od pondělí, přičemž první den by se na vašem talíři měla objevit pouze zelenina, a to minimálně jeden kilogram, lépe kilo a půl. Pokud vám samotná příliš nechutná, můžete si ji pokrájet na salát a zakapat olivovým olejem.

2. den - Na talíř patří jen ovoce
V tento den byste měli jíst pouze ovoce, opět jeden až jeden a půl kilogramu. Stejně jako u zeleniny je ideální jíst ho v průběhu celého dne, nikoliv najednou. Není dobré zůstat jen u jednoho druhu. Nejlepší je ananas, dále grapefruit, jablka, mango. Pozor na banány nebo hroznové víno, ty se nehodí, jsou totiž příliš sladké.

3. den - Zařazujte další potraviny
Už můžete přidávat další potraviny, například brambory vařené ve slupce nebo kysané zelí, které obsahuje velké množství vitaminu C. Ten zvyšuje obranyschopnost vůči nemocem, což se v době počínající chřipkové epidemie hodí dvojnásob. Můžete jíst také zeleninu dušenou na rostlinném tuku.

4. den - Pečivo nebo rýže? Proč ne
Nastává čas na přílohy - celozrnné pečivo, těstoviny nebo rýži, které kombinujte se zeleninou či ovocem. Nepřidávejte však více než jednu novou potravinu denně. Tedy třeba buď rýži, nebo pečivo, nikoli obojí.

5. den - Můžete si dát jogurt
Tento den můžete poprvé do jídelníčku zařadit živočišné bílkoviny, nikoli však maso, ale nejlépe živý nedoslazovaný bílý jogurt s probiotickou kulturou (mělo by to být uvedeno na obale). Díky němu se totiž snáze obnoví střevní mikroflóra.

6. den - Přidejte sýry
Na talíři se může objevit tvrdý sýr nebo třeba nízkotučný tvaroh, ale nikoli slazené tvarohové pochoutky a tavené sýry.

7. den - Je čas na maso
Pokud nejste vegetariáni, můžete si sedmý den dopřát maso, a to nejlépe bílé - rybí, kuřecí, králičí nebo krůtí. Nepečte ho, ani nesmažte na oleji, vhodné je dušené, vařené nebo maximálně opečené na sucho. 

Autoři:






Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Meditace umí zmírnit deprese, předcházet infarktu i posílit imunitu

Prastará technika pořád funguje a vědci objevují nové a nové důvody, proč nám vlastně meditace prospívá. Nejen že redukuje stres a zlepšuje náladu, prospívá...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.