Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Svačina při hubnutí: pozor na velké porce a správné složení

  4:00aktualizováno  4:00
Odborná doporučení říkají, že zdravý stravovací režim by mělo zajistit pět denních jídel. Kromě snídaně, oběda a večeře je tedy vhodné zařadit přiměřenou dopolední a odpolední svačinu. Rozložení jídla do pěti denních dávek je důležité zejména pro předcházení hladu a zefektivňování metabolismu při hubnutí.

Svačina při hubnutí by se měla pohybovat kolem 500 kilojoulů na jednu porci. | foto: Profimedia.cz

Svůj význam má ale i pro snížení glykemického indexu stravy a tedy předcházení vzniku nadváhy nebo cukrovky II. typu.

Hubněte s odborníky

Chcete i vy zkusit zhubnout natrvalo? Společnost Stop obezitě připravila tříměsíční program, kam se může každý přihlásit a dokonce i vyhrát zajímavé ceny.

Pomáhat vám budou nejen lidé, kteří již zhubli, ale také odborníci z řad nejlepších českých lékařů a terapeutů.

Více informací a registrace na: www.stobklub.cz

Energetická hodnota svačiny

Svačina by měla tvořit asi 5 až 10 procent z celkového denního příjmu energie. "Obsahovat by měla jak sacharidy (pečivo, ovoce), tak i bílkoviny, jako jsou sýry, šunka, vejce, mléko a mléčné výrobky. A vhodné je doplnit svačinu porcí  zeleniny," vysvětluje Jana Divoká ze společnosti Stop obezitě.

Je samozřejmé, že energetická hodnota se bude lišit dle vašeho životního stylu a také dle toho, zda se snažíte redukovat hmotnost, či si ji udržujete.

"Pokud chcete zhubnout, vaše svačina by se měla pohybovat mezi 400 až 500 kilojouly. U těch, kteří chtějí žít zdravě, může být energetický příjem od 700 do 800 kJ a ti, co mají náročnou práci či intenzivně sportují, si mohou dovolit i svačinu o velikosti 1000 až 1 200 kilojoulů," říká výživová poradkyně Divoká.

A jak porce o dané energetické hodnotě sestavit, aby byly vhodné i po stránce složení?

Podívejte se na názorné příklady dvou typů vhodných svačin pro 400 – 800 – 1200 kJ:

Chléb se šunkou a zeleninou, který má energetickou hodnotu 400 kJ. Toto je

Chléb se šunkou a zeleninou, který má energetickou hodnotu 400 kJ. Toto je vhodná svačina při hubnutí.

Chléb se sýrem a zeleninou, který má energetickou hodnotu 800 kJ. Toto je

Chléb se sýrem a zeleninou, který má energetickou hodnotu 800 kJ. Toto je vhodná svačina při zdravém životním stylu. Pokud chcete zhubnout, měli byste se držet spíše doporučení zhruba 500 kJ na jednu svačinu.

Chléb se syrečky a zeleninou, který má energetickou hodnotu 1200 kJ. Tato

Chléb se syrečky a zeleninou, který má energetickou hodnotu 1 200 kJ. Tato ukázková svačina je energeticky vhodná pro lidi, co mají náročnou práci nebo sportují.

Svačina je jen mezijídlo

Svačina by měla být jakýmsi menším "mezijídlem". Občas podceňujeme hmotnost potravin a tím i jejich energetickou hodnotu. Podívejte se, jak se například liší gramáž a také energetická hodnota pečiva.

Tmavý toustový chléb 20g má energetickou hodnotu 200 kJ.

Tmavý toustový chléb 20g má energetickou hodnotu 200 kJ.

Kaiserka o hmotnosti 50 gramů má  550 kJ.

Kaiserka o hmotnosti 50 gramů má 550 kJ.

Ciabatta 90 g má energetickou hodnotu 1000 kJ.

Ciabatta 90 g má energetickou hodnotu 1000 kJ.

Jen tak si něco sníst?

Namísto vyvážené svačiny se mezi hlavními jídly občas odbudeme potravinou, kterou  si rychle koupíme v obchodě, protože pocítíme hlad nebo i chuť. Taková potravina však nemusí mít zrovna vhodné složení po stránce obsahu bílkovin, sacharidů, také může našemu tělu dodat zbytečně mnoho energie. 

Jeden kus sladkého pečiva může znamenat stejně energie jako svačina pro člověka s fyzicky náročnou prací, dokonce i více.

Croissant čokoládový 55 g má energetickou hodnotu 1200 kJ.

Croissant čokoládový 55 g má energetickou hodnotu 1200 kJ.

Když si dáte jeden muffin, která váží 80 gramů, rázem svoje tělo zásobujete

Když si dáte jeden muffin, která váží 80 gramů, rázem svoje tělo zásobujete 1400 kJ.

Tvarohový šáteček vydá za tři svačiny pro hubnoucí. Jeho energetická hodnota ve

Tvarohový šáteček vydá za tři svačiny pro hubnoucí. Jeho energetická hodnota ve 110g kusu z obrázku je 1700 kJ.

Nemáte-li možnost k svačině zakoupit něco vhodného během dne, je dobrou volbou nosit si ji z domova. Pak budete přesně vědět, kolik vaše potravina váží a jaký bude váš energetický příjem. Aby jídlo vydrželo "čerstvé", můžete využít i speciální druhy nádobí na uchovávání potravin.

Pokud chcete sledovat svůj jídelníček, můžete využít zdarma aplikaci sebekoučink na stránkách www.stobklub.cz.

Autor:






Nejčtenější

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky
Tajemství dokonalého make-upu odhaleno! Nanesete ho vycpávkou podprsenky

Nanést na pleť make-up tak, aby dokonale seděl? Pořádná alchymie. Beauty blogerky i obyčejné smrtelnice proto sahají k m... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.