Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česnek, čokoláda, rajčata. Jaké potraviny vám prodlouží život?

  2:29aktualizováno  2:29
Kdo by nechtěl žít do sta let a zůstat přitom zdravý a plný života? I když některé věci jen těžko ovlivníte, své zdraví a délku života máte z velké části ve svých rukách. Nové vědecké studie a data sesbíraná od lidí, kteří překročili devadesátku, ukazují, že to, co jíme, má velký vliv na délku života a celkové zdraví.
Čokoláda vám může přidat až rok života (ilustrační snímek)

Čokoláda vám může přidat až rok života (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Chcete si vylepšit vyhlídky na dlouhověkost? Vsaďte na následující potraviny a tipy. 

Brokolice, hroznové víno a salát

Na jednom se vědci rozhodně shodnou - strava plná ovoce a zeleniny, která je bohatá na důležité živiny, ale chudá na kalorie, je tím nejlepším tahem pro dlouhý a zdravý život.

Pokud potřebujete konkrétnější informace, na jakou zeleninu a ovoce se máte zaměřit nejvíce, pak vězte, že podle studií vám život nejvíce prodlouží brokolice, hroznové víno a salát.

Bobulovité ovoce

Miniovoce, jako jsou maliny, jahody, borůvky či ostružiny, je plné antioxidantů, které podporují imunitu a pomáhají odvracet život ohrožující choroby. Navíc vám sladké bobule pomohou důstojně stárnout.

Experti z Harvardské univerzity ve své studii z letošního roku zjistili, že nejméně jedna porce borůvek nebo dvě porce jahod každý týden mohou snížit riziko kognitivního poklesu u starších osob.

Česnek

Na loňském srazu stoletých lidí v Pensylvánii paní Nancy Fisherová (107) prohlásila, že za svou dlouhověkost vděčí víře v boha a své vášni pro česnek. A výzkumy ukazují, že paní Fisherová může mít pravdu.

Fytochemikálie v česneku mohou totiž zastavit množení karcinogenních látek v těle a také snižovat riziko rakoviny střev.

Olivový olej

Tekuté zlato, jak se někdy tomuto lahodnému a zdravému mononenasycenému tuku říká, je velmi dobré pro srdeční zdraví, což znamená, že může prodloužit délku vašeho života.

Některé studie také spojují olivový olej s pozitivními účinky na mozek a prevenci rakoviny. Nejzdravější je panenský olej lisovaný za studena, denně byste měli zkonzumovat alespoň dvě čajové lžičky.

Avokádo

Jak podle nejnovějších zpráv z National Center of Health Statistics zabránit srdečním onemocněním? Jezte více potravin, které pomáhají udržovat vaše srdce zdravé, jako je například avokádo, a zlepšete si tak vyhlídky na dlouhý život.

Avokádo vám pomůže snížit hodnoty špatného LDL cholesterolu a zároveň zvýšit hodnoty HDL dobrého cholesterolu. Díky avokádu bude vaše tělo také lépe vstřebávat vitaminy zdravé pro srdce, jako jsou betakaroten a lykopen.

Rajčata

Lykopen je velmi důležitou živinou v boji proti rakovině, která patří mezi hlavní příčiny úmrtí vůbec. A co se týče lykopenu, vězte, že neexistuje lepší zdroj než zralá červená rajčata.

Ty se snažte konzumovat v podobě rajčatové omáčky nebo rajčatové polévky, díky tepelné úpravě může totiž vaše tělo vstřebat více karotenoidu lykopenu.

Fazole

V rozsáhlé studii starších lidí v Austrálii, Japonsku, Švédsku a Řecku z roku 2004 vědci zjistili, že za každých dvacet gramů luštěniny zkonzumované za den měli účastníci o 7 až 8 procent snížené úmrtí.

Strava bohatá na fazole a luštěniny totiž zvyšuje hodnoty mastné kyseliny butyrátu, jež podle studie z Michigane State univerzity může chránit před rakovinovým bujením.

Zrna a semínka

Větší příjem vlákniny může podle studie z roku 2011 publikované v Archives of Internal Medicine snížit riziko úmrtí z jakékoli příčiny o 22 procent.

Experti vysvětlují, že vláknina může chránit proti cukrovce, srdečním onemocněním, některým typům rakoviny i obezitě a může snižovat cholesterol, krevní tlak a krevní cukr. To už je dost důvodů k výměně bílého pečiva a těstovin za celozrnné varianty.

Čokoláda

Skvělá zprávy pro všechny čokoholiky - čokoláda vám může přidat až rok života. Harvardská studie více než 8000 lidí ukázala, že ti, kteří konzumovali mírné množství čokolády třikrát do měsíce, žili téměř o rok déle než ti, co čokoládu nejedli.

V další studii z roku 2009, která proběhla na Karolinska Institute ve Stockholmu, pacienti, kteří přežili infarkt, měli o 44 procent snížené riziko úmrtí během následujících osmi let, pokud jedli čokoládu až jednou týdně v porovnání s těmi, co ji nejedli vůbec.

Podle vědců stojí za vším antioxidanty flavanoly ukryté v kakaových bobech. Nejvíce flavanolů obsahuje kvalitní hořká čokoláda.

Jezte méně masa

Prodloužit život vám také může vegetariánská strava. Podle studie z roku 2009 z univerzity v Severní Karolíně lidé, kteří jedí maso (hlavně červené) každý den, mají vyšší riziko úmrtí v průběhu deseti let oproti těm, co jedí masa méně.

Většina úmrtí ve studii byla způsobena srdečním onemocněním nebo rakovinou, za kterými stály především hamburgery, řízky, vepřové, dále pak zpracované maso jako slanina, salámy a párky.

Jezte více ořechů

Nedávná studie z března tohoto roku na Harvardu rovněž zjistila, že konzumace červeného masa je spojena s vyšším rizikem úmrtí na rakovinu a srdeční onemocnění. Tato studie se však zaměřila také na výhody nahrazení masa zdravějším zdrojem bílkovin, jako jsou ořechy, ryby a luštěniny.

Vědci zjistili, že výměna porce hovězího nebo vepřového za jednu porci ořechů by mohla snížit riziko úmrtí ve středním věku o 19 procent.

Autor: pro iDNES.cz






Nejčtenější

Spisovatelka Irena Obermannová
Mívám pocity existenční hrůzy, přiznává Irena Obermannová

Letošní rok je pro spisovatelku a scenáristku Irenu Obermannovou v mnohém zásadní. Psaní o ženách vyměnila za detektivku, v televizi jí běží seriál o trapných...  celý článek

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos...
Punk, protesty, fetiše a luxusní móda. V Londýně skončil fashion week

Ze všech týdnů módy bývá ten londýnský nejradikálnější a nejkřiklavější. Letos na něm nové kolekce ukazovali legendární designéři po boku těch začínajících, na...  celý článek

Petr Klíma je na farmářských trzích v Praze 6 "pečený - vařený“. Na snímku s...
Z farmy přímo na stůl: nová kuchařka vás naučí milovat zeleninu

Nemusíte být fanatickým přívržencem farmářských trhů, abyste zjistili, že nejlepší zelenina je ta lokální. Ať už máte tatínka, který se vyžívá v pěstování,...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Syn chce stále hrát na tabletu, babička ho nechá

Můj sedmiletý syn je poslední dobou posedlý tabletem. Nejradši by od rána do večera hrál a já už nevím, co s tím dělat. Babička v tom totiž problém nevidí a...  celý článek

Andrea se svým synem Josefem
Co řeší matky v porodnici? Nepříjemný klystýr i problémy s podnikáním

Porod dítěte trvá i několik hodin, během kterých ženu doprovází zpravidla partner a porodní asistentky. Ty si na porodních sálech vyslechnou a zahlédnou...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Záhadná nemoc, kterou trpí Lady Gaga. Fibromyalgie začíná bolestí svalů

Chronickým nezánětlivým postižením svalů – fibromyalgií – trpí dvě procenta populace. Teď se mezi ně přiřadila i světoznámá zpěvačka Lady Gaga, která kvůli...  celý článek

Tomáš musí být pod neustálým dohledem.
Boj těžkého autisty Tomáše. Matce došly síly a skončil v ústavu

Tomáš Sklenář trpí jednou z nejtěžších forem autismu. V záchvatech agrese ničí nábytek a bývá nebezpečný svému okolí. Svou maminku, která ho odmítala dát...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět zvláštních následků nedostatku spánku. Hůře zvládáte emoce i práci

Málo hodin strávených klidným a posilňujícím spánkem se projeví nejen únavou, nadměrným hladem a podrážděností. Některé důsledky nevyspání vás možná překvapí.  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy
Křídové šílenství: Víme, jak na pastelové barvy

Odhodláváte se k malé vlasové rebelii, ale nechcete si svou hřívu nenávratně poškodit? Pak sáhněte po křídě. Samozřejmě ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.