Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Špatným cvičením se můžete dopracovat k obezitě

aktualizováno 
Pravidelně cvičíte, a přitom máte pocit, že se vám nedaří zhubnout. I když se aerobní cvičení doporučuje jako nejúčinnější prostředek ke snižování nadváhy, existují vědecké důkazy, které to popírají.
Ilustrační fotografie - Hubnutí, obezita, cvičení

Ilustrační fotografie - Hubnutí, obezita, cvičení | foto: Profimedia.cz

Fitness-centra a posilovny praskají teď na jaře ve švech. Nevzhledné faldíky a nadbytečná kila nabraná během zimních měsíců by se v plavkách moc hezky nevyjímaly, a tak hurá do posilovny na běžecký nebo veslařský trenažér či na rotoped.

Právě tyto stroje jsou v každé posilovně téměř nejobsazovanější. Lidé, kteří chtějí zhubnout, spoléhají jen na aerobní neboli kardiovaskulární cvičení.

Aerobní cvičení je v podstatě jakékoli cvičení prováděné střední intenzitou po delší čas se zvýšenou tepovou frekvencí. Je to především běh, aerobik, cyklistika, jogging, spinning nebo i plavání, v posilovně pak tyto činnosti lze provádět na strojích.

Pravidelným aerobním cvičením se zlepšuje výkonnost kardiovaskulárního systému (plic, srdce a oběhové soustavy) a zhruba po třiceti minutách nepřetržitého cvičení se spalují tuky. Kromě toho se při pravidelném cvičení snižuje krevní tlak a hladina cholesterolu a snižuje se riziko onemocnění srdce. Aerobní cvičení je tedy velmi zdravé pro naše tělo, ale podle nejnovějších výzkumů při něm nezhubnete, dokonce spíše můžete pár kilo ještě nabrat.

Kalorie z pizzy běháním nevypotíte

Problémem je totiž nesprávně zvolený cvičební režim zaměřený výhradně na aerobní cvičení. Většina především ženských dietářek se záměrně vyhýbá posilování a posilovacím strojům jako čert kříži a raději celý čas vyhrazený na posilovnu stráví na některém z kardiovaskulárních strojů. Obavy, že po zvedání činek jim narostou mohutné svaly jako kulturistům, jsou však naprosto liché.
 
"Ženy mohou mít předsudky o posilování," potvrdil klinický psycholog Victor Thompson. "Faktem však je, že mnoho lidí předpokládá, že musí být namakaní, aby zvedali činky, a když nejsou, tak je to zákonitě čeká, " dodal. Proto každý průměrný dietář šlape jako šílenec na stepperu, běhá na páse nebo vesluje. Lidé prostě berou pocení jako způsob spalování kalorií.
 
Kardiovaskulární cvičení nutí srdce pracovat silněji pumpováním více okysličené krve do svalů, takže plíce musí přijmout více vzduchu, aby poskytovaly kyslík. To je důvod, proč při podobných aktivitách sotva popadáte dech, zvláště pokud patříte mezi takzvané sezonní dietáře.

I když je nicméně kardiovaskulární cvičení mnohdy zcela vyčerpávající, množství kalorií, které se při něm spálí, je víc než žalostné. Třiceti minutami zběsilého veslování na trenažéru spálíte pouze asi 300 kalorií, což je o 50 méně než plátek sýrové pizzy o váze 100 gramů.

Ztráta svalů může vést k obezitě

A dostáváme se k jádru věci, jak vlastně můžete cvičením ztloustnout. Nadměrné kardiovaskulární cvičení může doslova rozdrtit důležitou svalovou hmotu, protože tělo se bude snažit za každou cenu vytvářet energii, kterou získá právě ze svalů.

Ztráta svalové hmoty kvůli nadměrnému aerobnímu cvičení pak může nastartovat klasický jojo efekt. Sice ztratíte na váze nějaká kila, když budete chodit do posilovny čtyřikrát týdně, ale v momentě, kdy zlenivíte, vaše váha opět stoupne, protože nyní máte méně svalů.

Proto je velmi důležité zařadit do cvičebního plánu i odporová cvičení, jako je zdvihání činek nebo cvičení na posilovacích strojích. Tím se vytváří štíhlá svalová hmota.

Zákeřné hormony

Další nepřítelem, který vám může zadělat na extra tukové buňky při cvičení, jsou hormonální změny. "Cvičení způsobuje nárůst hormonů, jako jsou kortizol a růstové hormony," vysvětlil profesor Paul Stewart, endokrinolog z Queen Elizabeth nemocnice v Birminghamu.
 
I ostatní experti upozorňují na spojitost mezi nadměrnou hladinou kortizolu a ukládáním tuků. Kortizol je stresový hormon, který připravuje tělo na celkovou pohotovost organismu při zátěžových situacích, jako jsou stresy, infekční choroby nebo velká tělesná námaha. K tomu potřebujeme mít připravenou velkou zásobu energie. Laicky řečeno, kortizol zvýší krevní cukr, zvýšený cukr stimuluje uvolňování hormonu inzulinu, což může vést k uskladňování tuků. Vyšší produkce kortizolu je proto spjata s obezitou a ztrátou svalové hmoty.

Profesor Stewart a jeho tým z Birminghamské univerzity zkoumali také spojitost kortizolu a metabolismu těla. Zjistili, že samotné tukové buňky, zvláště tuk skladovaný v oblasti břicha, mohou vlastně vyrábět kortizol, čímž podporují pokračující obezitu. Takže teoreticky: čím tlustší člověk je, tím je pravděpodobnější, že ještě ztloustne.

Vyvážené cvičení i strava

Tomu, kdo se při poslední zprávě rozhodl, že už nikdy nebude cvičit, protože to prostě nemá cenu, může pomoci poznámka profesora Stewarta. "Cvičení je dobré pro kardiovaskulární zdraví."

Tím chtěl říci, že umírněné veslování na trenažéru nebo jízda na rotopedu jsou stále velmi důležité pro naše srdce a plíce. Ale není potřeba to vzdávat, ani co se týče hubnutí. Podle výše zmíněných výzkumů prostě stačí zapojit do aerobního cvičení více posilování. Doktor Thompson navrhuje poměr tři hodiny kardio a dvě posilovací hodiny týdně.

Poslední věcí, kterou je potřeba při cvičebním režimu sledovat, je zvýšená chuť k jídlu. "Váš apetit se zvyšuje, když začnete cvičit," tvrdí Thompson. "Vaše tělo vám říká, že potřebujete víc kalorií, takže i víc jíte."

Autoři:




Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Pro správné a šetrné odličování očí je důležitý nejen přípravek, který je...
Konec podrážděným očím. Pomůže kosmetika s chrpou či měsíčkem

Při každém odličování vás pekelně pálí oči? Vylepšete svou odličovací techniku a vyberte si přípravek, který vaše oči nebude dráždit – hypoalergenní, bez...  celý článek

Móda na cenách Emmy 2017
V hlavní roli výstřihy a rozparky. Móda z televizních cen Emmy

Během udílení letošních cen Emmy v Los Angeles se to na červeném koberci celebritami jen hemžilo. Známé herečky jako by se předbíhaly v tom, která z nich ukáže...  celý článek

Michaela Horáčková, scénografka
Nad „dobovkou“ neváhám, říká kostýmní výtvarnice První republiky

V jedenácti letech se rozhodla, že z ní bude umělkyně. Rodiče se jí to snažili rozmluvit, ale neuspěli. Dnes patří Michaela Horáčková Hořejší ke špičce mezi...  celý článek

(Ilustrační foto)
Příběh Dany: Přítel nenechá na své bývalé ženě nit suchou

Filipa jsem poznala před třemi lety. Právě se rozváděl a neprožíval zrovna příjemné chvíle. Z přátel jsme se stali milenci, teď už spolu dva roky žijeme. Jeho...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Může nás lenost zabít? Vědci říkají, že ano

Zdravé je sportovat několikrát týdně, říkají experti, a přesto se dvě třetiny Čechů nehýbou skoro vůbec. Jak je možné, že jejich těla fungují a nerozpadají se?  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Oční linky krok za krokem: Kočičí oči i pro věčné začátečnice
Oční linky krok za krokem: Kočičí oči i pro věčné začátečnice

Stačí jeden tah, abyste zvýraznily oči a vytvořily uhrančivý sexy pohled. Přesto se očním linkám mnoho žen vyhýbá. Poku... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.