Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šest tipů pro povzbuzení energie

  6:00aktualizováno  6:00
Blíží se kritická třetí hodina po poledni a vám jako obvykle padají víčka a reflex zívání roztahuje ústa dokořán. Pokles energie především v tuto dobu není nic příjemného, zvláště, když se po vás chce vysoký pracovní výkon. Jak ale přemoci únavu a nabít se znovu energií? Zkuste pár následujících strategií.

Naučte se vypínat po práci svůj služební mobil. | foto: Profimedia.cz

Projasněte svůj den
Ve špatně osvětlených kancelářích je váš příděl denního světla více než skromný. A právě denní světlo je pro povzbuzení energie velice důležité. Obsahuje totiž krátkovlnné modré světlo, na které jsme citlivější než na jakékoli jiné. Scott Campbell, ředitel Human Chronobiology Laboratory v New Yorku, radí: "Vyběhněte ven, kdykoli máte šanci, zvláště před tím, když potřebujete být opravdu čilí." Pokud se z práce opravdu na denní světlo nedostanete, pořiďte si lampy s přírodními žárovkami.

Dbejte na dostatek bílkovin
Na zvýšení energie se vždy doporučovaly sacharidy, ale pokud zrovna neplánujete běžet maraton, lépe vám poslouží proteiny. "Bílkoviny zvýší vaši duševní bdělost a energii," tvrdí Debra Hollonová, odbornice na výživu ze všeobecné nemocnice v Bostonu. Bílkoviny totiž obsahují tyrozin, což je aminokyselina, která nabuzuje energii. Zároveň zvyšuje pocit sytosti, a tak nejste tak náchylní k přecpávání se pečivem a sladkostmi, které sice zajistí rychlý vzestup energie, ale také velmi strmý pád. Doplňujte bílkoviny po celý den. K snídani vejce, ke svačině deset mandlí a odpoledne třeba nízkotučný jogurt.

Dýchejte zhluboka
Určitě znáte ten příval energie po cvičení. Pohybová aktivita rozproudí váš krevní oběh zvýšeným přísunem kyslíku. Ředitel fitness centra na Duke University Medical Center v Severní Karolíně Gerald K. Endress radí rozdělit si cvičení na celý den, abyste maximálně zvýšili svůj příjem kyslíku. Zkuste třeba pět minut jógy po ránu, vyběhnout do schodů před obědem, projít se rychlou chůzí po večeři. To vám pomůže stabilizovat vaši energii bez náhlých záchvatů únavy.

Vypněte mobil
Hladina adrenalinu vám stoupne pokaždé, když zazvoní mobil, nebo přijde nový email. Adrenalinový způsob života je však velmi vyčerpávající, a mobilní telefon vás tak nutí být ve stresu i po pracovní době. Zkuste si stanovit hranice a vypínejte mobil, kdykoli je to možné.

Chvilka meditace
Nemusíte být zrovna přesvědčenými buddhisty, abyste si dokázali plně vychutnat zázračné účinky meditace. Nikdo po vás nechce, abyste hodiny seděli se zkříženýma nohama a vydávali uklidňující "óm" zvuky. Stačit vám budou tři minuty. Psychiatrička z Los Angeles Judith Orloffová doporučuje jednu ranní meditaci po probuzení a pak další před kritickou patnáctou hodinou. "Najděte si tiché místo (klidně i koupelnu) a duševně se soustřeďte na obrázek, který je vám příjemný. Může to být květina, slunce či moře. Udržujte ten obraz v mysli a dýchejte velmi zhluboka, deset sekund pro každý výdech a nádech. Ucítíte jak se vám do žil vlévá energie.

Čistý spánek
Pod pojmem spánková hygiena se vám možná vybaví jen čisté povlečení. Tak jednoduché to ale není. Jedná se totiž o vytvoření uklidňující atmosféry, která zajistí dobrý spánek a následné probuzení, kdy budete odpočatí a plní energie. Spánková hygiena obvykle zahrnuje tři hlavní oblasti. Plně zatemněná ložnice (otočte budík, pokud mu svítí display), regulace pokojové teploty na mírný chlad (moc zima či moc teplo a probudíte se) a puštění jemného šumu (větrák nebo tichá hudba).

Autoři:






Nejčtenější

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Tváří Nákupů Ona Dnes je Jana Stryková
Nákupem psa z množírny napomáháte týrání zvířat, říká herečka Stryková

Diváci si ji zapamatovali jako zdravotní sestru ze seriálu, teď se jim herečka Jana Stryková představí v jiné roli – stala se moderátorkou pořadu o bydlení....  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Další z rubriky

Po zákroku se ranka nemusí ani šít.
Artroskopie se bát nemusíte. Co vás čeká?

Dobře si prohlédnout celé koleno zevnitř, aniž by bylo potřeba jej chirurgicky otevřít, umožňuje artroskopie. Poskytuje přímý pohled na celý kloubní povrch,...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev
Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev

Zatímco ve světě frčí precizní make-up a rozzářená pleť, na pražském týdnu módy to jiskřilo barvami. Čím je specifický p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.