Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlost, s jakou jíme, nemá na hubnutí žádný vliv

  6:00aktualizováno  6:00
Několik desítek let jsme slýchali, že pokud budeme jíst pomalu, zkonzumujeme menší množství jídla a zhubneme. Vědci však dokázali, že je to nesmysl. Mnohem podstatnější pro velikost zkonzumované porce je chuť jídla.

Pokud si dáte víc chodů s různými chutěmi, sníte větší množství jídla. | foto: Reuters

Dlouho se věřilo, že pokud zhltnete jídlo rychle, zkonzumujete větší množství jídla, a tedy i více kalorií. Údajně tomu mělo být proto, že mozek nestihne zaznamenat, že už jsme sytí. Lidé po celém světě tak odkládali mezi jednotlivými sousty vidličku, mezi jednotlivými lžícemi počítali do deseti, a věřili, že tím udrží svou hmotnost v normě.

Přestávky? Nesmysl
Dietní experti toto pravidlo doporučovali už od začátku sedmdesátých let. Na počátku tohoto tvrzení pravděpodobně stálo přesvědčení, že obézní lidé jedí rychleji než hubení. Nové výzkumy však ukazují, že rychlost jídla má ve skutečnosti na naši váhu jen minimální vliv, uvádí server msn.

Testy a experimenty, které se pokoušely změnit stravovací návyky a chování respondentů, dospěly k různým výsledkům. V jedné studii byla respondentům zmenšena velikost sousta a byli požádáni, aby žvýkali pomaleji. Nicméně dosáhlo se pouze toho, že respondenti jedli delší dobu. Celkově však snědli stejné množství jídla jako při "normálním" způsobu jídla. Další studie dokonce ukázala, že lidé, kteří dělali pauzy mezi jednotlivými sousty, snědli v konečném součtu větší množství jídla.

Původní předpoklad se opíral o hypotézu, že pokud snížíte rychlost, se kterou jíte, má vaše tělo čas vyprodukovat hormony signalizující, že jste sytí. Obecně udávanou dobou bylo patnáct minut, které tělo údajně potřebuje pro to, aby se dostavil pocit sytosti. Množství studií však dokazuje, že tělo potřebuje průměrně hodinu na to, aby se dostavil pocit sytosti.

Muži jedí rychleji
Pouze jediná klinická studie provedená v roce 1991 na univerzitě v Pennsylvanii zjistila, že nižší rychlost jídla může pomoci respondentům zhubnout. První výsledky se jevily slibně - pomalejší konzumace jídla byla spojena s větším váhovým úbytkem. Tento efekt však nebyl trvalý. Po deseti měsících se zjistilo, že váhový rozdíl mezi respondenty s "normální" a nižší rychlostí jídla je minimální.

Zatím také není jasné, proč jsou v tomto ohledu rozdíly mezi muži a ženami. Předpokládá se, že je tomu tak proto, že muži jedí rychleji než ženy, a zpomalení tempa proto na ně má o něco větší vliv než na ženy. "Další možností je skutečnost, že ženy jsou jednoduše víc informované ohledně zdravého stravování, tudíž jídlo přeruší ještě předtím, než se dostaví pocit sytosti bez toho, aby musely měnit rychlost jídla," říká Martin Corby, klinický psycholog a jeden z autorů studie.

Klíč k jídlu
V naší kultuře, kde je nadbytek potravin, jsme zvyklí konzumovat mnohem víc kalorií, než naše tělo ke svému fungování skutečně potřebuje. Výzkumy ukazují, že z hlediska množství jídla je mnohem podstatnější chuť jídla, nikoli rychlost, s jakou ho zkonzumujeme.

Pocit sytosti nespočívá totiž pouze v naplnění žaludku a hormonálních signálech. Potěšení a uspokojení se dostavuje spolu s tím, jak tělo jídlo tráví a zpracovává. Pokud jste hladoví, první sousto jídla pociťujete jako mimořádně delikátní. Po nějaké době vám však jídlo téže chuti přináší menší chuťové uspokojení.

Je to způsobeno "uspokojením" senzorů pro vnímání jednoho typu chuti. Nové chuťové požitky nám tak může bezprostředně zprostředkovat jen jídlo zcela rozdílné chuti. To je také například důvod, proč si po slaném jídle můžeme stále ještě vychutnat sladký dezert. Pokud si tedy dopřejete hostinu o mnoha chodech s různými chutěmi, sníte mnohem větší množství jídla nehledě na rychlost, s jakou ho žvýkáte.

Vychutnejte si jídlo
Důležitá pro pocit sytosti je i forma jídla. Studie například potvrdily, že lidé, kteří snědli jablko několik minut před obědem, zkonzumovali významně méně kalorií. Naopak u těch, kteří před obědem pouze vypili jablečný džus, k žádné změně v kalorickém příjmu nedošlo. Vědci předpokládají, že je to způsobeno žvýkáním, které předává mozku signál, v jehož důsledku se cítíme sytější a následně zkonzumujeme méně jídla.

Odborníci tedy radí místo přestávek v jídle raději jíst v klidu a maximalizovat tak své potěšení z jídla. Pokud si vychutnáte povahu a chuť jídla, stane se pro vás jeho konzumace mnohem uspokojivější záležitostí.

Autoři:






Nejčtenější

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

(Ilustrační foto)
Máte na to chuť? Dejte si to. Blogerka vyvrací mýty o jídle

Oříšky jsou zdravé a čokoláda nezdravá. Zeleninové chipsy jsou dobrá volba, po bramborových přiberete. Nebo ne? Britská fitness blogerka Lucy Mountainová na...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.