Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlé tipy proti bolesti zad

  6:00aktualizováno  6:00
Masáž, přikládání ledu nebo stabilizovaná poloha. To jsou základní rady, jak si bez vyhledání lékaře pomoci s bolavou krční páteří nebo akutní bolestí v kříži.

Bolest krční páteře patří k nejčastějším zdravotním problémům. | foto: Profimedia.cz

Vzbudili jste se už někdy s bolestí krční páteře, ale věděli jste, že se dnes u lékaře nemůžete zastavit? Anebo jste si namohli záda v oblasti kříže, když jste zvedali těžké věci či když jste přehnali zahradničení? Předkládáme vám praktické rady, které můžete vyzkoušet v případě, že není bolest tak veliká, že byste museli akutně vyhledat lékaře. Zjistěte, jak vám mohou pomoci masáže, led či teplo. Jestliže nevíte, která z těchto domácích opatření jsou nejlepší, výzkumy prokazují, že všechna jsou si co do efektivity rovnocenná.

První věc, kterou byste pro prevenci občasných bolestí zad měli udělat, je diagnostikování aktivit nebo činností vedoucích k tomuto problému a jejich odstranění. Daniel Riddle, profesor na Virginia Commonwealth University, říká, že svalová křeč v krku, která se objevuje během dne, je často způsobena mechanickými faktory, třeba špatnou polohou ve spánku. Navíc, čím tvrdší je vaše lůžko, tím hůře se daří vašim zádům. Co se týče polštářů, není vhodné jich mít pod hlavou několik. Pokud spíte nejčastěji na zádech, neměli byste mít hlavu podepřenou polštáři tak, aby se brada dotýkala vašeho hrudníku.

Nezapomeňte také na činnosti, které nevědomky děláme a které mají vliv na bolesti zad. Nejčastěji sem patří nošení nákupu v igelitové tašce, dlouhé telefonování s mobilem u ucha, špatné sezení u počítače, spánek na břichu nebo čtení si v posteli.

Teplo, nebo led?
Bolest ale může způsobovat i zánět, a pokud jej necháte rozvinout, může přispět k chronickým problémům krku nebo ramen. Abyste měli zánět pod kontrolou, přikládejte k bolestivým místům led. Odborníci ale doporučují přistoupit k tomuto opatření až po osmačtyřiceti hodinách od začátku bolesti. Lékaři a fyzioterapeuti popisují řadu možných postupů. Například naplňte igelitovou tašku rozdrceným ledem. Na místo, které vás bolí, položte ručník a přiložte tašku s ledem. Nikdy ale nepokládejte led přímo na kůži. Chlaďte patnáct až dvacet minut a potom na čtyřicet minut přerušte. Poté opakujte.

Není mnoho lékařů, kteří by vám poradili přikládat na bolestivé místo tepelný zábal. Léčit akutní bolest touto cestou není právě obvyklé. A to z toho důvodu, že teplo má obecně tendenci záněty zhoršovat. Přesto ale existují výjimky a teplo některým lidem dodává úlevu. Vyzkoušet teplý zábal je v pořádku ale až po dvou až třech dnech; pomůžete tím odlehčit zejména ztuhlým svalům. Nikdy jej ale nepoužívejte dřív než po osmačtyřiceti hodinách, protože jinak se může otok zhoršit a uzdravování zpomalit.

Lepší je tedy začít s "ledovou“ variantou. Led má totiž tendenci znecitlivět vnímání bolesti ve svalech. Aplikace teplého zábalu je stejná jako u ledu. Přikládat na patnáct až dvacet minut se čtyřicetiminutovou pauzou před dalším přiložením. Pro experimentátory je také možná varianta kombinování teplého a studeného přikládání.
 
Namasírujte se sami
Tuhé ramenní a krční svaly si zaslouží masáž. Mnoho lidí má nejbolestivější a nejnapjatější trapézový sval. Sval je dobré namasírovat. Tuto masáž zvládnete i bez pomoci někoho dalšího. Nejprve nahmatejte trapézový sval. Ačkoliv jde o velký sval sahající od krku, přes ramena a téměř celá záda, pro tuto masáž stačí jeho horní část. Přes rameno umístěte svou dlaň na druhé rameno. Začněte na spodu krku, masírujte sval ve stejném rytmu a posouvejte se až k paži. Lehce při masírování zatlačte na sval, abyste cítili "příjemnou bolest". Pokračujte na druhé straně krku.

Mírný pohyb
Ještě nedávno radili doktoři lidem, které trápila bolest zad, aby si lehli a příliš se nehýbali. Lékařské výzkumy ale ukázaly, že pacienti s akutní bolestí v kříži, kteří přestali dělat jakoukoliv aktivitu, trpěli mnohem více než ti, kteří se hýbali. Ulevit někdy může poloha vleže na zádech s ohnutými koleny a nohama odpočívajícíma na posteli nebo židli. Zvláště pokud to činíte opakovaně a cvik se osvědčil. Doktoři a vědci ale obecně vědí, že zůstat aktivní, i když jste limitováni bolestí, je ta nejefektivnější cesta, jak se vypořádat s akutní bolestí v kříži.

Jakmile se bolest objeví, je dobré se alespoň na chvíli "stabilizovat“. Pokud vás bolí krční páteř a bolest nijak nesouvisí s nedávným velkým traumatem, je chvíle odpočinku prvním doporučením. Nepodkládejte pod krk příliš polštářů, to by bolest jen zvětšilo. Cílem je uvést vaši páteř a krk do neutrální pozice. Ujistěte se, že mezera mezi zády a vaším krkem je vyplněna malým polštářkem. Takto nějakou dobu odpočívejte. Záleží na vážnosti, ale po chvíli můžete zkusit velmi mírné pohyby. Podobně jako masáž vám mírné pohyby mohou pomoci předejít chronické vadě tkáně. V tomto stadiu je důležité respektovat limity své bolesti.

Autor:






Nejčtenější

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Další z rubriky

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev
Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev

Zatímco ve světě frčí precizní make-up a rozzářená pleť, na pražském týdnu módy to jiskřilo barvami. Čím je specifický p... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
KOORDINÁTOR PROJEKTŮ - JUNIOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 25 000 - 27 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.