Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jezte ryby i mimo svátky. Nejzdravější je tuňák, dietní zase platýs

  1:00aktualizováno  1:00
Vánoce rovná se v mnoha rodinách kapr. Někteří se na něj těší, jiní ho jedí se zapřením. Ale nemusíte zůstat jen u kapra. Klasiku v podobě kapra může na vánočním stole nahradit mořská ryba, třeba tuňák nebo losos. Konzumace mořských tučných ryb je důležitá hlavně pro obsah omega 3 mastných kyselin v jejich tuku.
Tuňák obsahuje nejvíce omega 3 mastných kyselin. Ilustrační fotografie

Tuňák obsahuje nejvíce omega 3 mastných kyselin. Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Jsou důležité pro prevenci srdečních onemocnění, správný vývoj mozku dětí a i kvalitu naší pokožky. Odborníci proto doporučují dopřávat si alespoň dvě porce týdně.

Ryby

(energie ve 100 gramech)

kapr 530 kJ
štika 360 kJ
pstruh 500 kJ
candát 340 kJ
pangasius 390 kJ
losos 850 kJ
makrela 700 kJ
platýs 300 kJ
treska filé 300 kJ
tuňák 660 kJ

Zdroj: STOB

Nejvíce těchto mastných kyselin obsahují ryby, jako je tuňák a makrela, ze sladkovodních pak úhoř. Kromě toho rybí maso obsahuje všechny esenciální aminokyseliny.

"Ryby jsou také zdrojem jódu a vitaminu D. Jód je nezbytný pro správné fungování štítné žlázy, zatímco vitamin D má podle nových výzkumů preventivní vliv na vznik rakoviny prsu," říká nutriční poradkyně Monika Divišová z centra Wellnessia.cz.

A další přednost? "Bílé ryby sice neobsahují omega 3, zato mají nízkou kalorickou hodnotu," doplňuje Divišová. Existují ryby netučné, s obsahem tuku do dvou procent. Sem patří ryby z rychlých toků jako pstruh, candát, štika nebo amur.

Pak jsou ryby středně tučné s obsahem tuku do 10 procent (kapr nebo tolstolobik) a tučné, jež mají ještě více tuku (třeba úhoř). Pokud jste zvyklí o Vánocích na kapra, dopřávejte si ho dál. Místo smažení "na troše" oleje raději použijte fritovací hrnec anebo naplňte kastrol tak, aby bylo maso celé ponořené.

Zvolte správnou úpravu

Pečení kapra v troubě

Troubu předehřejte na 180 °C.

Dva kusy alobalu slabě potřete olejem, do středu každého položte jeden plátek ryby (kůží dospod), svrchu okořeňte čerstvě mletým pepřem, pokapejte citronovou šťávou a posypte cibulkou a bylinkami.

Rybu zabalte a na plechu pečte asi 15 minut.

Ideální je smažit na sádle nebo zkuste mnohem lehčí úpravu ryby: pečení v troubě. Velmi často se rodiče setkávají s tím, že děti ryby absolutně odmítají. Klíčovou roli hraje to, že rybí pokrmy nejsou tradiční součástí typické české kuchyně.

Tím, že je děti nedostávají odmalička, nevytvoří si chuťové zvyklosti. Dalším problémem jsou kosti. Nenechte se ale odradit prvním odmítnutím a ryby dětem podávejte pravidelně.

Na nové potraviny si nejmenší někdy zvykají velmi dlouho a je třeba, aby je několikrát, dokonce až patnáctkrát ochutnali, než je přijmou za své.

"Rybou, kterou děti obvykle velmi dobře přijímají, je losos. Chutná dobře jak v teplé, tak studené úpravě," radí odbornice na výživu Iva Málková ze společnosti STOB.







Nejčtenější

Z Kary Robertsové se stala mořská víla, která má vlastní show, při které...
Z Američanky je profesionální mořská víla. Zbavila se tak mindráků

Američanka strávila přes 400 hodin výrobou kostýmu mořské víly. Díky rybímu ocasu může předvádět speciální podvodní show a splnit si sen. Jako podmořská bytost...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Sporty, které nejvíce prospívají zdraví

Přemýšlíte nad tím, jaký vybrat sport, abyste prospěli vašemu zdraví? Tuto otázku řeší i experti a odpověď není zcela jednoznačná. Do desítky těch nejlepších...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.