Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Rozhovor s nutriční specialistkou

Nutriční specialistka Kristýna Báčová
velikost textu:
vydáno 22.1.2018 23:59
Máte krizi při dietě a nevíte, jak ji překonat? Zeptejte se specialistky na hubnutí Kristýny Báčové. Otázky můžete pokládat do 11 hodin ZDE.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 23. ledna 2018 do 11:45

OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že je možné držet dietu celý život? Já se o to již několik let pokouším, ale vždycky pak zase začnu jíst nezdravé věci. Eva
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Milá Evo, celý život jí držet můžete, ale nic dobrého vám to nepřinese. Doporučuji vám, abyste svou energii zaměřila na změnu životního stylu, která bude trvalá a postupná. Zkuste vyhledat kvalifikovaného odborníka, který vám pomůže rozklíčovat, jak na to a bude pro vás průvodcem ve změně. Měl by s vámi nastavit změny ve vašem aktuálním stravovacím režimu s přihlédnutím k vašemu zdraví, psychické stránce, organizaci času a jiných faktorech. Pak budete mile překvapena, že to půjde příjemněji a nebudete se trápit s dietou. Věřím, že to zvládnete. Kristýna 23.1.2018 11:05
OTÁZKA: Jak podle vás vypadá ideální stravovací plán, který se dá vydržet do konce života? Ivona
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Ivono, nemám dostatek informací o tom, jaký máte na mysli, ale budu se snažit odpovědět alespoň obecně. Ideální stravovací plán musí být tvořen přímo na vás. To znamená, že odborník sestaví individuální výživový plán podle vašeho aktuálního zdravotního stavu. Zjistí si potřebné informace a prokonzultuje je popřípadě s lékařem. Dále zohlední po konzultaci s vámi i to, abyste byla schopná ho dodržovat. Musí ho zajímat tedy i váš psychický stav, fyziognomie těla, stravovací zvyklosti a další faktory. Takový individuální výživový plán teprve akceptuje potřeby vašeho organismu a můžete ho s radostí dodržovat celý život. Je skvělé, že se o to zajímáte. Kristýna 23.1.2018 11:07
OTÁZKA: Co si myslíte o ketodietě? Eliška Nová
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Eliško, ony ty bílkovinné diety jsou celkem náročné na dodržení a z mého pohledu to nic neřeší. Tato dieta neakceptuje tvůj zdravotní stav a ve finále ti může jen přitížit. Mám mnoho klientek, které ji původně držely. Potvrdily mi zažívací problémy, bolesti hlavy, vypadávání vlasů, únavu a různé negativní změny nálad. Tato dieta také může negativně ovlivnit funkci ledvin. A to nejdůležitější u mých klientek! Váha se jim vrátila zpět. A o to právě jde. Pokud chceš dělat změnu, tak se poohlédni po jiné zdravé cestě. Držím ti palce při hledání tvé cesty. Kristýna 23.1.2018 11:14
OTÁZKA: Dobrý den, je podle vás zdravé hutnout bez příloh? Jan
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Honzo, vydržíš celý život bez příloh? Já bych to osobně nedokázala a za nějaký čas bych je tam přidala. Potom bych také mohla nějaká kila nabrat zpět. Co to tedy znamená? Svůj nový režim si zkus nastavit tak, aby si byl schopný ho držet dlouhodobě. Doporučuji sacharidy omezit, ale nezbavit se jich úplně. Některé přílohy obsahují důležité živiny pro tvé tělo. Nastav si menší příjem příloh, než si původně měl a zajímej se o to, jaké tam budou. Ber to jako obecnou radu. Neznám ostatní faktory, které jsou důležité. Pokud si nevíš rady s přílohou a množství, tak Ti můžu doporučit naše poradny po celé ČR. Výživový specialista ti rád sestaví plán podle potřeb tvého organismu. Držím palce. Kristýna 23.1.2018 11:25
OTÁZKA: Dobrý den, není pro tělo trápení, když při hubnutí pocítí krizi? Není lepší se stravovat normálně a nepřejídat? Milan
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Milane, je skvělé, že se na to ptáte. Ano, nejlepší je se stravovat zdravě a nepřejídat se. Nicméně krize může nastat kdykoliv v průběhu změny životního stylu. Vezměte si, že máte nastavený a zajetý výživový plán a zlomíte si třeba nohu. Vaše potřeby organismu se mění. Mění se i chutě a režim, který provází regeneraci do úplného zahojení. Potom je úplně normální pocítit krizi a je potřeba s ní pracovat. Nejlépe s odborníkem. Pokud mám špatně nastavený režim a už od začátku nás trápí hodně krizí a není nám změna příjemná, tak je někde chyba. Pryč s trápením :). Pěkný den. Kristýna 23.1.2018 11:37
OTÁZKA: Hezký den, mám celkem velkou nadváhu, ale nedokážu to změnit. Jsem sama a mým největším trápením je večerní zajídání smutku. Dá se s tím něco dělat? Děkuji Lenka Lenka
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Milá Lenko, věřím, že i ty by si to dokázala! Já osobně vážně věřím v každého člověka, který za mnou dorazí do poradny. Z nějakého důvodu se teď ptáš, tak mi věř, že v sobě máš naději něco změnit. Z tvé otázky vnímám dvě věci. Zkus se zaměřit na zdroje, které u tebe naopak jdou změnit k lepšímu. To je ta první věc. Ta druhá je celkem složitější, ale bude stát za prozkoumání. Zkus si doma hodit na papír ten smutek. Co to je, kdy se spouští, kdy naopak není, co by pomohlo k tomu být veselejší a podobné cvičení. Tady je skvělý příklad toho, že za nadváhou může být i něco jiného. Často se stává, že když si vyřešíme nějaká trápení, tak i kila jdou lépe dolů. Ke konkrétní odpovědi bych se s tebou musela setkat. Ber to jako obecné informace. V neposlední řadě je důležité mít kvalitně složený výživový plán, aby ty chutě tolik nebyly. :) Doporučuji Ti vyhledat kvalifikovaného odborníka, který tě provede z této krize. Moc Ti držím palce. Kristýna 23.1.2018 11:54
OTÁZKA: Když dodržuji zdravé stravování, mám občas na něco chuť, ale docela obstojně to překonám Problém nastává, když opravdu zhřeším, tak velmi těžce se vracím do nastaveného režimu. Co s tím? Stojí mně to velké přemlouvání sama sebe. Mám strach, že jednoho dne to nedám. Děkuji. Marie
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Maruško, je běžné, že na něco máme občas chuť. Co zvolit zdravější variantu hřešení a ulevit psychice tím, že si to do režimu občas naplánuješ? Zkus si otestovat jestli to pomůže. Pokud ne, tak je potřeba hledat jiné řešení. Hraje roli také to: jaké je doopravdy tvé zdravé stravování, jak se pohybuješ, jak vypadá tvůj denní režim, jak zatěžuješ psychickou stránku, jak spíš a mnoho dalších zvyklostí ovlivňuje naše chutě :). Doma se nad tím zamysli a pokud by sis i tak nevěděla rady, tak zajdi do výživové poradny. Oni si s tím budou vědět rady. Věřím, že to překonáš! Kristýna 23.1.2018 12:07
OTÁZKA: Je mi 50 let, nemohu se hnout s váhou, spíš přibírám, snažím se jíst střídmě,ale zdá se mě, že mám zpomalený metabolismus, jak nastartovat? Různá semínka , ořechy nemohu, bolí mě hned žaludek. Děkuji Slávka
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Slávko, zpomalený metabolismus někdy nastává až vlivem obezity a ne jako prvotní příčina. K odborné odpovědi jsou potřeba fakta o vašem těle. Tady je na místě se poradit s někým erudovaným. Doporučuji kontrolu vašeho stravování. Občas se stává, že si lidé myslí, že jí zdravě a zákonitě to znamená redukčně. Tak to ale není. Jsou to odlišné režimy. Další stránkou je váš denní výdej. Jak se pohybujete přes den, nebo popřípadě vykonáváte nějakou aktivitu/sport. Při zohlednění těchto informací Vám odborník najde případné trhlinky v režimu a pomůže vám zhubnout. Držím palce. Kristýna 23.1.2018 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, již třetím rokem se snažím zhubnout na požadovanou váhu..takže zhubnout cca 30kg. Začnu plná elánu, vydržím zhruba půl roku, zhubnu kolem 10kg a pak nějakým krátkodobým problémem si nezacvičím, občas si dám něco dobrého a najednou pro zdraví nedělám nic a během druhé půlky roky mám nazpátek 12kg..A to se opakuje už po několikáté..Uvědomuji si, že tímto způsobem budu opět na začátku, ale stejně s tím nic nedělám..Prostě pohodlí převáží odhodlání.. Jak překonat krizi po půl roce? děkuji za radu Františka
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Františko, je to běžná. Pokud se Ti opakuje po několikáté nezdar, tak si k sobě vezmi odborníka, který tě tím provede a ulehčíš si to. Co by před tím mohlo pomoci? Je dobré krizi porozumět. Hoď si doma na papír co je tím spouštěčem a zkus si napsat i co by v této krizi pomohlo jí překonat. Už jenom to, že o tom budeš uvažovat dopředu ti pomůže se na krizi lépe připravit. Samozřejmě tam může hrát roli i nevhodně nastavená změna životního stylu. Ať se to tentokrát podaří. Kristýna 23.1.2018 12:28
OTÁZKA: Dobrý den, jakou dietu byste doporučila, pokud chce člověk shodit rychle 2-3 kila? Filip
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Filipe, já nedoporučuji žádné diety!:) Pokud se nejedná o onemocnění organismu, které dietu vyžaduje. A tak trošku zdravěji můžeš více pít vodu, zmenšit porce tvé stravy, jíst několikrát za den, vyvarovat se smaženým jídlům, méně rychlého občerstvení, omezit stravu 3 h před spánkem, navýšit ovoce a hlavně zeleninu, více rostlinných tuků, více ryb, zařazovat pravidelně kvalitní přílohy a omezit naopak pečivo, těstoviny, knedlíky a podobné neřesti. Začni se přirozeně více pohybovat a pokud ti zdraví dovolí tak pravidelně sportuj. 3 kg jsou hned dole. Je fajn, že tě zajímá prevence. Kristýna 23.1.2018 12:38
OTÁZKA: Co si myslíte o vyřazení cukru z jídelníčku? Dana
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Dano, kompletní vyřazení všech sacharidů nedoporučuji, ale vyřazení bílého cukru doporučuji :) Hezký den. Kristýna 23.1.2018 12:46
OTÁZKA: Zdravím, jak jste se dostala k výživovému pradenství, často slýchám, že to dělají lidé, kteří měli poruchu příjmu potravy. Michaela
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Míšo, jsem ráda, že mě tohle minulo. Vyrůstala jsem v rodině, kde jsme byli vedeni k pravidelnému sportu a strava mě vždy zajímala i jako nástroj k lepšímu výkonu. Vědomosti jsem chtěla prohloubit školou, která bude o výživě. Což se mi povedlo s vyšší odbornou školou (nutriční terapeut). A mnoho dalšími kurzy o stravě poté. Věřím, že můj psychický i zdravotní stav je velmi slušný a to i proto, že si dávám záležet na rovnováze mezi pracovním a osobním životě, studuji a fascinují mě různé duchovní metody k prozkoumání vlastního těla a snažím se ctít pravidla profesionálního kouče, kterým jsem. Díky koučinku jsem vyrovnaná a ještě více ctím a respektuji mého klienta, než dříve. A na sobě pracovat je potřeba neustále :) V mé poradně jsem se nesetkala se specialistkou, která by s tímto onemocněním měla osobní problém, nebo dřívější zkušenost. Mějte pěkný den. Kristýna 23.1.2018 13:08
OTÁZKA: Můžete říci, kolik by měla za den kalorií přijmout průměrná žena? Hana
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Hanko, dotaz není specifikován (věk, výška, kg, jiné faktory, pohyb...). Nevím jestli má jít o zdravé stravování, nebo redukci :( Stejně spíš doporučuji, aby Vám spočítal kalorie výživový specialista. Pěkný den. Kristýna 23.1.2018 13:11
OTÁZKA: Mám prosbu, je lepší se vážit nebo měřit při hubnutí? Jitka Koutná
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Jitko, použijte obojí! Pozor, jen ať vás nenervuje vážení každý den. Místo toho si dejte pravidelný interval po delší době. Volte například týden nebo 14 dní. Dejte tělu čas, aby vám bylo schopné ukázat výsledky. Vážení je ideální na lékařsky certifikované váze, která vám odhalí kompletní složení těla. Může to být pro vás dobrý výchozí bod. Klidně se zastavte do poraden Světa zdraví (pouze na zvážení) a oni vás i přeměří na cm. Krásný den Kristýna 23.1.2018 13:19
OTÁZKA: Dobrý den, hubnu celý život. Ale nedokážu si odpustit sladké, máte nějaký tip, jak to dokázat? Petra
Nutriční specialistka Kristýna Báčová ODPOVĚĎ: Dobrý den Petro, chuť na sladké jde potlačit pokud: - omezíte na začátku sladkosti po dobu alespoň jednoho týdne - budete jíst v pravidelných intervalech - zajistíte dostatek všech živin v jídelníčku - váš energetický příjem bude dostatečný v návaznosti na váš výdej a jiné faktory Úplné odříkání je kolikrát stres - zkuste zvolit kompromis v podobě zdravější varianty a to občas. Držím palce a věřím, že to zvládnete. Kristýna 23.1.2018 13:26

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





mobilní verze
© 1999–2018 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.