Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rodičovská poradna Kateřiny Novotné

Poradna

ilustrační snímek

Na otázky odpovídá

Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Poraďte se s Kateřinou Novotnou, spoluzakladatelkou Akademie rodičovství , lektorkou a autorkou kurzů pro rodiče a dospívající děti. V soukromé praxi řeší problémy s výchovou dětí a pomáhá nastartovat změny v rodinách – aby se jim spolu dobře žilo. Když se zrovna nevěnuje své rodině, superviduje případy svých kolegů terapeutů, koučů i asistentek v domově pro mentálně postižené.

Nejvíce se ptáte

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Poruchy řeči
dobry den,psala jsem Vám tento tyden.dcera nekokta jen ma spatnou vyslovnost.jnastoupila v 5letech poprve v zivote do skolky.a po 4 dnech je nemocná,uplne se psychicky zhroutila,dostala teplotu-nechala jsem ji doma,k lekari jsem nesla.že ji zlobí nejaky chlapecek.o skolce nechce vubec slyset.od mala se stranila deti.dite na ni zacne mluvit dcera prcha.ma z nich uplnou fobii.nevyrustala mezi nima.od 2let se vubec nepocurava ,vcera to ve dne udelala.i kdyz teda mela teplotu.ted je povinna skolni dochazka,ale co s tim,kdyz dcera absolutne se desi skolky?co mam prosim delat?s kym spolupracovat?mam rikat ucitelce,aby ji nepozsazovala vedle toho chlapecka u obeda??dekuji
Vera
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Věro, děkuji za upřesnění. Mnoho dětí v tomto věku nemá ještě 100% výslovnost. Takže věřím, že to s logopedkou brzy dcera zvládne.


Je to pro dceru náročná situace a mě se moc líbí, jak její potřeby citlivě vnímáte. Doporučila bych u dcery posilovat sebeúctu a sebevědomí a pomalu, laskavě jí začleňovala do kolektivu. Kroužky, dětská hřiště, děti kamarádek, víkendové akce pro maminky s dětmi, rodinná centra a školka. Co se týká školky, toho chlapečka apod. Zkuste se ptát dcery, co by jí pomohlo, aby se jí ve školce líbilo (chlapečka s paní učitelkou bych řešila, když by vás o to požádala, jinak bych jí naopak dala najevo, že jí věříte, že situaci s chlapečkem zvládne vyřešit – můžete si spolu doma povídat jak to lze vyřešit…).


Můžete začít si vyprávět příběh/příběhy, ve které se bude odehrávat něco podobného, co si myslíte, že dcera v současnosti prožívá. Například:

Kdysi v hlubokém lese žila malá veverka se svou maminkou a tatínkem, jednoho dne jí maminka řekla, že nastal čas, kdy začne chodit do školky. A vysvětlila jí, co všechno jí ve školce čeká – řekla, že jí koupí bačkůrky do školky, a že bude…(rozveďte, popisujte). Den před tím, než měla jít do školky měla veverka trochu strach. Bála se, zda paní učitelka bude hodná a co se bude ve školce dít. Také měla starost, jaké tam budou děti, a jestli se budou kamarádit…Během vyprávění se zeptejte "čeho ještě se mohla malá veverka bát?". Taková otázka vám umožní dozvědět se o obavách dcery, kterých si nemusíte být vědoma, a současně je můžete pomoci dceři rozptýlit (povídat si o nich, nabízet řešení, podporu).


Dcera pozná, proč jí takový příběh vyprávíte a uvědomí si váš zájem – tím se posílí i její pocit důvěry a jistoty.


Nevím, jaké máte možnosti zvolit jiný typ školky (např. soukromou s menším počtem dětí apod.). Další možností je písemně oznámit řediteli mateřské školy, že jste se rozhodla začít své dítě individuálně vzdělávat (nadpoloviční počet dnů školního roku). Oznámení o individuálním vzdělávání obsahuje identifikační údaje dítěte (jméno a příjmení, rodné číslo, místo trvalého pobytu), období, po které bude dítě individuálně vzděláváno a důvody pro individuální vzdělávání.

Po tom, co ředitel školy obdrží oznámení o individuálním vzdělávání, doporučí zákonnému zástupci oblasti z rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, ve kterých má být dítě rozvíjeno. Mateřská škola ověřuje, jak si dítě osvojuje očekávané výstupy (schopnosti a dovednosti) v doporučených oblastech. Pokud dítě zaostává v osvojování potřebných schopností a dovedností, pracovníci mateřské školy doporučí rodičům, jak dále postupovat při vzdělávání, aby jejich dítě bylo co nejlépe podpořeno. Mateřská škola musí ve svém školním řádu stanovit termíny a způsob ověřování, přičemž termín ověřování musí být stanoven v rozmezí měsíců listopad až prosinec. Zákonný zástupce se musí ve stanovený termín dostavit s dítětem k ověření získaných schopností a dovedností v určených oblastech.


Vždy lze zajít za odborníkem a situaci probrat osobně. Můžete zajít za námi do poradny Akademie rodičovství. Každopádně je fajn začít pomalu a citlivě se začleňování do kolektivu s ohledem na školu další rok. Srdečně, Katka.

Poruchy řeči
Dobry den,mam dceru 5 let.nyni nastoupila do skolky.nikdy predtim tam nechodila.spatne mluvi.chodime na logopedii-uz pred nastupem do skolky mela strach'ze ji deti nebudou rozumet.a to se take stalo.uz driv se detem vyhybala a tohle ji v tom utvrzuje,ze ji nerozumi.jak ji prosim pomoci?aby nemela problem se zaclenit do kolektivu?mam s ni zacit vic chodit mezi deti? Co ji na to rict,kdyz je smutna z toho.a jeste maji ve skolce svoji logopedku-ucast je dobrovolna'mam ji nutit tam chodit,kdyz ona nechce?dekuji - otázka upravena poradcem
VERA
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Věro,


děkuji za váš dotaz. Z vašeho popisu nevím, co přesně znamená, že dcera „špatně mluví“ (např. koktá, nekoktá..). Dovolím si vám nabídnou pár nápadů a pohledů abyste je mohla propojit s vašimi informacemi.


Chápu to tak, že pro dceru je to náročná situace a z tohoto důvodu, bych další logopedku nedoporučovala. Vaše paní logopedka s dcerou pracuje, jak nejlépe umí a pokud jste s ní spokojeny nechala bych to tak.


Děti neví, že je něco problém, dokud jim někdo danou situaci jako problém nepojmenuje. Jsou děti, které mluví jinou řečí (anglicky, německy), jsou děti hluchoněmé… a jiné děti jim nerozumí – přesto jsou v pohodě a mohou si spolu celé dny hrát – dobré porozumění v jazyce, pro ně není klíčové pro hraní si spolu.  Nabídla bych dceři tento pohled, a chodila s ní mezi děti. Jsou děti, které si s ní hrát budou a najdou cestu, jak spolu komunikovat – samy si to vyřeší. Čím více takový dětí dcera potká, tím bude její strach menší.


Příklad – teď mi jedna maminka vyprávěla, že dcera (2roky) jela na motorce/odráželo, přišel chlapeček něco řekl – ona nerozuměla (rodiče cizinci) a tak jí strčil, ona pochopila a jela a on za ní (hodili se) a když zastavila situace se opakovala. Nebylo v tom násilí, ale komunikace a obě děti byly spokojené.


Na vaši otázku, co jí říci, když je smutná – bych doporučila uznat její pocity a popsat je. Vidím, že jsi smutná, asi by sis chtěla hrát s dětmi…co bys mohla udělat aby, ….


V praxi jsem se potkala s poruchou řeči v rodinách s akčními staršími sourozenci, kteří se vždy ujímaly slova jako první. Nebo když rodiče sami příliš rychle mluví a nepočkají, až se dítě vyjádří. Rodinná atmosféra je poznamenána vysokým očekáváním výkonu a rychlosti, proti němuž stojí na druhé straně netrpělivost a nedostatek času ze strany blízkých osob. Dítě pak koktáním upozorňuje na svoji potřebu času a kontaktu a zkouší trpělivost svých rodičů. Komunikuje tak například nepřiměřené očekávání ze strany dospělých a z toho plynoucí přetížení.


Snad v mých řádcích najdete inspiraci. Přeji vám i celé vaší rodině hodně zdraví.

Srdečně, Katka






mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.