Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Rodičovská poradna Kateřiny Novotné

Poradna

ilustrační snímek

Na otázky odpovídá

Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Poraďte se s Kateřinou Novotnou, spoluzakladatelkou Akademie rodičovství , lektorkou a autorkou kurzů pro rodiče a dospívající děti. V soukromé praxi řeší problémy s výchovou dětí a pomáhá nastartovat změny v rodinách – aby se jim spolu dobře žilo. Když se zrovna nevěnuje své rodině, superviduje případy svých kolegů terapeutů, koučů i asistentek v domově pro mentálně postižené.

Nejvíce se ptáte

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Děti a učení
Dobrý den,
mám na syna (čerstvé 4 roky) příliš velké nároky? Chtěla bych aby: sám po mně vyžadoval čtení knih, sám začínal číst (v rodině a v okruhu našich známých máme děti s IQ přes 140, kteří v útlém věku sami četli, psali, sčítali...), aby chápal posloupnost čísel alespoň do 10, aby dokázal jasně říct kde byl a co tam viděl (složitá souvětí mu nedělají problém - když chce), aby chápal obrázkové SUDOKU 3x3, aby dokázal najít cestu bludištěm, aby bezchybně poznával napsaná čísla do 10 a snažil se alespoň podepsat, když už nic jiného. Prosím, chci toho na syna příliš? Nedělá ani jednu z těchto věcí. Přitom písmena abecedy rozpoznával ve 2 letech, má širokou slovní zásobu a velmi dobře artikuluje (dle pediatričky), má obrovskou představivost - prakticky pořád si hraje ve fantazii, vypráví krátké příběhy, vykládá jak v kuchyni teče láva, pohovka je pirátská loď, na koberci je bažina v níž uvízl nebo se potápí s chobotnicemi na mořské dno (koberec), atd. Zajímají ho emoce lidí. Děkuji.
Lucie
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Lucie,


před chvíli jsem odpovídala vaší jmenovkyni, která měla velmi podobný dotaz. Nebudu se tedy opakovat, ale nabízím podívat se na moji odpověď.


Co se týká vaší otázky – chci toho příliš – z mého pohledu ano. Na druhou stranu nemám vůbec žádné právo vám vaše požadavky a nároky na syna rozmlouvat.


Do 6 let věku se tvoří základy osobnosti člověka. Uvádí se, že až 80% je v cca 5-6 letech hotovo. Syn nyní pracuje na svém vnímání sebe a přes sebe pak si buduje pohled na vztahy s ostatními lidmi.  To, co se nyní syn učí bude nebo nebude tvořit bezpečný rámec pro jeho další rozvoj. Pokud v tomto citlivém období budeme dávat dětem najevo, že nesplňují naše očekávání, že nejsou dost dobré, protože by už měly například číst, protože my rodiče máme strach, že nebudou ...  Může se stát, že si celý život ponesou téma – nejsem dost dobrý syn, dost dobrý zaměstnanec, dost dobrý partner, dost dobrý manažer, dost dobrý otec …. A když mě neměli rádi rodiče, nemám se ani já rád. Na nedostatky sebeúcty pak budou narážet všude ve všech sociálních systémech.


Nabízím tedy na zamyšlenou téma co je pro vás a vašeho syna důležité a jaké strachy a obavy na syna přenášíte. A jak to může vnímat a chápat váš syn.


Přeji vám i celé vaší rodině hodně zdraví.

Srdečně, Katka

Děti a učení
Dobrý den,
nevím jak správně motivovat svého čerstvě 4letého syna k lásce k četbě a k větší tvořivosti. V roce a půl po mně vyžadoval jen čtení, nic jiného ho prakticky nezajímalo. Každý den jsme čtením básniček a knih strávili několik hodin. Úderem 2. roku už mluvil v rozvitých větách a poznával všechna tiskací písmena abecedy. Na písmena se nás stále ptal a tak se je naučil, stejně jako vyjmenovat čísla do 20. Postupem času jeho zájem k poznávání ale ochabuje. Nyní už čtení nevyhledává, písmena celkem pozapomněl, i když se mu je snažím čas od času v paměti oživit. Čtení chci už spíš jen já, on spíše "trpně snáší". Raději by se díval na TV, hrál jednoduché hry na tabletu nebo si hrál s autíčky. Nebaví ho malovat (nic pořádného nenamaluje), s Legem staví jen velmi jednoduše, chce vše abychom dělali za něj my. Nejraději si hraje ve fantazii. Stačí mu několik kalíšků, aby s nimi rozehrál pestrý příběh. Jak ho motivovat ke čtení a k hmotné tvořivosti? Mám obavu, že nebude inteligentní. - otázka upravena poradcem
Lucie
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Lucie,


krásně popisujete velmi přirozený způsob, jak se děti učí. Jak hltají okolo roku jazyk a slova a když jim v tomto období hodně čteme má to velmi dobrý vliv na rozvoj jejich řeči. Jakmile se okolo 2 roku (pokud se učí jen jeden jazyk, pokud více jazyků, věk se posouvá minimálně o rok) naplní tato potřeba a dítě se pohodlně domluví s širším okolím, nežli jen s těmi nejbližšími posouvají svůj zájem jinam a rozvíjí své jiné schopnosti. Dokonalost toho, že synovi stačí několik kalíšků, aby s nimi rozehrál pestrý příběh je další fází učení se. Váš syn se učí, učí se velmi přirozeně a velmi rychle, jeho zájem o poznávání neochabuje, jen se učí způsobem, který my dospěláci již moc neumíme. Jakmile jeho učení budeme řídit my rodiče zvenku značně jej pozastavíte. Zbrzdíte. Protože jim přeházíte jejich citlivé období i způsob učení se.


Stejně jako jste věřila v jeho schopnost růst a vyvíjet se, když jste byla těhotná a z té buňky se vytvořil tak dokonalý člověk. Věřte dál, že syn ví, co dělá. Roste a učí se – ale hraním, experimentováním, modelem. Syn bude inteligentní, vše se naučí a čím více získá prostor pro vlastní způsob učení, tím více a rychleji se bude učit.


Máte úžasného syna a vše je přesně tak jak má být. Když se naučí číst až v první třídě – je to naprosto v pohodě. Když uvidí číst vás, bude číst také.  V životě zažije ještě mnoho tlaků na výkon a aby je ustál potřebuje pevné základy. A ty si nyní buduje. Následujte syna v jeho způsobu učení. Zkuste být s ním a užívat si času být spolu v pestrých příbězích – budujete tím svůj vzájemný vztah, a to se vám vrátí v pubertě.


Přeji vám vše dobré, hodně zdraví a víry ve vašeho syna. Srdečně, Katka


PS – kdy vás způsob učení zajímal detailněji (třeba jak se dětí učí vztahům, sebevztahům = že se mají rády, komunikačním strategiím) – je i toto tématem kurzů Akademie rodičovství.

 

 

Děti a učení
Dobrý den, co by bylo nejlepší odpovědět na dotaz 9 ti leté dcery „a co se stane když to neudělám?“, který vznese po té co jí napíšu několik příkladů z matiky? Špatné známky jí mrzí, a na tom že spolu budeme každý večer trénovat (jen pár příkladů, žádný hodinový masakr), jsme se dohodly, no a takhle si mě teď asi testuje??. Děkuji. - otázka upravena poradcem
Jana
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...
Dobrý den Jano,

já tomu rozumím tak, že dcera se potřebuje více opřít o smysl - proč spolu trénujete matiku. Potřebuje podržet a hledá ve vás oporu. Takže lze říci, že když jednou vynecháte - nic se nestane. Ale důvod proč spolu trénujete a jak jste jej pochopila vy, když jste se domlouvaly je....(a tady přinesete svými slovy smyls). Jak to máš ty? (tady si ověříte, jak trénink matiky chápe dcera).

Další úroveň je, že již se podařilo dceru přesvědčit, že známky jsou důležité. Tak ještě nabízím zamyšlení nad tím proč se dcera učí. Kvůli známkám nebo kvůli znalostem a aby uměla používat informace. A do jaké míry má možnost říci, že jí špatné známky nemrzí, pokud jsou důležité a významné pro rodiče.

Pokud byste měla čas a chuť téma školy a jak nastavit zodpovědnost za školu jsme probíraly ve videu, který najdete zde.

Děkuji vám za váš dotaz a přeji vám i celé vaší rodině hodně zdraví a pohody. Srdečně, Katka
Děti a učení
Dobrý den, velmi si vážím Vašich názorů, děkuji Vám za čas, který věnujete této poradně. Jistě ji sleduje a inspiruje se více rodičů, než se zde dotazuje.
Poraďte mi tedy také prosím, kde a jak hledat kvalitní dětskou literaturu k předčítání (aktuálně pro syna, 4 roky). Děkuji a přeji hezký den.



Leontýna
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Leontýno,


velice vám děkuji za vaše ocenění. Já osobně si pamatuji, že v tomto věku jsem začala s dětmi chodit do knihovny a tam jsme si četly a prohlížely knížky a že to milovaly. Některé knížky je zaujaly natolik, že jsme je půjčovaly domů. Děti si umí říci samy, zda-li se jim knížka líbí a požadovat jeden příběh/pohádku stále dokola.


Netuším, co máte pod pojmem kvalitní literatura, takže zkusím pár nápadů třeba si vyberete:

Špalíček pohádek – klasické pohádky

Z deníku kocoura Modroočka, Ferda Mravenec, Pohádky skřítků Medovníčka a Barvínka, Povídání o pejskovi a kočičce

Skřítek Rozekvítek (Rok v přírodě) - Hana Primusová. To mi přijde hezké propojit s aktuálním měsícem a ukazovat si to venku v parku apod.

Kam se poděl můj Sýr? Kreslená verze pro děti, Spencer Johnson; 7 návyků šťastných dětí, Sean Covey (záleží na dítěti, ale od 5 roku již lze procházet).


Přeji hodně krásných chvil při čtení a hodně zdraví celé rodině. Srdečně, Katka

Děti a učení
Dobrý den, dcerka (narozená 28.5.11) nastoupila 1.9. do školy. Měla jsem trochu pochybnosti, jestli ji nemám dát ještě rok čas, ve školce mě ujistili, že je šikovná, že školní docházku zvládne. Bohužel jsem se asi rozhodla špatně. Dcera má po týdnu ve škole dvě známky - 4 (za práci ve škole, nepochopila zadání) a 5 za to, že neměla DÚ. Když jsme úkoly dělaly doma, zvládla to, ale chce abych jí asistovala. Umí, ale je méně samostatná. Paní učitelka mi na třídní schůzce sdělila, že dcera jí zatím neukázala žádnou znalost, že jen opisuje od spolužačky a že nerespektuje autoritu a že to jednou bude mít těžké. Nevím, co mám dělat. Je mi z toho dost smutno. S paní učitelkou nesouhlasím, ale nechci před dcerou srážet její autoritu. Nechci ale aby si dcera myslela, že je hloupá, pětkařka, už takhle na začátku školy. Paní učitelce jsem svůj názor na 5 v první třídě v klidu sdělila, stojí si ale za svým. Prosím poraďte mi.
Kamila
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Kamilo - ještě připojuji vzkaz od paní Vandy:

Pro Kamilu:
Žádný pedagog nedokáže za týden či dva odhadnout dítě, učitelkám ze školky proto věřte.
Selže-li komunikace s učitelkou, neváhejte se obrátit na ředitele. Toto je opravdu hodně nestandardní a demotivující jednání, které může ovlivnit vztah ke vzdělávání na celý život. Já bych svoje dítě klidně i dala na jinou školu. Není třeba rozdávat motivační jedničky za nic, ale netřeba dítě shazovat... Děti se teprve učí, že existují domácí úkoly...proč dcera nedostala další šanci ho splnit? Pedagog není neomylný. Rodič je zodpovědný za své dítě...


Tady je mé vyjádření:

Dobrý den Kamilo, děkuji za váš dotaz.


Nemyslím, že jste se rozhodla špatně. Jenom dcera narazila na učitelku, která je přesvědčená, že její styl výuky je vhodný a správný. Já osobně s tím naprosto nesouhlasím. Dávat dětem v první třídě během prvních pár dnů školy známky jako 5, 4 a podobně může některé děti vystrašit a ze strachu budou nějak fungovat, ale lidsky mě to přijde špatně. A hlavně jeden přístup na všechny děti platit nebude určitě.  Myslím, že bychom na toto téma – co to znamená neukázala znalost – jako že se nepředvádí a nemá potřebu někomu něco dokazovat – pro mě super, co znamená nerespektuje autoritu – jako že neposlouchá na slovo pokyny bez smyslu – pro mě super, mohly diskutovat dlouho.


Otázka, co s tím.


Nabídla bych vám skutečně otevřeně komunikovat svůj názor a váš nesouhlas s paní učitelkou s dcerou. Je to vůči dceři fér, je to transparentní a dcera bude mít ve vás stále oporu a bezpečí. Bude se o vás moci opřít a vy jí pomůžete to ve škole zvládnout i s touto paní učitelkou. Vaše role je rodič a v této roli jste dceři oporou. Dcera není hloupá, jen je něco nové a společně se to budete učit a společně to zvládnete! Dcera má samostatně vztah s vámi a samostatně se svojí učitelkou (každá si vytváříte svůj jedinečný vztah s dcerou). O propojování rolí rodičovské a učitelské jsme hovořily v pořadu Rodič v 21. století – když budete mít čas můžete se na video podívat.


Přeji vám vše dobré a hlavně zdraví. Pokud máte ještě nějaké dotazy, klidně pište.

Srdečně, Katka

Děti a učení
Dobrý den, dceru (6 let) jsem zapsala na taneční kroužek. Není moc sportovkyně, což respektuji, ale přesto bych chtěla, aby se trochu nějak hýbala. Toto tancování jí také zaujalo a domluvily jsme se, že tam půjdeme. Nejdříve nadšení, jenže pak jí nešly nějaké kroky, což neunesla a zásek - propukla v pláč, že chce hned pryč a už nikdy se tam nevrátí. Rozumím té frustraci, když něco nejde a ani bych jí nechtěla nutit do něčeho, co nerada, přesto váhám, jak nyní dál. Vím, že vše nové se učí nerada, chce to umět hned a když to nejde, už to nikdy nechce dělat (např. plavání nebo učení se na kole). Nevím, jak to řešit - myslím její povahu, aby k učení přistupovala s větší lehkostí.Nezajímají mě výsledky, chci, aby jí to prostě jen bavilo, ale ona to vnímá velmi dramaticky - je velmi citlivá - když to nejde, je to selhání, jsem k ničemu, už to nechci dělat. Pro informaci - dcera třetím rokem chodí do školky a byla již na dvou kroužcích pro děti - oba ji po čase omrzely. Prosím, poradíte mi?
Eva
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Evo,


děkuji za váš dotaz a důvěru, se kterou na poradnu obracíte. Dcera je ve věku objevování, hledání a zkoušení. Takže je naprosto přirozené, že chce vyzkoušet více kroužků a za nějaký čas zase jiné kroužky. Přijde mi šikovné učit děti princip, že věci se dotahují do konce. Takže i v případě kroužků, bych se domluvila na nějakém období, kdy si může kroužek vyzkoušet. Buď pololetí nebo 5 návštěv – dle možností. A v tomto byla důsledná.


Co se týká jejích obav, že něco nepůjde, nebo že něco nezvládne. Tak bych doporučila velmi posilovat její sebeúctu a sebejistotu. Naplňovat její potřebu uznání. Existují různé hry, knížky na toto téma. Kdybyste chtěla nějaké nápady na hry či tvořivost ode mne – pište.


Přeji hodně zdraví vám i celé vaší rodině. Srdečně, Katka

Děti a učení
Dobrý den, ráda bych vám poděkovala za vaši poradnu, která je pro mě inspirativní a ráda ji sleduji. Navazuji na vaši odpověď v předchozím dotazu (děti bývají standardně na noc bez pleny ve věku 2,5 až 3 let). Chtěla bych se zeptat na váš názor či radu, zda je tedy v pořádku, pokud dcera má plenu na noc v téměř 4 letech. 1x či 2x do týdne ji má ráno mokrou, s tím, že se v noci na záchod nevzbudí..mám to nechat být nebo dá se nějak pomoci? Děkuji za odpověď. Hezký den, Eva
Eva
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Připojuji vzkaz od Zuzany:

Pro Evu ohledne plen na noc: Info pro uklidneni - dcera mela plinu na noc do 5, syn do 6, postupne se frekvence zmensovala, az to samo ustalo. Ted uz jsou velke, jsou to sikovne a chytre deti, jen proste v tehle veci potrebovaly vice casu. Asi se tim maminky moc nechlubi, ale zase takova vyjimka to neni (podle statistiky dokonce mezi 4-6 lety 30% deti).



Dobrý den Evo,


děkuji za vaše milá slova. Myslím, že každé dítě je individuální a stejně tak rodiče. Každý potřebujeme na osvojení dovedností jiný čas, přístup. Některé děti jsou bez plen v roce jiné až v pěti letech.  Je to na vás a dceři – co sedí a vyhovuje vám (nebo naopak co vám vadí). Až bude dcera připravená postupně budete mít ráno pleny suché, až vypustí pleny úplně. Možností je říci dceři, až nebude chtít mít na noc plínky – ať si řekne. A zbytek nechat na ní.  


Přeji vše dobré, hodně zdraví a pohody.

Srdečně, Katka

Děti a učení
Pro Evu ohledne plen na noc: Info pro uklidneni - dcera mela plinu na noc do 5, syn do 6, postupne se frekvence zmensovala, az to samo ustalo. Ted uz jsou velke, jsou to sikovne a chytre deti, jen proste v tehle veci potrebovaly vice casu. Asi se tim maminky moc nechlubi, ale zase takova vyjimka to neni (podle statistiky dokonce mezi 4-6 lety 30% deti).
Zuzana
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...
Dobrý den Zuzano,
děkuji za váš vzkaz, který předávám Evě. Připojuji se k vašemu názoru - tlaku na výkon si naše děti užijí ještě dost. Nechme jim v těch základních věcech prostor jaký ony samy potřebují.
Děkuji a mějte se moc hezky, Katka
Děti a učení
Dobrý den, Kateřino.
Dcera ve 3,5 letech najednou začala číst různé nápisy kolem sebe, na zdech a pod., teď, ve 4 letech (před pár dny) čte už jednoduché příběhy v knížkách. Stejně tak i píše tiskacími písmeny, její zábavou je psát mi seznamy, co mám nakoupit. Vždycky o písmena a knihy projevovala zájem sama od sebe, nic jsme jí extra neučili (samozřejmě čteme před spaním, učíme se básničky apod.) a ani teď ji nijak speciálně nerozvíjíme. Do školy má jít až za dva roky. Moje otázka na vás je, zda si myslíte, že této její dovednosti máme nechat volný průběh nebo zda by stálo za to ji nějak cíleně rozvíjet, případně jak. Je velmi bystrá a kreativní, často nás svými reakcemi překvapí. Nevím sama, jak se teď k jejímu nadání postavit. Děkuji moc za váš názor.
Eva
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Evo,

děkuji za váš dotaz. Děti v sobě mají přirozený zájem učit se, zkoumat a objevovat. Zajímá je smysl a umí se po něm velmi houževnatě pídit. Pokud my dospěláci jsme tu pro ně a poskytujeme trpělivě informace – učí se rády.


Velmi bych se přikláněla k tomu, nechat dceři volný průběh k její schopnosti učit se. Tak jak to děláte doteď = do ničeho jí nenutíte a neřídíte jí v jejím rozvoj. Věřte jí, ona ví co dělá. Baví jí to a rodičovská snaha cíleného rozvoje by vše mohla zastavit až demotivovat. Možná za čas kromě čtení začne projevovat zájem o psaní – lze jí poskytnou psaní psacích písmen prstem do krupice (na podnos lze vysypat krupici a dětem předepsat psací písmena na kartičky – prstem si vyzkouší na kartičce a pak píše co krupice). Znám děti, co šly do první třídy a počítaly rovnice – protože je to zajímalo a bavilo, nikoliv, že by je rodiče nutily. Také znám z praxe rodiče, kteří nutí své děti v předškolním věku se učit a ty mají značné psychosomatické problémy.


Otázka bude za dva roky jakou zvolit školu. Nevím, co vám jako rodičům sedí – ale standardní základní škola kam jdou děti, které umí číst a psát a začínají bez ohledu na to psát čárky … nemusí být to pravé ořechové.


Přeji vám i celé vaší rodině hodně zdraví. Srdečně, Katka

PS – znáte povídku od Karla Čapka – Anonyn a muž který dovedl létat?






mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.