Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rodičovská poradna Kateřiny Novotné

Poradna

ilustrační snímek

Na otázky odpovídá

Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Poraďte se s Kateřinou Novotnou, spoluzakladatelkou Akademie rodičovství , lektorkou a autorkou kurzů pro rodiče a dospívající děti. V soukromé praxi řeší problémy s výchovou dětí a pomáhá nastartovat změny v rodinách – aby se jim spolu dobře žilo. Když se zrovna nevěnuje své rodině, superviduje případy svých kolegů terapeutů, koučů i asistentek v domově pro mentálně postižené.

Nejvíce se ptáte

Poraďte se také

Poraďte se také


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

*Označené položky jsou povinné.

Děti a učení
Dobrý den, velmi si vážím Vašich názorů, děkuji Vám za čas, který věnujete této poradně. Jistě ji sleduje a inspiruje se více rodičů, než se zde dotazuje.
Poraďte mi tedy také prosím, kde a jak hledat kvalitní dětskou literaturu k předčítání (aktuálně pro syna, 4 roky). Děkuji a přeji hezký den.



Leontýna
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Leontýno,


velice vám děkuji za vaše ocenění. Já osobně si pamatuji, že v tomto věku jsem začala s dětmi chodit do knihovny a tam jsme si četly a prohlížely knížky a že to milovaly. Některé knížky je zaujaly natolik, že jsme je půjčovaly domů. Děti si umí říci samy, zda-li se jim knížka líbí a požadovat jeden příběh/pohádku stále dokola.


Netuším, co máte pod pojmem kvalitní literatura, takže zkusím pár nápadů třeba si vyberete:

Špalíček pohádek – klasické pohádky

Z deníku kocoura Modroočka, Ferda Mravenec, Pohádky skřítků Medovníčka a Barvínka, Povídání o pejskovi a kočičce

Skřítek Rozekvítek (Rok v přírodě) - Hana Primusová. To mi přijde hezké propojit s aktuálním měsícem a ukazovat si to venku v parku apod.

Kam se poděl můj Sýr? Kreslená verze pro děti, Spencer Johnson; 7 návyků šťastných dětí, Sean Covey (záleží na dítěti, ale od 5 roku již lze procházet).


Přeji hodně krásných chvil při čtení a hodně zdraví celé rodině. Srdečně, Katka

Děti a učení
Dobrý den, dcerka (narozená 28.5.11) nastoupila 1.9. do školy. Měla jsem trochu pochybnosti, jestli ji nemám dát ještě rok čas, ve školce mě ujistili, že je šikovná, že školní docházku zvládne. Bohužel jsem se asi rozhodla špatně. Dcera má po týdnu ve škole dvě známky - 4 (za práci ve škole, nepochopila zadání) a 5 za to, že neměla DÚ. Když jsme úkoly dělaly doma, zvládla to, ale chce abych jí asistovala. Umí, ale je méně samostatná. Paní učitelka mi na třídní schůzce sdělila, že dcera jí zatím neukázala žádnou znalost, že jen opisuje od spolužačky a že nerespektuje autoritu a že to jednou bude mít těžké. Nevím, co mám dělat. Je mi z toho dost smutno. S paní učitelkou nesouhlasím, ale nechci před dcerou srážet její autoritu. Nechci ale aby si dcera myslela, že je hloupá, pětkařka, už takhle na začátku školy. Paní učitelce jsem svůj názor na 5 v první třídě v klidu sdělila, stojí si ale za svým. Prosím poraďte mi.
Kamila
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Kamilo - ještě připojuji vzkaz od paní Vandy:

Pro Kamilu:
Žádný pedagog nedokáže za týden či dva odhadnout dítě, učitelkám ze školky proto věřte.
Selže-li komunikace s učitelkou, neváhejte se obrátit na ředitele. Toto je opravdu hodně nestandardní a demotivující jednání, které může ovlivnit vztah ke vzdělávání na celý život. Já bych svoje dítě klidně i dala na jinou školu. Není třeba rozdávat motivační jedničky za nic, ale netřeba dítě shazovat... Děti se teprve učí, že existují domácí úkoly...proč dcera nedostala další šanci ho splnit? Pedagog není neomylný. Rodič je zodpovědný za své dítě...


Tady je mé vyjádření:

Dobrý den Kamilo, děkuji za váš dotaz.


Nemyslím, že jste se rozhodla špatně. Jenom dcera narazila na učitelku, která je přesvědčená, že její styl výuky je vhodný a správný. Já osobně s tím naprosto nesouhlasím. Dávat dětem v první třídě během prvních pár dnů školy známky jako 5, 4 a podobně může některé děti vystrašit a ze strachu budou nějak fungovat, ale lidsky mě to přijde špatně. A hlavně jeden přístup na všechny děti platit nebude určitě.  Myslím, že bychom na toto téma – co to znamená neukázala znalost – jako že se nepředvádí a nemá potřebu někomu něco dokazovat – pro mě super, co znamená nerespektuje autoritu – jako že neposlouchá na slovo pokyny bez smyslu – pro mě super, mohly diskutovat dlouho.


Otázka, co s tím.


Nabídla bych vám skutečně otevřeně komunikovat svůj názor a váš nesouhlas s paní učitelkou s dcerou. Je to vůči dceři fér, je to transparentní a dcera bude mít ve vás stále oporu a bezpečí. Bude se o vás moci opřít a vy jí pomůžete to ve škole zvládnout i s touto paní učitelkou. Vaše role je rodič a v této roli jste dceři oporou. Dcera není hloupá, jen je něco nové a společně se to budete učit a společně to zvládnete! Dcera má samostatně vztah s vámi a samostatně se svojí učitelkou (každá si vytváříte svůj jedinečný vztah s dcerou). O propojování rolí rodičovské a učitelské jsme hovořily v pořadu Rodič v 21. století – když budete mít čas můžete se na video podívat.


Přeji vám vše dobré a hlavně zdraví. Pokud máte ještě nějaké dotazy, klidně pište.

Srdečně, Katka

Děti a učení
Dobrý den, dceru (6 let) jsem zapsala na taneční kroužek. Není moc sportovkyně, což respektuji, ale přesto bych chtěla, aby se trochu nějak hýbala. Toto tancování jí také zaujalo a domluvily jsme se, že tam půjdeme. Nejdříve nadšení, jenže pak jí nešly nějaké kroky, což neunesla a zásek - propukla v pláč, že chce hned pryč a už nikdy se tam nevrátí. Rozumím té frustraci, když něco nejde a ani bych jí nechtěla nutit do něčeho, co nerada, přesto váhám, jak nyní dál. Vím, že vše nové se učí nerada, chce to umět hned a když to nejde, už to nikdy nechce dělat (např. plavání nebo učení se na kole). Nevím, jak to řešit - myslím její povahu, aby k učení přistupovala s větší lehkostí.Nezajímají mě výsledky, chci, aby jí to prostě jen bavilo, ale ona to vnímá velmi dramaticky - je velmi citlivá - když to nejde, je to selhání, jsem k ničemu, už to nechci dělat. Pro informaci - dcera třetím rokem chodí do školky a byla již na dvou kroužcích pro děti - oba ji po čase omrzely. Prosím, poradíte mi?
Eva
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Evo,


děkuji za váš dotaz a důvěru, se kterou na poradnu obracíte. Dcera je ve věku objevování, hledání a zkoušení. Takže je naprosto přirozené, že chce vyzkoušet více kroužků a za nějaký čas zase jiné kroužky. Přijde mi šikovné učit děti princip, že věci se dotahují do konce. Takže i v případě kroužků, bych se domluvila na nějakém období, kdy si může kroužek vyzkoušet. Buď pololetí nebo 5 návštěv – dle možností. A v tomto byla důsledná.


Co se týká jejích obav, že něco nepůjde, nebo že něco nezvládne. Tak bych doporučila velmi posilovat její sebeúctu a sebejistotu. Naplňovat její potřebu uznání. Existují různé hry, knížky na toto téma. Kdybyste chtěla nějaké nápady na hry či tvořivost ode mne – pište.


Přeji hodně zdraví vám i celé vaší rodině. Srdečně, Katka

Děti a učení
Dobrý den, ráda bych vám poděkovala za vaši poradnu, která je pro mě inspirativní a ráda ji sleduji. Navazuji na vaši odpověď v předchozím dotazu (děti bývají standardně na noc bez pleny ve věku 2,5 až 3 let). Chtěla bych se zeptat na váš názor či radu, zda je tedy v pořádku, pokud dcera má plenu na noc v téměř 4 letech. 1x či 2x do týdne ji má ráno mokrou, s tím, že se v noci na záchod nevzbudí..mám to nechat být nebo dá se nějak pomoci? Děkuji za odpověď. Hezký den, Eva
Eva
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Připojuji vzkaz od Zuzany:

Pro Evu ohledne plen na noc: Info pro uklidneni - dcera mela plinu na noc do 5, syn do 6, postupne se frekvence zmensovala, az to samo ustalo. Ted uz jsou velke, jsou to sikovne a chytre deti, jen proste v tehle veci potrebovaly vice casu. Asi se tim maminky moc nechlubi, ale zase takova vyjimka to neni (podle statistiky dokonce mezi 4-6 lety 30% deti).



Dobrý den Evo,


děkuji za vaše milá slova. Myslím, že každé dítě je individuální a stejně tak rodiče. Každý potřebujeme na osvojení dovedností jiný čas, přístup. Některé děti jsou bez plen v roce jiné až v pěti letech.  Je to na vás a dceři – co sedí a vyhovuje vám (nebo naopak co vám vadí). Až bude dcera připravená postupně budete mít ráno pleny suché, až vypustí pleny úplně. Možností je říci dceři, až nebude chtít mít na noc plínky – ať si řekne. A zbytek nechat na ní.  


Přeji vše dobré, hodně zdraví a pohody.

Srdečně, Katka

Děti a učení
Pro Evu ohledne plen na noc: Info pro uklidneni - dcera mela plinu na noc do 5, syn do 6, postupne se frekvence zmensovala, az to samo ustalo. Ted uz jsou velke, jsou to sikovne a chytre deti, jen proste v tehle veci potrebovaly vice casu. Asi se tim maminky moc nechlubi, ale zase takova vyjimka to neni (podle statistiky dokonce mezi 4-6 lety 30% deti).
Zuzana
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...
Dobrý den Zuzano,
děkuji za váš vzkaz, který předávám Evě. Připojuji se k vašemu názoru - tlaku na výkon si naše děti užijí ještě dost. Nechme jim v těch základních věcech prostor jaký ony samy potřebují.
Děkuji a mějte se moc hezky, Katka
Děti a učení
Dobrý den, Kateřino.
Dcera ve 3,5 letech najednou začala číst různé nápisy kolem sebe, na zdech a pod., teď, ve 4 letech (před pár dny) čte už jednoduché příběhy v knížkách. Stejně tak i píše tiskacími písmeny, její zábavou je psát mi seznamy, co mám nakoupit. Vždycky o písmena a knihy projevovala zájem sama od sebe, nic jsme jí extra neučili (samozřejmě čteme před spaním, učíme se básničky apod.) a ani teď ji nijak speciálně nerozvíjíme. Do školy má jít až za dva roky. Moje otázka na vás je, zda si myslíte, že této její dovednosti máme nechat volný průběh nebo zda by stálo za to ji nějak cíleně rozvíjet, případně jak. Je velmi bystrá a kreativní, často nás svými reakcemi překvapí. Nevím sama, jak se teď k jejímu nadání postavit. Děkuji moc za váš názor.
Eva
Katka Novotná je spoluzakladatelkou Akademie rodičovství. Lektorka a autorka...

Dobrý den Evo,

děkuji za váš dotaz. Děti v sobě mají přirozený zájem učit se, zkoumat a objevovat. Zajímá je smysl a umí se po něm velmi houževnatě pídit. Pokud my dospěláci jsme tu pro ně a poskytujeme trpělivě informace – učí se rády.


Velmi bych se přikláněla k tomu, nechat dceři volný průběh k její schopnosti učit se. Tak jak to děláte doteď = do ničeho jí nenutíte a neřídíte jí v jejím rozvoj. Věřte jí, ona ví co dělá. Baví jí to a rodičovská snaha cíleného rozvoje by vše mohla zastavit až demotivovat. Možná za čas kromě čtení začne projevovat zájem o psaní – lze jí poskytnou psaní psacích písmen prstem do krupice (na podnos lze vysypat krupici a dětem předepsat psací písmena na kartičky – prstem si vyzkouší na kartičce a pak píše co krupice). Znám děti, co šly do první třídy a počítaly rovnice – protože je to zajímalo a bavilo, nikoliv, že by je rodiče nutily. Také znám z praxe rodiče, kteří nutí své děti v předškolním věku se učit a ty mají značné psychosomatické problémy.


Otázka bude za dva roky jakou zvolit školu. Nevím, co vám jako rodičům sedí – ale standardní základní škola kam jdou děti, které umí číst a psát a začínají bez ohledu na to psát čárky … nemusí být to pravé ořechové.


Přeji vám i celé vaší rodině hodně zdraví. Srdečně, Katka

PS – znáte povídku od Karla Čapka – Anonyn a muž který dovedl létat?






mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.