Ptejte se Veroniky Vieweghové na domácí vzdělávání

Veronika Vieweghová (2013)
velikost textu:
vydáno 21.9.2016 11:00
Veronika Vieweghová učila své dcery Sáru a Báru několik let doma. Ptejte se jí na její zkušenosti s individuálním vzděláváním ve středu od 11 hodin.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 21. září 2016 do 12:00

OTÁZKA: Veroniko, kolik čistého času jste denně věnovala svým dětem? Jaké klady a zápory vám domácí vzděláváni přineslo? Děkuji moc za odpověď. Petra
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Dobrý den Petro, nedokážu přesně odpovědět, protože jsme se učily vlastně po celý den. Jestli myslíte tzv.do školy, tak asi 2-3 hodiny. Kladů je samozřejmě více, ale pro mě nejdůležitější byl čas s dětmi, možnost je více poznat, pchopit sžít se, věnovat více času jejich silným stránkám. 21.9.2016 11:09
OTÁZKA: Jak moc času jste trávila přípravami na učení dcer? Uvažovala jsem o domácím vzděláváním, ale bojím se, že nebudu dělat nic jiného, že po večerech sepisovat plány hodin a vymýšlet zábavné aktivity, takže mi nezbyde čas na nic jiného. Děkuji Magdalena Havlíková
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Magdaleno, to hodně záleželo na projektech, které jsme si společně vybraly. Někdy několik dní a nocí a někdy velmi intuitivně za pochodu. Rodiče mají často obavu, že nebudou vědět, co a kolik dětem předat. Ideální stav je, když se na přípravě podílí děti, protože už proces přípravy je učení 21.9.2016 11:12
OTÁZKA: Dobry den, chtela bych se zeptat, jestli dceram nechybeli kontakty s detmi,jestli mely dost pratel....dekuji. jana
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Jano, děti jim opravdu nechyběly. Kolem nás bylo každý den hodně jiných, věkově různých dětí, což pro vývoj je mnohem důležitější, než věkově stejně stará skupinka. Mimo to jsem v Sázavě založila mateřské centrum, kam chodily i moje holčičky a i ony se účastnily kroužků nebo samotné přípravy programu. Takže tato obava je velmi častá, ale není nutná 21.9.2016 11:14
OTÁZKA: Hezký den, našla jste nějaké zápory na domácí výuce Vašich dcer ? Děkuji Eva Žižkovská
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Méně času sama pro sebe, ale to bylo mým nastavením. Když bych si to uvědomila hned na začátku, mohla jsem se tomu vyhnout. Děti bývají velmi citlivé a vědí, že maminka potřebuje i čas pro sebe. A někdy více je méně. Je občas dobré, když se děti nudí. Také rodina přijde o jeden příjem a materiály, učebnice, vstupy do muzeí, divadel atd. zasáhne rodinný rozpočet více, než kdyby chodily do školy. 21.9.2016 11:17
OTÁZKA: Dobrý den, jaké metody výuky a učebnice jste využívaly? Zajímá mě zejména výuka matematiky (klasická vs. Hejného metoda)... Děkuji Jitka Machová
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Jitko, my gismo používaly matematiku podle prof. Hejného a velmi se osvědčila. Má obrovský přesah a mrzí mě, že to ještě většina učitelů a rodičů nevidí. Nejvíce jsem používala učebnice nakl.Fraus, ale postupem času jsem učebnice vyměnila za muzea, galerie, Google a sppolečné povídání. 21.9.2016 11:19
OTÁZKA: Dobrý den, jak jste věděla, co přesně děti učit, aby uměly stejně jako na ZŠ? Jitka
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Vaše kmenová škola vám dá osnovu, můžete s učiteli diskutovat o probírané látce, takže nějaký návod máte. Ale nebylo pro nás jednoduché se podle toho řídit, protože jsme si naše učení připravovaly podle toho, co nás zrovna zajímalo, co jsme objevily, viděly, slyšely. V první třídě v září jsme nemusely probírat podzim a domácí zvířátka, protože to věděly už o rok dříve. A teorie relativity Sáru zajímala už ve čtvrté třídě. Je vždy důležité děti vnímat, poslouchat a učení přispůsobit jim i jejich senzitvnímu období. 21.9.2016 11:24
OTÁZKA: Jak se dceři líbilo ve Scio škole? Byla jste s výukou spokojená? Uvažujeme o ní pro syna, ale má adhd a tak máme strach, jestli by mu volnější režim neuškodil. Díky! Míša
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Míšo, Bára Ann byla se Scioškolou velmi spokojená a já také. Byl to pro ni přirozený přechod z domácího vzdělávání do školy díky přístupu a jiné, velmi rozdílné,filozofii školy. To že odešla bylo její přání, protože jejím přáním a snem je vysoká škola designu v Barceloně ( už dva roky) a ona pro to chce udělat maximum. Tato škola je z mého pohledu velmi dobrá, právě pro "jiné" děti :-) 21.9.2016 11:27
OTÁZKA: Hodí se podle Vás domácí vzdělávání i pro jedináčky? Bála bych se, že bude syn stále jenom s dospělými a přijde tím vlastně o dětství. Vanda N.
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Dobrý den, Vando, na to vám nedokážu odppovědět. Jsou děti velmi introvertní a ani škola jim nepomůže se otevřít, nebudou si více hrát, povídat si, naopak v nich ještě může vyvolat komplex jinakosti. Je stále mnoho učitelů, ale i rodičů, kteří neobjeví talent, nadání dětí pro něco, nerozvíjí ho ato pak introverta může velmi ovlivnit. Myslím, že "jiné" děti v šesti letech nejsou dostatečně silné, aby se uměly obhájit před silnějšími "normálními" dětmi. K tomu je potřeba více času a velká podpora rodiny a okolí. 21.9.2016 11:31
OTÁZKA: Dobrý den, neplánujete učit i cizí děti? Dita
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Já už děti doma neučím, obě chodí na osmileté gymnazium, ale ještě s jinými maminkami jsme jednu dobu takto učily 10 dětí ve věku 5-12 let. 21.9.2016 11:32
OTÁZKA: Měla jste vy sama nějaké negativní zkušenosti s českým školstvím? Co vám na něm vadí nejvíc? Co by muselo být jinak, abyste dcery poslala odmalička do školy? Edita
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Já jsem byla od mala mezi dospělými (první dítě, vnučka) a ráda jsem si s nimi povídala o dospěláckých věcech. Kromě toho jsem byla docela introvertní a z dnešního pohledu i dysgrafik a dislektik. Když jsem přišla do školy, tak děti se bavily jinak, hrály si jinak a já jim moc nerozuměla ( a to jsem chodila do jeslí i do školky!) Tak jsem raději utíkala do světa knih, což mi i pomohlo s mými dis, ale to se zase při hodině nelíbilo paní učitelce. Možná kdyby s mojí mamkou více mluvila a hledaly by na co mám nadání, v čem bych mohla třídu obohatit, možná bych se necítila tak divná. A o respektu ani nemluvím. 21.9.2016 11:37
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak dlouho jste byla s děvčaty doma a co si myslíte o socializaci ve školce, resp. jaký máte názor na školky. děkuji :-) Lenka
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Sáru jsem učila celý první stupeň, Báru Ann do čtvrté třídy. A socializaci neberu vůbec vážně. Nežili jsme na samotě, kde děti po celý ro neviděly živou duši, takže toho bych se nebála. Je to jen velký strašák. Nikde nemáte žádné povolání, kde je velká skupina stejně starých lidí. 21.9.2016 11:40
OTÁZKA: Souhlasíte s tím, že není domácí vyučování pro každého, ale jenom pro děti nadané nebo naopak dyslektiky, nebo třeba nemocné? Vaše holčičky se mi vždycky zdály zdravé a v pořádku :) Jaký důvod jste tedy uváděla pro domácí výuku? Děkuji za odpověď jana
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Ano, DV není pro každého. Rodiče a dítě si musí říct, proč chtějí být doma. Nesouhlasím ale s tím, že k tomu, abych si své vlastní dítě mohla vychovávat a vzdělávat doma, musí být nemocné nebo sportovec! Jakou záruku mi dává stát, že škola bude hájit zájmy mého dítěte, že z něj vychová čestného, empatického, silného člověka, když se soutěží, poměřuje, odměňuje, nerespektuje jeho vývoj, jeho senzitivní období. Neznám žádné rodiče, kteří by se s dětmi doma neučili, po té, co děti stráví 5 a více hodin ve škole, nebo jim nepomáhali s úkoly (a mnozí je za děti i píšou). Takže asi je někde chyba 21.9.2016 11:46
OTÁZKA: Veroniko, díky za propagování DV. :) Nechybí Vám to teď, když už jsou holky "ve škole"? Blanka Lednická
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Děkuju! Chybí, moc! Ale vím, že jsem je pustila do světa připravené, silné, sebevědomé, které neztratily chuť se dál učit a dozvídat se o svém okolí a světě co nejvíce. Nemusím se s nimi učit, připravovat se na druhý den do školy, kontrolovat jim tašky, penály, známky ( to dělám tak jednou za měsíc a to jen, když chtějí ony). Vzdělání je jejich a záleží jen na nich, jak a kolik chtějí vědět, znát, kam se posunout a co chtějí v životě dělat. A to jestli něco umí nebo neumí, vědí ony samy nejlíp. Ale vždy jsem po ruce, když mě potřebují. Každý den si najdeme čas pro sebe, povídáme si, vyprávíme si, neztratily jsme kontakt k sobě, protože stavíme na silných základech našeho vztahu. 21.9.2016 11:53
OTÁZKA: Dobrý den, u kterého z předmětů jste nejvíce vnímala domácí výuku jako výhodu ... pokud takový je...děkuju. Maria
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Těžko říci. Pro každého to bude něco jiného. U nás to byla určitě matematika, přírodověda a vlastně všechny humanitní obory. Nevího byla u tělocviku ( vybíjená se ve třech hraje špatně ). 21.9.2016 11:54
OTÁZKA: Využivala jste i jiné učitele, než jenom sebe? Třeba na jazyky, na sport nebo výtvarku apod.? A zapojoval se do učení i otec dětí? Díky az odpověď Alena
Veronika Vieweghová (2013) Veronika Vieweghová: Ano. děti chodily do lidušky na klavír a kytaru, na grafiku, kresbu, chvíli hrály fotbal, tenis, atletiku, aerobic, streetdance, angličtinu, španělštinu... K tomu muzea, divadla, galerie, výstavy. Otec učení jistil ze zálohy :-) 21.9.2016 11:56

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.