Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

První pomoc ve chvíli, kdy mozek zpanikařil a chytil vás akutní amok

  0:21aktualizováno  0:21
Určitě jste se v životě už někdy ocitli konsternovaní, anebo vás lidově řečeno chytil amok, rozbušilo se srdce a mozek zpanikařil. Jaká je v takových případech první pomoc? Pokud nejde o záchranu holého života, nic v takové chvíli nerozhodujte a neřešte, radí odborníci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Druhou radou v akutní stresové situaci vyvolané negativní (ale třeba i radostnou) událostí je počítání. Ne nadarmo nám moudřejší dříve narození radí: Napočítej do deseti. Totéž doporučují psychologové Tomáš Novák a Věra Capponi v publikaci Sám sobě psychologem. Samozřejmě nemají na mysli stavy pacientů s psychiatrickou diagnózou, které vyžadují odborné léčení.

Co dělat, pokud vás stres zastihne v místnosti:

  • Vstaňte, je-li třeba, omluvte se a jděte se projít. Vždy máte možnost jít například na WC či někam jinam, kde budete sami.
  • Je-li to jen trochu možné, ochlaďte si vodou čelo, spánky a tepny na rukou.
  • Prohlédněte si pomalu místnost, ve které jste, i když ji znáte, nebo vám nepřipadá zajímavá. Procházejte jeden předmět za druhým a v duchu si je popisujte.
  • Pak se podívejte z okna na oblohu. Soustřeďte se na to, co vidíte. Kdy jste se naposledy takto podívali, jak je vlastně ten svět krásný?
  • Natočte si sklenici vody (můžete použít i dlaně) a pomalu soustředěně pijte. Myslete na pocity, které máte, když vám voda stéká hrdlem.
  • Stoupněte si do mírného stoje rozkročného, s výdechem se předkloňte a nechte hlavu a ramena volně viset. Dýchejte prohloubeně nosem, soustřeďte se na svůj dech. Vydržte jednu až dvě minuty. Pak se pomalu zvedejte tak, aby se vám nezatočila hlava.

Pokud vás zastihne stres venku:

  • Rozhlédněte se kolem. Snažte se pozorovat předměty, které jsou kolem vás, z různých úhlů a v duchu si pojmenovávejte, co vidíte.
  • Detailně si prohlédněte oblohu, říkejte si v duchu, co vidíte.
  • Najděte si nějaký list, větvičku, kámen či jinou drobnost a pořádně si ji prohlížejte. Studujte ji nejméně čtyři minuty, abyste se seznámili s tvarem, barvou, strukturou, abyste si je při zavřených očích dokázali přesně vybavit.
  • Máte-li možnost napít se vody, využijte ji - pijte pomalu, soustřeďte se na to, jak vám tekutina protéká hrdlem.
  • Soustřeďte se opět na dýchání. Dýchejte pomalu nosem, v nádechu chvíli dech zadržte a opět pomalu vydechujte nosem. Při každém výdechu se soustřeďte na to, jak se vám uvolní a poklesnou ramena.

"V den, kdy vás intenzivní stresová situace přepadne, se snažte zaměstnat jednoduchou prací: přeperte prádlo, poskládejte předměty, umyjte okno, nebo si vezměte kalkulačku a spočítejte, kolik dní, hodin, minut a sekund jste na světě. Samozřejmě neškodí přiměřený sport, procházka či jakákoliv jiná činnost, u které musíte být aktivní, soustředit se na ni, ale ne zase příliš," radí psychologové.

Četbu a poslech hudby ale spíše nedoporučují. "Nehodí se pro každého. Jsou lidé, kterým literatura či hudba pomáhá. Většina se ale po krátké době četby či poslechu přistihne u toho, že se vůbec nesoustředí a přemýšlí nad svým problémem," tvrdí Tomáš Novák.

Autor:


Témata: mozek, stres, Psycholog, Srdce




Nejčtenější

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

Jane Fondová (Cannes, 17. května 2015)
Představuji si, jak umřu. Smrti se nebojím, říká Jane Fondová

Americká herečka Jane Fondová (79) na svůj věk vypadá neuvěřitelně skvěle a vitálně. Filmová legenda však přiznala, že přemýšlí o smrti. A dodala, že se jí...  celý článek

Další z rubriky

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma
Zuby jako perličky: 5 tipů na bělení zubů doma

Ne že by každý z nás potřeboval úsměv amerického herce, ale svítivé žluťáky taky nejsou úplně v kurzu. Vyberte si proto ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.