Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proti nadváze bojujte snídaní

  0:01aktualizováno  0:01
Češi patří mezi nejobéznější národy na světě. Možná za to může i jejich zvyk nesnídat. Někteří tak činí dokonce ve snaze zhubnout... Kdo nesnídá, zbytečně si ubližuje. I tak lze přeložit výsledek vědeckých výzkumů na toto téma.

"Snídaně má pro člověka obrovský význam," říká expertka na výživu Jana Dostálová z Potravinářské fakulty Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

A vypočítává: Lidé, kteří snídají, bývají zdravější, štíhlejší a ještě navíc jim to lépe myslí.

Nedávný americký výzkum mimo jiné doložil, že lidé, kteří dlouhodobě schválně nesnídají, mívají nemocnější srdce a cévy. Jiné studie zase potvrdily souvislost mezi vynecháváním snídaní a obezitou.

V Česku snídají asi dvě třetiny lidí, z teenagerů však jen polovina. Snídaně by přitom měla tvořit 25 procent denního příjmu energie. Každý druhý Čech mezi 40 a 60 lety věku je obézní, s obezitou přitom bojují i malé děti.

"Výzkumy prováděné u vysokoškoláků ukázaly, že pokud někdo nesnídá, má zhoršené vnímání a problémy se soustředěním," doplňuje lékař Stanislav Hrubý z katedry výživy Institutu postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví. Vůbec nejhorší to bylo mezi jedenáctou a dvanáctou hodinou dopolední.

Podle Hrubého se to týká i dětí školního věku. "Je lepší, když je rodiče vzbudí o něco dříve, aby se najedly nebo alespoň vypily nějaký nápoj," doporučuje lékař. Dítě by v každém případě mělo mít kvalitní svačinu, kterou pak zažene hlad třeba po příchodu do školy.

Jíst ráno je lepší
Snídaně by měla činit dvacet až pětadvacet procent denního energetického příjmu - kdo ji vynechává, pravděpodobně hlad dohání nemalými porcemi od odpoledne až do večera, což není příliš zdravé.

Základem snídaně by měly být obiloviny a sacharidy, tedy složité cukry, které jsou obsaženy třeba v müsli. Volba potravin je důležitá, protože některé zaženou hlad na delší dobu, zatímco po jiných může člověk znovu pocítit hlad, sotva opustí dům.

Je například velký rozdíl, pokud si někdo dá třeba sladké oplatky nebo celozrnné pečivo. Oplatky totiž budou plné jednoduchých cukrů, které pouze rozkymácejí hladinu krevního cukru, a hlad se zase brzy ozve.

Celozrnné pečivo obsahuje mimo jiné nestravitelné sacharidy v podobě vlákniny, a proto zasytí na mnohem delší dobu. Jinými slovy, oplatky mají vysoký glykemický index, kdežto celozrnné pečivo nízký, protože sacharidy v něm obsažené se tráví jen pomalu. "A právě takové potraviny by si lidé měli vybírat snídani," radí Dostálová.

Kolik sacharidů by měl vlastně dospělý člověk přijmout? Průměrný sedmdesátikilový dospělý člověk asi 360 gramů denně. Pro srovnání - tuků jen 70 a bílkovin taktéž.

ZDRAVÁ SNÍDANĚ

Zapomeňte na obligátní chleba se silnou vrstvou másla, zdravá snídaně vypadá jinak. Co všechno by měla obsahovat?

Obiloviny
Nejlepší je müsli, o něco horší variantou jsou kukuřičné lupínky (zasytí na kratší dobu). Použít lze i celozrnné pečivo s tenkou vrstvou másla nebo rostlinného tuku. Alternativou mohou být i celozrnné sušenky vyrobené tak, aby obsahovaly speciální cukry, které člověk tráví jen pomalu ovoce dodává tělu vitaminy i vlákninu a také energii v podobě cukrů, v průběhu dne je pak už lepší jíst spíše zeleninu.

Mléko
Je to zdroj vápníku a bílkovin, podává se spíše jako doplněk, jogurt je vhodnější podávat jako svačinu v průběhu dne. Bílkoviny neboli proteiny z mléka ráno stačí, maso by se mělo na jídelníčku objevit až později.

Nápoj
Člověk přes noc vypotí až jeden a půl litru vody, proto by měl k snídani vypít dostatek tekutin, přičemž jeden hrneček čaje, nebo dokonce kávy nestačí, nápoje s kofeinem totiž tělo dále dehydrují; pít by se měla voda nebo hodně zředěný džus.

Autoři:






Nejčtenější

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Ilustrační fotografie
Hubnutí i výkonnější mozek. Proč se vám vyplatí posilovat

Chcete zhubnout a být ve formě? Potom zařaďte do svého programu posilování. Udělá pro vaší postavu i zdraví mnohem více, než si vůbec myslíte.  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.