Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prodlužte si život a přidejte do stravy více vlákniny

  3:00aktualizováno  3:00
Průměrná délka života v rozvinutých zemích se pohybuje kolem osmdesáti let, není však nemožné tuto hranici posunout dále. Tajemství dlouhověkosti totiž podle vědců z amerického Marylandu spočívá v dostatečném příjmu vlákniny.
Vláknina pomáhá i při hubnutí (ilustrační snímek)

Vláknina pomáhá i při hubnutí (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Prospěšnost vlákniny pro lidské zdraví prokázalo už mnoho různých studií, ale výzkum amerických odborníků je první, který dokázal spojitost zvýšeného příjmu vlákniny se snížením rizika úmrtí z jakékoli příčiny.

Pomáhá srdci, omezuje rakovinu

Studie amerických výzkumníků pod vedením doktorky Yikyung Parkové z National Cancer Institut ukázala, že konzumace stravy bohaté na vlákninu může snižovat riziko úmrtí na srdeční onemocnění nebo na jakoukoli jinou příčinu o 22 procent.

Dostatečný příjem vlákniny vědci rovněž spojili se sníženým rizikem rozvinutí srdečních onemocnění, některých typů rakoviny, cukrovky a obezity. Odborníci také zdůraznili, že vláknina pomáhá pohybu střev a snižuje hladinu cholesterolu, krevní cukr a krevní tlak a rovněž podporuje snížení zánětů a váhy.

Fakta o vláknině

- je nestravitelnou součástí rostlinné potravy a pomáhá jí projít trávicí soustavou

- kromě vstřebávání vody na sebe také váže některé látky z jídla, například cholesterol

- doporučený příjem vlákniny je 20 až 35 gramů denně pro zdravého člověka v závislosti na energetickém příjmu (např. 8400 kJ – 25 g vlákniny)

- vláknina se dělí na rozpustnou (oves, žito, ječmen, jablka, banány, bobulovité ovoce, brokolice, mrkev, kořenová zelenina) a nerozpustnou (celozrnné potraviny, otruby, ořechy, semena, zelené fazole, květák, cuketa, celer)

Vláknina se navíc dokáže pojit s látkami, co mohou způsobovat rakovinu, a zvyšuje tak pravděpodobnost, že budou tělem vyloučeny.

Doktorka Parková sdělila: "Stravovací pokyny pro Američany z roku 2010 doporučují konzumaci ovoce bohatého na vlákninu, zeleniny a celozrnných výrobků. Pokyny doporučují 14 gramů vlákniny na 1000 kalorií (4200 kJ) za den, to je 25 gramů (vlákniny) denně. Naše studie souhlasí s těmito doporučeními a podotýká, že příjem dietní vlákniny je spojen s nižší úmrtností."

Snížení rizika úmrtí o 22 procent

Tým doktorky Parkové posbíral data od 388 122 žen a mužů, kteří se zúčastnili studie Národního institutu zdraví a vyplnili dotazník o svém stravování. Z poskytnutých dat vyplynulo, že množství vlákniny, kterou lidé během studie konzumovali, se pohybovalo od 13 gramů do 29 gramů za den u mužů a od 11 gramů do 26 gramů za den u žen. Během devítiletého pozorování zemřelo 20 126 mužů a 11 330 žen.

Celkové výsledky výzkumu ukázaly, že muži a ženy s nejvyšším příjmem vlákniny měli o 22 procent nižší pravděpodobnost úmrtí během devíti let pozorování.

Vědecký tým doktorky Parkové navíc zjistil, že riziko kardiovaskulárních a respiračních onemocnění bylo sníženo o 24 procent až 56 procent mezi muži, kteří jedli nejvíce vlákniny (29,4 gramů za den) a o 34 procent až 59 procent mezi ženami (25,8 gramů za den).

Experti na výživu souhlasí

Doktor Frank B. Hu, profesor výživy a epidemiologie z Harvardské školy pro veřejné zdraví ke studii svých kolegů řekl: "Tato studie poskytuje další důkazy k podpoře současných stravovacích pokynů, které doporučují vysoký příjem vlákniny."

Dietní a výživová specialistka Samantha Hellerová, psycholožka a klinická výživová koordinátorka z Centra pro rakovinovou péči z Griffinské nemocnice v Derby v Connecticutu si myslí, že snížené úmrtí souvisí nejen se zvýšeným příjmem vlákniny, ale i s celkovým zdravějším způsobem života.

"Může to být tak, že lidé, kteří jedí stravu bohatou na vlákninu, vedou zdravější životní styl, který zahrnuje cvičení a nekuřáctví," řekla Hellerová.

"Bylo by skvělé, kdyby lidé udělali jednoduchý krok ke zdraví a potraviny bohaté na vlákninu přidali do své stravy. Vyhnuli by se tak obávaným a vážným chorobám, jako jsou kardiovaskulární onemocnění, rakovina a cukrovka," dodala.

Autoři:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

ilustrační snímek
Poradna: Dcera má účes na ježka. Jak reagovat na sexistické poznámky?

Nechala jsem své sedmileté dceři ostříhat vlasy nakrátko a strašně mě překvapila reakce některých lidí z našeho okolí. Nevím vůbec, jak na jejich nemístné...  celý článek

Další z rubriky

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Lékařka: Za nárůst očních vad může zírání do počítače a málo aktivit venku

Nejčastější oční vadou na světě je podle průzkumů krátkozrakost. Jen v Česku trápí zhruba pětinu populace. "Za nárůstem této oční vady stojí hlavně fakt, že...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.