Modelka Cassandra Banksonová svůj boj s akné sdílí s 800 tisíci fanoušků na YouTube. | foto: Profimedia.cz

I s akné jsme krásní, říkají modelky. Pupínky konečně nejsou ostuda

  • 29
Trendy nejsou to, co bývaly. Místo touhy po dokonalosti teď frčí sebepřijetí a boj s předsudky. Svět módy, celebrit a influencerů ze sociálních sítí má sice pořád co dohánět, ale vyvíjí se k lepšímu. Otevírá se už dokonce přirozené pleti. I s pupínky.
Reklama

„Je jedno, že máte akné, jste krásní. (Milostný vzkaz pro mě a pro ostatní, co s ním bojují.)“ Tenhle popisek ke své fotce na Instagramu před pár měsíci připojila americká modelka Starlie Smithová. Odstartovala vášnivou debatu. Fotka už má přes deset tisíc lajků a stovky komentářů, rozpoutala několik nadšených diskuzí na on-line fóru Reddit a navázaly na ni rozsáhlé články v magazínech od Teen Vogue po Huffington Post.

Also, WHO CARES IF YOU HAVE ACNE YOU ARE BEAUTIFUL  (A love note to myself & others struggling) #honest

Příspěvek sdílený STARLIE (@saintstarlie),

Vidět to pozitivně

Starlie se trefila do správného okamžiku. Na vzestupu je pozitivní náhled na všechno, co se dřív v módní a popkulturní sféře považovalo za „nedokonalosti“. Souvisí s tím trend kampaní bez retuše, selfíček bez make-upu i sdílení fotek, které jsou možná nelichotivé, zato upřímné.

Fotografka Petra Collins a její následovnice bojují za větší otevřenost k přirozenému ochlupení, modelky jako Barbie Ferreira, Iskra Lawrence, Charli Howardová nebo Ashley Grahamová zase za mediální reprezentaci různých typů postavy. I těch, kterým se v módě ještě pořád říká „plus size“.

Není pleť jako pleť

Ani různé kožní problémy nebo prostě jen atypická pigmentace už v módním prostředí nepřekvapí tak jako ještě před pár lety. Blogerka Mirjan Njohová nebo model Shaun Ross jsou albíni, Winnie Harlowová, která soutěžila v America’s Next Top Model, má zase vitiligo – autoimunitní poruchu, která způsobuje nezvyklou pigmentaci pleti. Všichni se můžou chlubit úspěšnou kariérou a tím, že si je za vzor berou mladí lidé s podobnou zkušeností.

Fotogalerie

„Pimple positivity movement,“ tedy hnutí za odhalování pupínků beze studu, je logický další krok. „Ještě pořád je to něco, co se snažíme utajit. Pupínky se zabýváme jen doma a o samotě. Řešíme je krémy a make-upem. Mažeme si je z fotek pomocí filtrů. A když jsou tak výrazné, že je nejde schovat před ostatními, jsme přinejmenším naštvaní a přinejhorším i silně deprimovaní,“ píše Alice Newell-Hansonová, redaktorka magazínu i-D.

Reklama

Má pravdu: silné akné může být skutečně spouštěčem depresí. Přitom se s ním aspoň v nějaké formě setkávají desítky milionů lidí. Je to jedna z nejhůře léčitelných kožních chorob, protože jí trpí jenom lidé, žádné jiné druhy, a to ztěžuje laboratorní testování léků a zpomaluje vyvíjení nových řešení. „Jen tak se akné nezbavíme, tak ho pojďme přijmout,“ vyzývá Newell-Hansonová.

Otevřenost je první krok

Inspiraci k takovému sebepřijetí kromě Starlie Smithové nabízí čím dál víc dalších celebrit. O svém kožním trápení otevřeně mluví i herečka Bella Thorne, zpěvačka Selena Gomezová nebo Alicia Keysová, která se loni rozhodla zcela skoncovat s make-upem. Extrémní formu akné pak fanouškům odhalily třeba youtuberky Katie Snooksová nebo Cassandra Banksonová, které akné v minulosti pokrývalo až devadesát procent obličeje.

Obě přiznávají, že kvůli akné čelily šikaně a že se podepsalo i na jejich psychice. Povedlo se jim ale proměnit problém v něco prospěšného: vytvořily platformy, na kterých se o akné mluví otevřeně, bez urážek a bez zbytečného dramatizování. „Nikdy jsem neměla žádný prostor, kde bych mohla mluvit o své pleti bez obav. Až na YouTube. Tím, že jsem o akné mluvila čím dál otevřeněji, jsem se naučila ho neřešit,“ popsala Cassandra Banksonová serveru Acne.com. Svým fanouškům prý radí totéž.

Podívejte se, jak své akné odhalila v rámci kampaně Camo Confession:

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

29 příspěvků v diskusi

Reklama