Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

I s akné jsme krásní, říkají modelky. Pupínky konečně nejsou ostuda

  10:00aktualizováno  10:00
Trendy nejsou to, co bývaly. Místo touhy po dokonalosti teď frčí sebepřijetí a boj s předsudky. Svět módy, celebrit a influencerů ze sociálních sítí má sice pořád co dohánět, ale vyvíjí se k lepšímu. Otevírá se už dokonce přirozené pleti. I s pupínky.

Modelka Cassandra Banksonová svůj boj s akné sdílí s 800 tisíci fanoušků na YouTube. | foto: Profimedia.cz

„Je jedno, že máte akné, jste krásní. (Milostný vzkaz pro mě a pro ostatní, co s ním bojují.)“ Tenhle popisek ke své fotce na Instagramu před pár měsíci připojila americká modelka Starlie Smithová. Odstartovala vášnivou debatu. Fotka už má přes deset tisíc lajků a stovky komentářů, rozpoutala několik nadšených diskuzí na on-line fóru Reddit a navázaly na ni rozsáhlé články v magazínech od Teen Vogue po Huffington Post.

Also, WHO CARES IF YOU HAVE ACNE YOU ARE BEAUTIFUL  (A love note to myself & others struggling) #honest

Příspěvek sdílený STARLIE (@saintstarlie),

Vidět to pozitivně

Starlie se trefila do správného okamžiku. Na vzestupu je pozitivní náhled na všechno, co se dřív v módní a popkulturní sféře považovalo za „nedokonalosti“. Souvisí s tím trend kampaní bez retuše, selfíček bez make-upu i sdílení fotek, které jsou možná nelichotivé, zato upřímné.

Fotografka Petra Collins a její následovnice bojují za větší otevřenost k přirozenému ochlupení, modelky jako Barbie Ferreira, Iskra Lawrence, Charli Howardová nebo Ashley Grahamová zase za mediální reprezentaci různých typů postavy. I těch, kterým se v módě ještě pořád říká „plus size“.

Není pleť jako pleť

Ani různé kožní problémy nebo prostě jen atypická pigmentace už v módním prostředí nepřekvapí tak jako ještě před pár lety. Blogerka Mirjan Njohová nebo model Shaun Ross jsou albíni, Winnie Harlowová, která soutěžila v America’s Next Top Model, má zase vitiligo – autoimunitní poruchu, která způsobuje nezvyklou pigmentaci pleti. Všichni se můžou chlubit úspěšnou kariérou a tím, že si je za vzor berou mladí lidé s podobnou zkušeností.

Fotogalerie

„Pimple positivity movement,“ tedy hnutí za odhalování pupínků beze studu, je logický další krok. „Ještě pořád je to něco, co se snažíme utajit. Pupínky se zabýváme jen doma a o samotě. Řešíme je krémy a make-upem. Mažeme si je z fotek pomocí filtrů. A když jsou tak výrazné, že je nejde schovat před ostatními, jsme přinejmenším naštvaní a přinejhorším i silně deprimovaní,“ píše Alice Newell-Hansonová, redaktorka magazínu i-D.

Má pravdu: silné akné může být skutečně spouštěčem depresí. Přitom se s ním aspoň v nějaké formě setkávají desítky milionů lidí. Je to jedna z nejhůře léčitelných kožních chorob, protože jí trpí jenom lidé, žádné jiné druhy, a to ztěžuje laboratorní testování léků a zpomaluje vyvíjení nových řešení. „Jen tak se akné nezbavíme, tak ho pojďme přijmout,“ vyzývá Newell-Hansonová.

Otevřenost je první krok

Inspiraci k takovému sebepřijetí kromě Starlie Smithové nabízí čím dál víc dalších celebrit. O svém kožním trápení otevřeně mluví i herečka Bella Thorne, zpěvačka Selena Gomezová nebo Alicia Keysová, která se loni rozhodla zcela skoncovat s make-upem. Extrémní formu akné pak fanouškům odhalily třeba youtuberky Katie Snooksová nebo Cassandra Banksonová, které akné v minulosti pokrývalo až devadesát procent obličeje.

Obě přiznávají, že kvůli akné čelily šikaně a že se podepsalo i na jejich psychice. Povedlo se jim ale proměnit problém v něco prospěšného: vytvořily platformy, na kterých se o akné mluví otevřeně, bez urážek a bez zbytečného dramatizování. „Nikdy jsem neměla žádný prostor, kde bych mohla mluvit o své pleti bez obav. Až na YouTube. Tím, že jsem o akné mluvila čím dál otevřeněji, jsem se naučila ho neřešit,“ popsala Cassandra Banksonová serveru Acne.com. Svým fanouškům prý radí totéž.

Podívejte se, jak své akné odhalila v rámci kampaně Camo Confession:

Autor:






Nejčtenější

Babička s dědou se starají o svá vnoučata - jedenáctietou Anežku a osmiletého...
Děti žily ve stanu, než je máma opustila. U prarodičů našly nový domov

Na 35 metrech čtverečních žijí ve dvou místnostech babička s dědou a jejich dvě vnoučata. Jejich máma a prarodičů nejmladší dcera je opustila. Do televizního...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Iva Frühlingová (11. října 2017)
Iva Frühlingová: Každá máma si občas potřebuje odpočinout od dětí

Bývalá modelka a zpěvačka Iva Frühlingová (35) se ukázala po delší době ve společnosti. Rozpovídala se o mateřství na plný úvazek, nové knize a nápadech na...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Další z rubriky

Kosmetické trendy nepřestávají překvapovat. Jako například v případě umělých...
Chloupky v nose jako nový trend. Blogerky se s nimi chlubí

Krása je relativní pojem. Soudě podle některých blogerek, které se zhlédly v ochlupení. Dávají si chloupky na místo, kde je většina z nás rozhodně mít nechce....  celý článek

Různé části obličeje, různé pleťové masky
Multimasking. Jedna pleťová maska nestačí, kombinují se přesně na míru

Pleťové masky jsou pro naši pleť vysušenou letním sluníčkem vítanou vzpruhou. Doba, kdy se používala pouze jedna na celý obličej, je ta tam. Nový trend nabádá...  celý článek

Třpytivé líčení se dá nanést nejen na obličej, ale na celé tělo.
Třpytkové šílenství. Blogerky je dávají do vlasů, na jazyk i do vaginy

Lesk a třpytky na kůži mohou být příjemným zpestřením líčení. Nejnovějším trendem ze sociálních sítí je zdobení i dalších částí těla. A to i těch, na kterých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?
Novinky ve světě micelárek: dvoufázová voda, nebo micelární gel?

Před pár lety si všichni pořizovali micelární vodu, výrobci ale zašli ještě dál. Zázračné micely, které vážou všechny ne... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.