Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Při sportu pijte, víc vydržíte

  20:27aktualizováno  20:27
Kdo cvičí, jezdí na kole nebo běhá denně několik kilometrů, měl by si dávat pozor, kolik a čeho vypije. Když tělo trpí nedostatkem tekutin a minerálů, dříve se unaví a déle mu trvá, než si odpočine. I člověk, který se nijak nenamáhá, by měl den co den vypít dva až tři litry vody.

"Při zvýšené tělesné zátěži je třeba množství tekutin ještě zvýšit," říká lékař Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. "Při cvičení pracují naše svaly intenzivněji. Uvolňují se z nich zásoby energie potřebné pro pohyb, stejně jako velké množství tepla, které je nutno z organismu odvést," vysvětluje.

Na teplo se mění čtyři pětiny energie a člověk si s ním poradí díky pocení. Tím však přichází o důležité minerální látky, které jsou nezbytné k udržení vyrovnaného vnitřního prostředí.

"Pocení způsobuje tzv. houstnutí krve, a to má za následek zvýšení koncentrace některých iontů," říká lékař Suchánek. Proto lidem, kteří při sportování málo pijí, klesá objem krve a nakonec se zpomaluje cirkulace krve v ledvinách a srdci. Výsledek? Zvýšená únava.

Čaj ano, džus ne
Záleží samozřejmě na druhu námahy: maratonský běžec během závodu vypotí až šest litrů vody, hokejista při utkání jeden a půl až dva litry vody. Při běžném sportování se pocením z těla ztrácí přibližně jeden litr vody za hodinu, v horku ještě více.

"Pokud se tělesná hmotnost sníží o dvě procenta, klesá pouze výkonnost. Při ztrátě více než šesti procent hmotnosti však hrozí tepelné poškození organismu," upozorňuje Pavel Suchánek.

Námaha navíc zrychluje látkovou výměnu a s tím stoupá i tvorba některých nežádoucích látek, jako je třeba kyselina mléčná nebo močová. Ty se uvolňují do krve a vyvolávají tuhnutí svalstva.

Sportující lidé by proto měli během hodiny vypít asi osm decilitrů tekutin po malých dávkách. Při průměrné zátěži je vhodný zelený nebo černý čaj, a dokonce i čaje stimulační, které jsou schopny zlepšit imunitní systém a aktivitu těla.

Ideální je pít ještě před sportováním - vodu, minerálku i slabou kávu, slabý neslazený čaj, zředěné kolové nápoje. Nedoporučují se neředěné 100% džusy, protože jsou kyselé, obsahují více vlákniny zpomalující trávení a cukry. Vyloučit je třeba nápoje s vysokým obsahem kysličníku uhličitého.

Autoři:






Nejčtenější

ilustrační snímek
Tři přesvědčení, která získáme v dětství, a neseme je až do dospělosti

I když si to občas nechceme připouštět, naše dětství mělo nepochybně velký vliv na to, jací lidé se z nás později stali. Podle odborníků v dětství vznikají tři...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Gabrielle Unionová (Beverly Hills, 26. února 2017)
Devětkrát jsem potratila. Dítě pořád chci, říká herečka Unionová

Americká herečka Gabrielle Unionová (44) se s manželem Dwaynem Wadem (36) snaží delší dobu o potomka. Devětkrát podstoupila umělé oplodnění, ale pokaždé...  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Další z rubriky

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Alkohol (ilustrační foto)
Pět věcí, které způsobí rychlejší opilost. Dlouhý let i vyšší věk

Možná patříte mezi ty, co si myslí, že svou míru alkoholu velmi dobře znají a nestane se jim, že by se opili víc, než je vhodné. Ale jsou situace, kdy obvyklé...  celý článek

Ilustrační fotografie
Přejídání jako zabiják. Skrytě ničí i vaše játra

Znalec gastronomie Pavel Maurer radí: „Nejezte blbě!“ Lékaři by dodali: „A když už, tak se aspoň nepřejídejte.“ Obezita totiž ničí nejen klouby a srdce, ale...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná
11 makeup podvodů: Líčení, ve kterém vás jen tak někdo nepozná

Trocha řasenky, rtěnky, pudru a najednou si říkáte, že vypadáte i jako člověk. Tak toho zkuste někdy nanést trochu víc, ... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.