Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Při hubnutí pozor na zbytečné chyby

  1:00aktualizováno  1:00
I když si člověk najde způsob hubnutí, který mu vyhovuje a zabírá, někdy se dopouští zbytečných chyb, které jeho snaze podrážejí nohy. Může jít jak o chyby ve vlastním stravování, tak o ty, které má člověk zažité ve svém životním stylu.

10 RAD: HUBNĚTE KROK ZA KROKEM

Většina těch rad je obecně známá, přesto je lidé často porušují a pak se diví, že nehubnou tak, jak by si přáli.

Asi tou vůbec nejtypičtější chybou je hladovění.

"Mnoho lidí má pocit, že nejvíce budou hubnout, když se budou trápit hlady, ale to nefunguje. Dobré je naopak jíst několikrát denně a jídlo si rozdělit do malých porcí," radí psycholožka Iva Málková, zakladatelka sdružení Stop obezitě.

Hladovění si totiž tělo vykládá po svém - jako signál, že ho takhle budete trápit častěji. Jeho reakce je pak nanejvýš logická, z následujícího jídla se snaží uložit v podobě zásob co nejvíce, protože co kdybyste je zase nutili hladovět?

Snídejte, budete štíhlejší
S hladovkou úzce souvisí rozšířený nešvar nesnídat - mnoho lidí snídaně vypouští, což s sebou nese další chybu, totiž že snědí více jídla v druhé polovině dne, či dokonce kvečeru, ačkoli správně by to mělo být přesně naopak.

Existuje však i druhý extrém. "Za chybu považuji i to, když někdo vždycky dodržuje pravidlo nejíst po šesté hodině večer," říká osobní trenérka Zuzana Klingrová. Podle ní je to nesmyslné zejména pro ty, kdo chodí spát třeba až o půlnoci, protože pak vlastně nemalou část dne hladoví.

Není nicméně dobré ani najíst se před spaním - optimální je, aby člověk nešel spát hladový, ale aby měl hlad poté, co se ráno probudí, už proto, že ho to přiměje snídat.

Nejenže je dobré nehladovět, ale k cíli nevedou ani drastické diety, svou jednostranností tělu neprospívají, a navíc je při nich pravděpodobnější, že se člověku začnou brzy zajídat, a ten si tak bude chtít utrpení vynahradit pořádnou a nikoliv už zdravou stravou.

Dobré je dodržovat jednoduchou zásadu, že s tím, jak den postupuje, mělo by na talíři ubývat sacharidů neboli cukrů - nejde zdaleka jen o sladkosti, ale také o sladké ovoce, pečivo, přílohy a podobně. Více by naopak mělo být zeleniny a také bílkovin, ať už v podobě lehkého masa nebo třeba mléčných výrobků.

Záludnosti na talíři
Chybovat se dá i při výběru toho, co si dáte na talíř. Víte, že tmavé pečivo má stejně kalorií jako to světlé? Ten, kdo se ve velkém krmí tmavým pečivem v domnění, že tak zhubne, se tedy nedočká.

Jeho přínos je v tom, že díky obsažené vláknině zasytí na delší dobu, a také to, že obsahuje stopové prvky a minerály, kterých se tělu často nedostává. Vybírejte však skutečné tmavé pečivo s obsaženými celými zrny a semínky, ne to, které je z bílé mouky a pouze dobarvené třeba karamelem.

Záludné mohou být i stále populárnější těstoviny. Jejich příchod do zdejších krajů sice obezitologové kvitují s povděkem, nicméně zároveň před nimi do jisté míry varují. Protože také ony obsahují plno sacharidů nebo-li cukrů a velká porce těstovin s hutnou smetanovou omáčkou si tak co do kilojoulů nijak nezadá s klasickou svíčkovou s knedlíky. Tedy těstoviny ano, ale menší porce a lehká úprava.

Podobně zrádné mohou být müsli a oříšky, také jejich kalorickou hodnotu nemálo lidí podceňuje. Přitom miska müsli nebo lupínků je na tom kaloricky obdobně jako celý oběd. Cereálie jsou sice vhodné i při hubnutí, ale jen ráno a v malém množství. Oříšky jsou rovněž zdravé, ale obsahují množství tuku, byť zdraví prospěšného.

Naopak není třeba za každou cenu vyhledávat nízkotučné mléčné výrobky, zvláště pokud hřešíte jinde a dopřáváte si kupříkladu uzeniny. I ty méně tučné uzeniny totiž většinou obsahují mnohem více obávaného tuku než běžné, nikoli smetanové jogurty a podobně.

Častým hříchem jsou rovněž slazené nápoje, jak limonády, tak džusy. Litr takového pití obsahuje čtvrtinu až třetinu doporučeného energetického příjmu pro lidi, kteří se fyzicky málo namáhají.

Jezte méně sacharidů, radí vědci

Vědci se už léta snaží najít co nejúčinnější dietu. Další výzkum na toto téma zveřejnili vědci z americké Severní Karolíny.

Doktor Will Yancy z Duke University Medical Center aVeterans Affairs Medical Center v Durhamu v Severní Karolíně zjistil, že dieta s nízkým příjmem cukrů vede ke snižování váhy. Výsledky jejich randomizované studie otiskl časopis The Annals of Internal Medicine.

Studie se účastnilo 120 pacientů, kteří dodržovali dietu s nízkým obsahem sacharidů nebo dietu s nízkým obsahem tuků, cholesterolu a kilojoulů. Lidé, kteří dodržovali nízkosacharidovou dietu, mohli jíst maso, ryby, mořské plody, vejce, sýry, saláty, špenát a zeleninu s nízkým obsahem cukrů, jako je brokolice.

V druhé skupině s nízkým obsahem tuků pacienti dostávali méně než 30 procent denního příjmu energie z tuků a méně než 10 procent kilojoulů z nasycených tuků. Všichni měli cvičit třikrát týdně aspoň 30 minut.

Výsledek? Lidem ze skupiny, která nejedla sacharidy, klesla za půl roku váha v průměru téměř o 13 procent, zatímco v druhé skupině to bylo necelých sedm procent.

Hubnutí, dieta. Ilustrační foto.

Autoři:






Nejčtenější

Christina Applegateová (Los Angeles, 27. července 2015)
Preventivně jsem si nechala odstranit vaječníky, přiznala Applegateová

Před devíti lety Christině Applegateové (45) diagnostikovali rakovinu prsu a herečka podstoupila oboustrannou mastektomii. Nyní prozradila, že nedávno si...  celý článek

Hubněte efektivně, pomocí správně zvoleného pohybu
Devět pravidel, které vám pomohou zhubnout jednou provždy

Vyzkoušeli jste už nespočet různých „zaručených“ metod, jak zhubnout, ale stále vás trápí kila navíc? Pak je nejspíš nejvyšší čas začít hubnout s rozumem a...  celý článek

Kolorovaný snímek rakovinových buněk z elektronového mikroskopu
Osm raných příznaků rakoviny, které byste neměli ignorovat

U velkého počtu nemocných jsou některé nádory objeveny až v pokročilém stádiu. Včasně diagnostikovaná rakovina přitom významně zvyšuje šanci na vyléčení. Které...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

čtení
Čtení knih přináší výhody. Budete lépe spát a zlepšíte si paměť

Trávit volný čas čtením zajímavé knihy je v dnešní přetechnizované době pro mnoho lidí přinejmenším neobvyklé. Existují však i zdravotní důvody, proč byste se...  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdce se náhle zastaví až 70 lidem ze sta tisíc. Do 10 minut je pozdě

Když náhlá zástava srdečního oběhu potká někoho s dobrou fyzickou kondicí, jeho okolí je zděšeno. Obecně se totiž má za to, že sportem si zdraví utužujeme, tak...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.