Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na vitamínové doplňky, mohou vám zkrátit život

aktualizováno 
Vitamínové doplňky a multivitamíny denně užívají miliony lidí, kterým záleží na jejich zdraví. Podle lékařských expertů však mohou některé z přípravků škodit. Například nadměrné užívání dávek vitamínu A zvyšuje riziko úmrtí o 16 procent, ukázaly studie.
Místo vitamínových doplňků si raději dejte ovoce a zeleninu

Místo vitamínových doplňků si raději dejte ovoce a zeleninu | foto: Profimedia.cz

Bývalý britský vládní poradce pro výživu profesor Brian Ratcliffe obvinil miliardový vitamínový průmysl z toho, že se živí ze strachu a peněz lidí, kteří jsou v podstatě zdraví.

"Mnoho lidí jednoduše plýtvá penězi a podporují průmysl, který v určité míře využívá jejich strachu," tvrdí profesor Ratcliffe. Není jediný, kdo se zabývá rozporuplným tématem vitamínových tabletek, které podle průzkumů užívá ve vyspělých zemích téměř 40 procent žen a 30 procent mužů denně.

Nebezpečné mohou být vitamíny A, E a betakaroten

Američtí odborníci provedli rozsáhlou analýzu 68 studií zaměřených na užívání vitamínových doplňků, a to konkrétně na betakaroten, vitamíny A, C a E a selen.

Všech studií se zúčastnilo více než 200 000 pacientů a výsledky analýzy těchto studií byly publikovány v časopise American Medical Association.

Podle americké analýzy mohou být nebezpečné především vitamíny A, E a betakaroten. Užívání nadměrných dávek vitamínu A zvyšovalo riziko úmrtí až o 16 procent, menší riziko pak hrozilo u vitamínu E (4 %) a betakarotenu (7 %). Naproti tomu u vitamínu C a selenu nebylo zjištěno žádné zvýšení rizika úmrtí.

Z jakého důvodu však vitamíny A, E a betakaroten zvyšují riziko úmrtí, není tak úplně jasné ani předním odborníkům. A tak autoři studie pouze spekulují, že by snad tyto vitamíny mohly nějak zasahovat do obranného mechanismu těla.

Kdo vitamínové doplňky potřebuje

Každá studie zahrnutá v americké analýze byla velmi odlišná, je proto těžké generalizovat tyto výsledky na jednu konkrétní osobu. Doktor Meir Stampfer, profesor výživy a epidemiologie z Harvadské školy veřejného zdraví prohlásil: "Účinky se mohou lišit podle konkrétní charakteristiky populace, jako je například zvýšené riziko mezi kuřáky při užívání betakarotenu, ale nezvýšené riziko mezi nekuřáky."

Existují samozřejmě také lidé, kteří tyto vitamínové doplňky vyloženě potřebují. Patří mezi ně pacienti po operaci bypassu, pro něž je velký přísun vitamínu A nezbytný.

Alespoň to tvrdí doktorka Tina Dobsevage, profesorka medicíny z Mount Sinai School of Medicine, jež rovněž předepisuje vitamíny D a B12 pacientům s nízkými krevními hladinami těchto živin.

Vitamín E se naopak nedoporučuje u lidí, kteří již užívají léky na ředění krve, protože může zvýšit riziko krvácení u těchto pacientů.

Alarmující vedlejší účinky vitamínů

Není žádnou novinkou, že nadměrné dávky jistých vitamínových doplňků mohou být zdraví škodlivé. Podle jednoho výzkumu rybí olej a multivitamíny zvyšují riziko křehkých kostí v pozdějším věku, protože se do těla dostává příliš vitamínu A.

Jiná studie zkoumající vitamíny A a E upozornila na zvýšené riziko rakoviny při nadměrném užívání těchto doplňků. Podle profesora Ratcliffa mohou být i relativně malé dávky vitamínu A toxické a mohou způsobit nevolnost od žaludku a bolesti hlavy, v pozdějších letech pak zvyšují riziko osteoporózy.

Nebezpečné jsou především v tuku rozpustné vitamíny, které se ukládají do tukových buněk těla. To pak může vést k nahromadění toxinů v játrech, mozku a srdci.

Méně hazardní jsou vitamíny rozpustné ve vodě, protože jsou eliminovány z těla močí. Vysoké dávky vitamínu C proto nejsou podle odborníků škodlivé, je však zbytečné se jimi ládovat, protože vyjdou bez užitku z těla ven.

Navíc nedávná studie zjistila, že vitamínové tablety C, které berou miliony lidí na celém světě, aby se vyhnuli chřipce, mají v boji s nachlazením jen malý účinek a pouze okrajově mohou zkrátit průběh chřipkových onemocnění.

Zásadní je umírněné dávkování

Autoři studie nechtějí odradit lidi od čerstvého ovoce a zeleniny ze strachu před předávkováním vitamíny, nicméně když přijde na vitamíny, umírněnost je podle nich na místě.

Doktor Ted Palen z Colorada po zveřejnění výsledků analýzy prohlásil: "Budu svým pacientům radit, že mírný přísun multivitamínů může být prospěšný, ale velké dávky mohou opravdu uškodit."

Přednost dejte ovoci a zelenině

S ním souhlasí i profesor Keith Ayoob z oddělení pediatrie z Albert Einstein College of Medicine z New York a doporučuje nepřekračovat doporučenou denní dávku vitamínů.

Někteří doktoři spíše doporučují soustředit se na zlepšení stravy než se stresovat tím, jaké vitamínové doplňky a v jakém množství vlastně mohou lidé užívat.

"Lidé by měli utrácet peníze za různé druhy ovoce a zeleniny, celozrnné potraviny a bílkoviny a přestat utrácet peníze za vitamínové doplňky," říká například doktor John Messmer z Pennsylvánské státní lékařské univerzity v Hershey."

Vitamíny

Vitamíny rozpustné v tucích

Vitamín A (retinol) - rybí tuk, játra, mrkev, zelené a žluté listy, špenát, meloun, meruňky, brokolice, máslo, vaječný žloutek
Vitamín D (kalciferol) - rybí tuk, játra, vaječný žloutek, sluneční záření
Vitamín E (tokoferol) - olej z pšeničných klíčků, máslo, mléko, burské oříšky, sója, salát
Vitamín K (fylochinon) - olivový, sojový a řepkový olej, brokolice, špenát, petržel


Vitamíny rozpustné ve vodě

Vitamín B1 (thiamin) - pivovarské kvasnice, med a ořechy
Vitamín B2 (riboflavin) - kvasnice, játra, ledviny, mléko, vejce, kakao, ořechy
Vitamín B3 (niacin) - pivovarské kvasnice, tuňák, semena slunečnice, fazole, hrách, listová zelenina, mrkev
Vitamín B5 (kyselina pantothenová) - celozrné potraviny, luštěniny, maso
Vitamín B6 (pyridoxin) - játra, makrely, vejce, droždí, banány, brambory, zelí, špenát, avokádo, ořechy, obiloviny
Vitamín B9 (kyselina listová) - listová zelenina, kvasnice, játra
Vitamín B12 (kobalamin) - vejce, mléko, sýry, maso
Vitamín C (kyselina L-askorbová) - šípek, rakytník, citrusy, rajčata, papája, brokolice, černý rybíz, jahody, květák, špenát, kiwi, brusinky
Vitamín H (biotin) - sójová mouka, vaječný žloutek, ořechy, mandle
Vitamín PP (nikotinamid, niacin) - pivovarské kvasnice, semena slunečnice, fazole, hrách, mléko, vejce, brokolice

Autoři:






Nejčtenější

Zpěvačka Paloma Faith na Britain Q Awards (Londýn, 18. října 2017)
Moje děti budou genderově neutrální, říká zpěvačka Paloma Faith

Loni v prosinci se britská zpěvačka Paloma Faith (36) poprvé stala maminkou. S francouzským partnerem Leymanem Lahcinem (30) by chtěla mít další potomky....  celý článek

Přírodní oleje jsou báječným kosmetickým pomocníkem. Pokud víme, jak nám mohou...
Jak se vyznat v pleťových olejích? Kokosový na tělo, měsíčkový na tvář

Oleje patří do kosmetické výbavy stejně neodmyslitelně jako třeba pleťové krémy, sprchové gely nebo líčidla. Nejen, že skvěle pomáhají například s odličováním,...  celý článek

V manželství jsou lidé šťastnější a žijí déle, ukázal výzkum.
Příběh Ondřeje: Žena mě má za malé dítě, nemám chvíli klidu

Už se pomalu blížím důchodu a jak jsem se na něj vždycky těšil, tak si poslední dobou říkám, že snad budu pracovat, dokud nepadnu. Aspoň v té práci nemusím být...  celý článek

Sportovní moderátor ČT Vojtěch Bernatský s rodinou
Vojtěch Bernatský: Starat se o děti a hrát si s nimi je nejvíc

O povolání sportovního moderátora snil Vojtěch Bernatský už v první třídě, komentoval vymyšlené zápasy, zpíval, šaškoval. Sen si splnil už jako student, jen na...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Plodnost mužů se stále zhoršuje. Na vině může být i umělé oplodnění

Mužům mizí spermie. Za posledních pětadvacet let jejich počet klesl o šedesát procent. „A plodnost se bude dál zhoršovat,“ předpovídá v rozhovoru pro páteční...  celý článek

Břichomluvkyně Darci Lynne Farmerová v show Amerika má talent (Los Angeles, 20....
Břichomluvci nemluví břichem. Tajemství úspěchu je v mozku diváků

Dvanáctiletá vítězka soutěže Amerika má talent znova nadchla svět pro břichomluvectví – prastarou techniku, která ve skutečnosti s břichem nemá nic moc...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Máslo nám moc neprospívá, tělo se bez něj obejde, ale chutná nám

„Máslo naše tělo v jídelníčku vůbec nepotřebuje,“ uznává výživová odbornice společnosti STOB Hana Málková a dodává, že ho jíme, protože nám chutná. A tak je to...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky
Proč potřebujete izolepu do kosmetické taštičky

Klepe se vám ruka a tekutou linkou si na víčku vytvoříte nepravidelný pruh... co s tím? Pomůže vám obyčejná lepicí páska... celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.