Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potraviny, které fungují jako tukožrouti. Chilli i dýně pomohou zhubnout

aktualizováno 
Spalovače tuků jsou skvělá věc, ale dokonale fungují pouze tehdy, když dodržujme pitný režim, pestrý jídelníček a to vše doplňujeme pravidelným pohybem. Které potraviny vám pomohou zbavit se přebytečného tuku?

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Chilli papričky

Thajsko objektivem Lenky Hatašové

Chilli papričky různého druhu zrychlují metabolismus především proto, že látka způsobující jejich pálivost - kapsaicin - zvyšuje vnitřní teplotu těla, podporuje srdeční činnost a oběhovou soustavu. Pálivé pokrmy navíc snižují chuť k jídlu, takže konzumace chilli může napomoci při hubnutí. Je ale třeba dávat si pozor na intenzitu pálivosti.

„Pokud máte rádi přiměřeně pálivá jídla, tak je podle mě nejlepší volbou chilli rawit, které pálí vždy a celkem hodně. Míru pikantnosti pak řídíte pouze množstvím, které do jídla přidáte,“ radí Vojtěch Havránek ze společnosti Titbit.

Nepražené kakao

Nepražené kakaové boby

Je známé především pro vysoký obsah minerálů a antioxidantů. Méně už se ví, že podporuje krevní oběh, stimuluje enzymy v zažívacím traktu, zmírňuje pocit hladu a reguluje hladinu krevního cukru.

„Na rozdíl od klasického praženého kakaa je to nepražené lehce stravitelné a také podporuje funkci břišní slinivky,“ uvádí Sabina Doskočilová z vitariánského bistra Raw Deli.

Ananas

Vypěstujte si ananas doma!

Jeho předností je především nízká energetická hodnota a opravdu vysoký obsah vlákniny, díky které se budete cítit sytí. Nízký glykemický index zase pomáhá tělu k optimálnímu metabolismu cukrů. Ovšem nejdůležitější je to, že ananas obsahuje enzym bromelain, který zabraňuje ukládání tuků. Ananas můžete využít jako součást snídaně, svačiny nebo jako lehký dezert.

Zelený čaj

Zelený čaj

Zelený čaj je ideálním společníkem při hubnutí, protože díky antioxidantům pomáhá tlumit hlad, spalovat tuky a předcházet jejich ukládání. Snad nejúčinnější je nápoj z jemného prášku matcha, který vzniká rozemletím lístků čajovníku pěstovaného zvláštním způsobem, například keře jsou zakrývány plachtami, aby nedostatek světla nutil rostlinu vytvářet hodně chlorofylu, a také další proces zpracování je náročný a zdlouhavý.

Zatímco běžně čajové listy louhujeme a pak vyhazujeme, prášek matcha našleháme ve vodě a získáme neuvěřitelnou dávku nejen antioxidantů, ale i vitaminů, minerálů, vlákniny a také přírodní aminokyselinu L-theanin. Prášek matcha můžeme přidávat i do všech možných pokrmů sladkých i slaných.

Chia semínka

Chia semínka

Díky vysokému obsahu omega-3 nenasycených mastných kyselin, vlákniny a bílkovin potlačují hlad a podporují produkci glukagonu, hormonu, který pomáhá v lidském organismu spalovat tuky. Jejich schopnost několikanásobně zvětšit svůj objem je vítaným bonusem, pokud chcete tělo na nějakou dobu zasytit.

Gel, který chia semínka produkují v žaludku, zabraňuje tvorbě trávicích enzymů a potrava se tak tráví déle, čímž se zamezuje i výkyvům hladiny cukrů v těle.

Rajčata

Ukázka rozmanitosti podoby tradičních odrůd rajčat. Bohužel drtivá většina z...

Neobsahují téměř žádný tuk a mají nízkou energetickou hodnotu. Díky vysokému obsahu vody a chromu pomáhají udržovat stálou hladinu krevního cukru, vláknina zase zmírňuje pocit hladu. Rajčata povzbuzují látkovou přeměnu a rozpouštějí tuky.

Můžete si je dopřát jen tak nebo je přidat do salátu a získat osvěžující svačinu či večeři. Pokud zvolíte salát k večeři, přidejte do něj i vhodné maso, např. krůtí, kuřecí nebo králičí.

Červená řepa

Červená řepa

Má příjemnou zemitou chuť, krásně zářivou barvu a už naše babičky věděly, že odstraňuje z těla škodlivé látky. My dnes navíc víme, že pomáhá vylučovat vodu, podporuje látkovou výměnu, zamezuje ukládání přebytečných tuků a cholesterolu a brání hromadění tuků na vnitřních orgánech. Dále udržuje přirozené prostředí ve střevech, pomáhá proti zácpě a zvyšuje množství žaludečních šťáv.

Přestože obsahuje poměrně dost cukru, má nízký glykemický index a je vhodná také pro ty, kteří si musí hlídat hladinu krevní glukózy.

Vejce

Ilustrační fotografie

I když se dlouho věřilo, že vejce nejsou zdravá, protože prý zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, dnes výzkumy prokázaly, že vejce naopak zdravá jsou. Obsahují totiž velmi kvalitní bílkoviny, srovnávají hladinu sacharidů a pomáhají tak stabilizovat hladinu inzulinu v krvi, takže potlačují chuť na sladké.

Kromě vitaminů A, řady B,D, E a K,minerálů a lecitinu obsahují vejce také velké množství proteinů, které jsou bohaté na esenciální aminokyseliny. Přitom mají málo kalorií, zhruba 80 kcal, takže do redukčního jídelníčku rozhodně patří.

Skořice

Celá skořice

Potlačuje špatný cholesterol a zanechává jen ten dobrý a zrychluje metabolismus cukrů. Stačí pouze jeden gram skořice denně k tomu, aby se projevily její účinky. Nepřekračujte dávku čtyř gramů za den.

K redukci váhy vám pomůže med se skořicí. Smíchejte dvě lžičky medu s jednou lžičkou mleté skořice a zalijte horkou vodou. Pijte ráno na lačno, nastartujete tak látkovou výměnu. Skořici můžete dát i do čaje a med vynechat, anebo si udělat přímo skořicový odvar.

Dýně

Dýně

V těchto plodech najdete až 90 % vody, která vám pomůže odvést z těla množství škodlivých látek. Funguje proto i jako detoxikační potravina, která navíc usnadňuje hubnutí. Je nízkokalorická - na 100 gramů své hmotnosti má například dýně Hokkaido jenom 155 kJ.

Kromě vody obsahuje dýně i vysoké množství vlákniny. Její konzumace tedy povzbuzuje činnost střev a metabolismus.

Článek vyšel v červnovém vydání časopisu Zdraví.

Autor:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Příběh Karolíny: Expřítel nevěří, že je konec. Pořád to na mě zkouší

S přítelem jsem vydržela dva roky a i to bylo až moc. Udělal si ze mě služku, pokladničku a hlídal mě na každém kroku. Pokoj od něj nemám ani po rozchodu,...  celý článek

Ilustrační snímek
Naše pocity se promítají na našem zdraví, říká psycholožka Janáčková

Veselá mysl - půl zdraví. Platí to ovšem i naopak. Splíny a smutek na nás působí také. Emoce prostě mají na náš organismus větší vliv, než jsme si ochotni...  celý článek

Muži tanga milují, ženy jim příliš nefandí. Důvodem je to, že nejsou úplně...
Tanga přestala být sexy. Ženy dávají přednost rafinovanějším střihům

Už žádný diskomfort a „ypsilon“ vykukující zpod lemu džín. Místo toho pohodlí a elegance. Šňůrková tanga nahradily střihy, jenž zadek alespoň trochu zahalují....  celý článek

Vínová rtěnka na přehlídce Marca De Vincenza.
Tmavá rtěnka je i pro vás. Zkuste extra lesk i sametově matný vzhled

Rtěnky v tmavých odstínech byly ještě nedávno na přehlídkách i v obchodech spíš výjimka, natož abychom je běžně potkávali na ulici. Během pár let se z nich...  celý článek

Maďarský guláš z vepřového masa
Guláš nejen předvolební. Dejte si klasiku z hovězího či vepřového masa

Za několik dnů tu máme volby a s tímto obdobím býval už za dob Rakouska-Uherska spjatý zvyk podávat voličům předvolební guláš uvařený nebo aspoň podávaný...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět tipů, jak zlepšit fyzickou kondici. Na začátku pomůže rychlá chůze

Uvědomujete si to pokaždé, když dobíháte autobus, protože se ještě několik zastávek snažíte maskovat své funění. Vaše fyzická kondice je na bodu mrazu. Chtěli...  celý článek

Ilustrační fotografie
Máte doma tlouštíka? Řekněte mu to chytře a začněte hubnout s ním

Když už se stalo a naše dítě trpí nadváhou, pozdě bycha honit. Akademické řeči o prevenci obezity jsou nám k ničemu. Důležité je postavit se k situaci čelem a...  celý článek

ilsutrační snímek
Chcete zhubnout? Jezte makrelu, avokádo a kuře, vzkazují vědci

Chcete zhubnout, ale stále vás trápí pocit hladu? Právě vám by mohla pomoci nejnovější studie z univerzity ve Warwicku. Vědci přišli na to, že po některých...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev
Runway make-up na týdnech módy: dokonalá pleť i smršť barev

Zatímco ve světě frčí precizní make-up a rozzářená pleť, na pražském týdnu módy to jiskřilo barvami. Čím je specifický p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.