Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pořádně se vyspěte a zhubnete

  6:00aktualizováno  6:00
Psychické poruchy, ale překvapivě i potíže s váhou může způsobit nedostatek spánku. Jak moc si můžete uškodit, když váš spánek nebude kvalitní? Přečtěte si pět nejčastějších potíží, které vám hrozí, když většinu nocí probdíte?

Při nedostatku spánku tělo vytváří více látky, jíž se říká „hormon hladu“. | foto: Profimedia.cz

1. Přibírání na váze
Ve spánku se z tukové tkáně uvolňuje hormon jménem leptin, který dává tělu informaci, že má dostatek energetických zásob. I v případě, že jste přes den příliš nejedli, se proto uprostřed noci nevzbudíte hlady a můžete dále spát. Naopak při nedostatku spánku tělo vytváří více látky jménem grehlin, již se říká "hormon hladu". 

2. Potíže s imunitou
Obranyschopnost organismu úzce souvisí s celkovou dobrou kondicí. Lidé, kteří málo spí nebo nespí hluboce, nezdravě jedí a nedodržují životosprávu, bývají častěji nemocní a náchylnější k infekcím. Imunitu totiž podporuje přiměřeně dobrý a kvalitní spánek.

3. Deprese
Lidé, kteří dostatečně nespí, jsou náchylnější k duševní poruše, hlavně k depresi. Může to být samozřejmě i naopak, poruchami spánku častěji trpí depresivní lidé, ale i lidé závislí, stresovaní, s chronickou bolestí nebo patologičtí hráči. V takovém případě je nutné léčit hlavně základní onemocnění, nikoliv nespavost. Lidem s depresí potom k lepšímu spánku může pomoci psychoterapeutická léčba nebo antidepresiva. 

4. Problémy se srdcem a cévami
Těm, kteří se uprostřed spánku budí a nemohou pak znovu usnout, se do krve uvolňuje takzvaný stresový hormon. Dotyčnému začne rychleji bušit srdce, zvýší se mu tlak i hladina cholesterolu v krvi. Tento proces doprovází mimo jiné i zvýšené ukládání vápníku v těle, což přispívá k ateroskleróze neboli kornatění tepen. Studie prokázaly, že lidé, kteří spí krátkou nebo naopak dlouhou dobu, mají větší riziko nemocí srdce a cév. Proč to tak je, se ovšem neví.  

5.Dopravní nehody
Nevyspalý člověk mívá problémy se soustředěním a nedokáže rychle zareagovat. Za volant by proto neměli sedat lidé, kteří se necítí vyspaní nebo kteří nerespektují doporučené pauzy po čtyřech hodinách jízdy. Všechny poruchy spánku pak podle odborníků mohou zhruba za 35 až 80 procent neštěstí na silnicích.  

Chcete vědět více?

Jaké další problémy může nekvalitní spánek způsobit? Odpovědi najdete v páteční příloze Zdraví v MF DNES.

Autoři:






Nejčtenější

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Jana Bělobrádková se stará o tři děti.
Bartošová, Bělobrádková a Babišová: Své manžely v politice podporujeme

Bez podpory své partnerky žádný politik dlouhodobě neuspěje. Kdo stojí po boku nejvýraznějších osobností letošních voleb? Oslovili jsme manželky lídrů...  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

Nakupování online je sice pohodlné, ale přináší i svá úskalí. Často si nemůžete...
Zklamaná zákaznice? Už nikdy. Ukážeme, jak předejít hororovým nákupům

Nemilá překvapení při nakupování zažil asi každý z nás. Rozlepenou podrážku či díru na svetru můžete v kamenném obchodě snadno odhalit. Co ale dělat, pokud si...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační foto)
Jezte podle hodinek. Biorytmy můžou ovlivnit hubnutí i trávení

Náš denní rytmus a rozvržení jídel můžou být důležitější než počet kalorií, které přijmeme. Promítnou se do metabolismu, tělesné váhy i složení krve. Co...  celý článek

Ilustrační fotografie
Jak se udržet fit? Ideální cvičení a jídlo pro každý věk

Tělo ženy v padesáti potřebuje jinou zátěž a jídelníček než ve třiceti. Co vám dřív dělalo dobře, může po deseti letech škodit. Jak tedy zůstat fit ve 30, 40,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak je to s módními probiotiky? Neškodí, ale o výhodách zatím víme málo

Probiotické potraviny jsou zpátky. Už ne ve formě slazených kysaných nápojů, které frčely v době po roce 2000. Teď se jí korejské kimči, islandský skyr, pije...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy
5 tipů, jak pečovat o ombré a nezničit si vlasy

Vlasy vám zdobí čerstvé ombré, jenže co dál? Na hlavě máte teď hned dvě barvy s rozdílnými nároky a obě se hlasitě dožad... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.