náhledy
Epidemie HIV/AIDS, klimatické změny, rasismus, sexismus, ale třeba i vláda Donalda Trumpa. Na to všechno reagují nejen aktivistické kampaně, ale i móda. Začalo to už prvními tričky se slogany v osmdesátých letech a v poslední době se tento trend ve velkém vrací.
Autor: koláž iDnes.cz, Profimedia.cz
Pionýrkou triček s politickým podtextem byla britská designérka Katharine Hamnettová. V osmdesátých letech přišla se sloganem „Choose life“ („Zvol si život“), který si někteří spojují s protesty proti nukleárnímu zbrojení, jiní s prevencí sebevražd a další s kampaní na podporu prevence HIV/AIDS. Všechno to byla v té době aktuální témata a originál trička nosil dokonce zpěvák George Michael (na snímku je s Andrew Ridgeleym, kolegou ze skupiny Wham!).
Autor: Profimedia.cz
K tématu sexuálně přenosných chorob se Hamnettová vrátila i v roce 2003. Módní kousky s přikázáním „Use a condom“ („Používejte kondom“) předváděly topmodelky v čele s Naomi Campbellovou (na snímku).
Autor: Profimedia.cz
Na přelomu 80. a 90. let využívala síly sloganů také mezinárodní inicativa ACT UP, která jako první ve velkém hájila práva HIV pozitivních lidí. Tričko se slavným sloganem „Mlčení = smrt“ má na fotce herec Nahuel Pérez Biscayart. Ztvárnil aktivistu Seana Delmaza ve filmu 120 BPM, který podle autentických vzpomínek rekonstruuje zásadní roky pařížské části kampaně.
Autor: Film Europe
„NE antisemitismu, násilí a rasismu“ řekl v roce 1999 tričkem fotbalista Zinedine Zidane. Francouzský záložník tehdy působil v klubu Juventus Turín, proto byl nápis v italštině.
Autor: Profimedia.cz
Velkou propagátorkou politické módy je už od svých punkových začátků britská designérka Vivienne Westwoodová (na snímku vlevo). Jedním z velkých témat, kterým se věnuje, je i ochrana životního prostředí. Například v roce 2012 vytvořila a sama i předvedla trička se sloganem „Climate Revolution“ („Klimatická revoluce“).
Autor: Profimedia.cz
Ochrana planety je klíčová i pro módního návrháře Henryho Hollanda (na snímku je v tričku s nápisem „Neplýtvej“). Loni se spojil s firmou Brita, která vyrábí vodní filtry, a podpořil kampaň vyzývající k malým změnám v chování, které mají velký efekt na životní prostředí.
Autor: Profimedia.cz
V kampani se objevila i modelka Lily Cole. Tričko z Hollandovy dílny reaguje na populární hlášku „Plastic is fantastic“. „Na plastech na jedno použití nic fantastického není,“ říká.
Autor: Profimedia.cz
Novou vlnu politických sloganů v módě pomohla před dvěma lety rozpoutat Maria Grazia Chiuriová, tehdy nová kreativní ředitelka módního domu Dior. Slogan „Všichni bychom měli být feministi,“ si vypůjčila od nigerijské spisovatelky Chimamandy Ngozi Adichie, která tak pojmenovala svou inspirativní řeč ze série TED Talks. Už předtím ji zpopularizovala také zpěvačka Beyoncé, která ji vysamplovala v hit Flawless.
Autor: Profimedia.cz
Spojení vysoké módy a feminismu se ujalo. Tričko, z jehož prodejů putovala část výtěžku na charitu, si pořídili třeba topmodelka Karlie Klossová (na snímku), zpěvačka Rihanna, herečka Natalie Portmanová, ale i rapper A$AP Rocky.
Autor: Profimedia.cz
Ve stejném duchu pak o pár měsíců později navázal módní návrhář Prabal Gurung. Do kolekce pro jaro a léto 2017 zařadil i speciální linii triček s klasickými politickými slogany a sám na závěr předvedl kousek s nápisem „Tak vypadá feminista“.
Autor: Profimedia.cz
Kromě ženských práv se Gurung věnoval i otázce uprchlictví. Do kolekce tak zařadil trička s nápisy jako „I am an immigrant“ („Jsem imigrantka“) nebo „Revolution has no borders“ („Revoluce nezná hranice“).
Autor: Profimedia.cz
Uprchlickou otázku a především anti-imigrantskou politiku prezidenta Trumpa vtipně okomentovala také americká herečka Kathreen Khavariová. Na premiéru seriálu Sedmilhářky před rokem oblékla šaty s nápisem „Moje íránská imigrantská máma účí vaše děti číst“.
Autor: Profimedia.cz
Trump i jeho politika mají ve Spojených státech pochopitelně řadu odpůrců a to zase módním designérům a značkám nabízí spoustu příležitostí na něj vtipně reagovat. Servítky si neberou texaští The Real Patriots, kteří prezidenta na tričku přejmenovali na „vesnického idiota“.
Autor: The Real Patriots / redbubble.com
V tričku se sloganem „Respektujte ženy, kašlete na Trumpa“ v době amerických prezidentských voleb zapózovala moderátorka a DJka Ashley Jamesová. Výzva sice nezabrala, ale svůj názor tak dala najevo velmi jasně.
Autor: Profimedia.cz
Na Trumpovu hlášku o chytání žen za přirození zase reagoval populární britský designér Ashish. V kolekci pro podzim a zimu 2017 využil toho, že slovo „pussy“ může označovat jak roztomilou kočičku, tak ženské genitálie.
Autor: Profimedia.cz
V kolekci, kterou kromě sloganů postavil hlavně na flitrech a zářivých barvách, se věnoval i otázkám LGBT práv nebo rasismu. Jedna z modelek tak měla na sobě tričko s nápisem „Láska nevidí barvu“.
Autor: Profimedia.cz