Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

PMS, prokletí většiny žen

  6:00aktualizováno  6:00
Náladovost a přecitlivělost, křeče v podbřišku či zvýšená citlivost prsou. To jsou jen některé z mnoha příznaků premenstruačního syndromu, zkráceně PMS.

Mezi příznaky premenstruačního syndromu mohou patřit i lehké deprese a návaly pláče. | foto: Profimedia.cz

Nepříjemnými  potížemi před menstruací trpí téměř osmdesát procent všech žen od puberty do menopauzy. Dobrou zprávou je, že většině příznaků se dá předejít nebo je alespoň zmírnit.

Zásadní roli při zmírnění PMS a bolestivé menstruace hraje úprava stravy. Předmenstruační problémy způsobuje kolísání hormonů a snížení hladiny chemických látek v mozku, které regulují náladu. Mezi ně patří serotonin, dopamin a endorfiny. Spousta vědců a lékařů se však shoduje na tom, že určité potraviny a potravinové doplňky mohou ženám pomoci při jejich každoměsíčním trápení.

Na co raději zapomenout
Existují jídla, která pro ženu v premenstruačním období nejsou vůbec vhodná. Odborníci na výživu doporučují vyhnout se zejména přemíře bílého cukru a soli.

Sůl přispívá k zadržování vody v těle, a způsobuje tak opuchnutí, citlivost prsou a otoky. Je tedy dobré vyvarovat se pokrmům z restaurací typu fast food, které bývají přesolené, a také konzervovaným potravinám. 

Rafinovaný cukr skrytý v čokoládových tyčinkách a podobných sladkostech sice zlepší náladu a zvedne energii, ale jen na velmi krátkou dobu. Vzápětí naopak způsobí únavu a mrzutost a navíc velmi rychle dostanete zase hlad. Takže místo sladkostí dejte přednost potravinám s vysokým obsahem bílkovin. Jestli se vám při zmínce o bílkovinách okamžitě vybaví maso, zadržte. Nasycené tuky v mase zvyšují hladinu estrogenu v krvi a to může vaše PMS ještě zhoršit. Proto se raději zaměřte na jiné zdroje bílkovin, jako jsou sojové výrobky, ořechy či sýr. Pokud je vaše touha po cukru nezadržitelná, což se bohužel paradoxně před menstruací stává, zakousněte se do vašeho oblíbeného ovoce.

Nezapomeňte, že premenstruační syndrom také výrazně zhoršují alkoholické nápoje, a pozor si dejte i na kofein, který zvyšuje úzkost.


Příznaky PMS

- úzkost, přecitlivělost a návaly pláče

- lehká deprese,  psychické vypětí

- podrážděnost, náladovost, zlost a vztek

- nesoustředěnost, únava

- změna sexuální touhy

- tlak v podbřišku a křeče

- žaludeční potíže a zácpa

- zvětšení a zvýšená citlivost prsou, bolestivé bradavky

- otoky kotníků a prstů

- zvýšená chuť k jídlu, především chuť na sladké, nadměrná žízeň

- bolesti hlavy a kloubů, svalové křeče

- zvýšená potřeba spánku

Co vám pomůže
Při abnormálně silném krvácení zvažte zvýšení přísunu železa, které je kromě masa obsaženo především v luštěninách, dýňových a slunečnicových semenech, listové zelenině a v některých druzích ovoce, jako jsou například jahody. Železo sice nepomůže zeslabit krvácení, ale může vás ochránit před anémií (chudokrevnost), která je v těchto případech celkem běžná. Doporučený denní příjem železa je kolem 1 mg denně, pro ženy v menstruačním cyklu 1,5–2 mg.

Dopřejte si i vitamin E, který pomáhá snižovat citlivost prsou. Hořčík snižuje chutě na sladké a pomáhá zmírnit citlivost prsou. Olej z pupalky dvouleté pro změnu zmírňuje menstruační křeče, deprese a výkyvy nálad. Omega 3 nenasycené mastné kyseliny (např. 1 lžička lněného oleje denně) pomáhají také při křečích v podbřišku a zmírňují deprese.

Zvyšte také příjem vitaminů skupiny B, především B6 - nedostatek těchto vitaminů může způsobovat menstruační křeče, pocit napětí v prsou a silné krvácení

Studie z roku 2005  publikovaná v lékařském žurnálu Archives of Internal Medicine uvádí, že zvýšený přísun vápníku a vitaminu D může zmírňovat PMS. Ženy, které se zúčastnily této studie a konzumovaly dvakrát více doporučené denní dávky vitaminu D, měly až o čtyřicet procent zmírněný PMS. U žen se zvýšeným přísunem vápníku pak došlo ke zlepšení o třicet procent.

Kromě specifického jídelníčku pomáhá při PMS také mírná fyzická zátěž, jako třeba třicet minut svižné chůze denně. Existují také speciální cviky, které pomáhají při bolestivé menstruaci.

Autoři:




Nejčtenější

Pro správné a šetrné odličování očí je důležitý nejen přípravek, který je...
Konec podrážděným očím. Pomůže kosmetika s chrpou či měsíčkem

Při každém odličování vás pekelně pálí oči? Vylepšete svou odličovací techniku a vyberte si přípravek, který vaše oči nebude dráždit – hypoalergenní, bez...  celý článek

Ilustrační fotografie
Zácpu nepodceňujte, může být příznakem vážné nemoci

Lidé se většinou stydí a o potížích s vyprazdňováním nechtějí mluvit ani s lékařem. Pokud máte tyto problémy jen občas, stačí upravit jídelníček a přidat...  celý článek

Eva Mendesová (19. září 2013)
Kdykoli pracuji, mám výčitky jako matka, přiznala Eva Mendesová

Herečka Eva Mendesová (43) tvrdí, že ji jako pracující matku sžírají pocity viny. Hollywoodská hvězda s tím prý vůbec nepočítala, když poprvé otěhotněla....  celý článek

Ledvinka jako oslnivý doplněk je opět v módě. Potěší nejen milovníky...
Devadesátky jsou zpět. Vrací se vysmívaná ledvinka

Malou kabelku, která se připíná k pasu či na boky, měl alespoň jednou za život snad každý z nás. Vejdou se do ní všechny nezbytné drobnosti a přitom se dá...  celý článek

Ilustrační fotografie
Osm přirozených způsobů, jak snížit krevní tlak

Vysoký krevní tlak nebolí, ani není doprovázen jasnými příznaky. Obvykle se na tento problém přijde až při běžné lékařské prohlídce. Ovšem i závažná hypertenze...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační fotografie
Pět zvláštních následků nedostatku spánku. Hůře zvládáte emoce i práci

Málo hodin strávených klidným a posilňujícím spánkem se projeví nejen únavou, nadměrným hladem a podrážděností. Některé důsledky nevyspání vás možná překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Srdeční selhání: pět příznaků, které byste neměli ignorovat

Infarkt zná téměř každý, ale o srdečním selhání ví málokdo. I proto nemocní přichází k lékaři často pozdě. Příznaky totiž nemusí na první pohled se srdcem...  celý článek

Ilustrační fotografie
Gynekolog: Když žena neotěhotní do roka, měla by to řešit s lékařem

Problémy s početím má v dnešní době stále více lidí. Jen v Česku trápí neplodnost každý čtvrtý pár. „Muži i ženy na tom mají stejný podíl. Je to zhruba půl na...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Po stopách vůní: Kde se vzal první parfém?
Po stopách vůní: Kde se vzal první parfém?

K Arome patří vůně, s tím myslím souhlasíte. Zdálo se mi, že je tu poslední dobou více kosmetiky. Řekla jsem si: lepší, ... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.