Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět strategií, které vám pomohou překonat těhotenskou depresi

aktualizováno 
Celé těhotenství, porod a období po porodu je časem obrovských psychických i tělesných změn. Ačkoli mnohem známější je poporodní deprese, spousta žen se potýká s depresí i v průběhu těhotenství.

V průběhu těhotenství si žena musí zvyknout na úplně novou identitu. | foto: Profimedia.cz

V těhotenství jste mnohem zranitelnější a potýkáte se s většími výkyvy emocí. Tento stav není způsoben pouze hormony, ale i změnami, které prodělává vaše psychika. Ještě dramatičtější vývoj má deprese obvykle u žen, které jí trpěly už před těhotenstvím. Inspirujte se následujícími pěti triky, které vám v boji s těhotenskou depresí pomohou:

1. Proveďte sebeanalýzu
V těhotenství si musíte zvyknout na úplně novou identitu ženy a matky. "Jde o novou roli, kterou jste možná ještě nikdy nevyzkoušela a budete potřebovat čas, abyste ji začlenila do svého sebepojetí," říká psycholožka Marcela Vojířová. V první řadě je potřeba, abyste si utřídila myšlenky a odpověděla si na otázky, co pro vás vlastně mateřství znamená. Jste na něj připravená? Jak si představujete sama sebe a svého partnera jako rodiče? Na co se nejvíc těšíte? Z čeho máte naopak strach? Teprve pokud si uděláte pomyslný pořádek sama v sobě, můžete se svou novou identitou pracovat dál.

2. Podívejte se do rodinné historie
Vztah mezi vámi a vaší matkou, sourozenci nebo váš partnerský vztah hraje významnou roli ve vaší přípravě na roli mateřství. Jenom pokud porozumíte vztahům, které vás formovaly, můžete najít tu správnou cestu k vlastnímu dítěti. Pokuste se identifikovat a pojmenovat problémy, které se v průběhu vašeho dětství vyskytovaly ve vaší rodině. To je nejlepší prevence pro jejich opakování. Naopak si sepište seznam věcí, které na svých rodičích, sourozencích, partnerovi obdivujete. Pomůže vám to utřídit si myšlenky ohledně toho, jaká matka vlastně chcete být.

3. Berte se vážně
Věnujte pozornost svým potřebám a neodsouvejte je do pozadí. "Těhotné ženy mají často tendenci své požadavky a potřeby opomíjet a označovat za nedůležité," říká psycholožka. "Uvědomte si však, že na světě není jen vaše dítě, ale vy jste stejně důležitá." Nebojte si explicitně říci o podporu, kterou potřebujete. V pořádku je žádost nejenom o materiální podporu (například při domácích pracech), ale i o emoční. Stejně tak vám pomůže, pokud si se svým partnerem sednete a upřímně si popovídáte o tom, jaké požadavky na vás klade nová role rodičů a co se ve vašem fungování bude muset změnit.

4. Držte pohromadě
Výzkumy ukazují, že pokud rodiče dítěte mají problémy mezi sebou a nefungují navenek jako pár, poporodní a těhotenská deprese je mnohem intenzivnější. Je potřeba, abyste celou dobu těhotenství cítila, že za vámi partner stojí a máte někoho, na koho se můžete spolehnout.

5. Obraťte se na profesionály
Nebojte se profesionální pomoci. Zvlášť pokud vaše deprese trvá i poté, co těhotenské hormony už zmizely za obzorem. Potom je skutečně na místě odborná pomoc, protože může jít o dlouhodobou záležitost. Podceňování a zlehčování příznaků skutečně není na místě, protože deprese neohrožuje jen vás, ale i váš vztah k dítěti a v neposlední řadě fungování na partnerské úrovni.

Autor:






Nejčtenější

Ilustrační fotografie
Co dělat, když tělo zadržuje vodu. Na vině může být špatné jídlo i nemoc

Je to vůbec možné, aby se naše tělo příliš „zavodnilo“, když je vlastně z vody? No ano, je. Nejsme totiž z vody úplně a jak praví staré rčení: všeho moc škodí.  celý článek

Martina Formanová
Do mobilu jsem Milošovi nikdy nechodila, říká Martina Formanová

Více než dvacet let žije v Americe, přesto svoji poslední knihu Povídky na tělo situovala spisovatelka Martina Formanová do Česka. „Pořád víc rozumím vztahům...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uši se čistí samy, my to dělat nemusíme. Když už, tak jen jemně

Nahromaděný ušní maz svádí k odstraňování, někdo ho dokonce považuje za znak nedostatečné hygieny. A tak uši čistí víc a víc. Ve skutečnosti tolik pozornosti...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Od hltače po požitkáře. Osm typů jedlíků, aneb jsme to, co jíme?

Jídlo už dávno nemá jen funkci utišení hladu. Žijeme v době, kdy se z vaření stal módní trend. Jíst musíme všichni a stravování podle současných trendů patří k...  celý článek

Vyzrálejší, chuťově výraznější až pikantnější sýry si nejlépe rozumí se...
Sýry pravé i falešné, kolik obsahují vápníku a s jakým vínem je párovat

Málokterá potravina je tak samozřejmou součástí českých ledniček a prostřených stolů. Sýry milujeme k snídani, obědu, svačině, večeři nebo třeba večer jen tak...  celý článek

Další z rubriky

Okamžik, na který všichni čekají.
Už na to kašlu, plakala vyčerpaná žena na porodním sále

Porod je sice většinou všemi zúčastněnými popisován jako jeden z nejkrásnějších životních zážitků, zároveň ale může trvat velmi dlouho a rodičku vyčerpat. To...  celý článek

ilustrační snímek
Rodinná poradna: Mám dojem, že se za mě dcera stydí

Vychovávám dceru sama a obracíme každou korunu, její otec bohužel neplatí výživné moc pravidelně. Nemůžu jí koupit nové hezké oblečení nebo telefon a žijeme v...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nechte děti se nudit, podpoříte jejich rozhodnost, radí odborníci

Není dobře, když se dnešní rodiče snaží od rána do večera zabavovat svoje děti. Ony se totiž nenaučí nudit, což pro ně později může být na škodu, varuje...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut
Nestíháte? Tyhle účesy zvládnete za 5 minut

Nestíháte rande, pracovní schůzku nebo hodit děti do školy? Máme pro vás tipy na účesy, které budete mít hotové do 5 min... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.