Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pět důvodů, proč se probouzíte ospalí a bez energie

  1:00aktualizováno  1:00
Máte po zazvonění budíku pocit, že byste potřebovali ještě pár hodin spát? Budíte se ospalí, rozmrzelí a bez energie? Přečtěte si, co vám nejspíš hatí důkladný spánek a možná zjistíte, že vyspání se dorůžova nemusí být přepychem jen pro pár vyvolených.
Na spaní si příliš nezatemňujte, ráno se vám bude špatně vstávat (Ilustrační snímek)

Na spaní si příliš nezatemňujte, ráno se vám bude špatně vstávat (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

I když zrovna nepatříte mezi ranní ptáčata, určitě není v pořádku probouzet se s bolavou hlavou, klimbat při čtení ranních novin, cítit se hned po ránu vyčerpaně a doufat, že vás k životu probere šálek silné kávy.

Zjistěte, zda na vás nepasuje některý z následujících pěti zlozvyků, které vám nedovolí pořádně si v noci odpočinout.

Vaše ložnice je temná jako jeskyně

Závěsy a žaluzie jsou skvělé pro blokování světla z ulice, protože pomohou vytvořit černočernou tmu, v níž se snáze usíná a tvrdě spí. Jenže zatemněný pokoj je výhodný pouze v noci, k ránu potřebujete k probuzení denní světlo, aby váš cirkadiánní rytmus věděl, že už se blíží čas vstávání.

Řešení tohoto problému je nasnadě – pořiďte si jen takové závěsy, které světlo z pouličního osvětlení jen utlumí, tím pádem pak propustí denní světlo.

Jste moc dlouho vzhůru

Někdo dlouho do noci pracuje, další sleduje svůj oblíbený seriál, nebo se nemůže odtrhnout od napínavé knížky. Ponocování si však vybere svou daň nejen ráno, kdy se vám nebude chtít z postele, ale také vám sebere energii po celý následující den.

Většina lidí potřebuje okolo sedmi hodin spánku, aby se neprobudili vyčerpaní a podráždění. Spánková deprivace navíc může vést k přejídání se a k oslabení imunitního systému. Určete si čas, kdy budete chodit spát a držte se ho.

Jdete do postele vystresovaní

Není jednoduché usnout, když se vám hlavou honí stresující situace, jako je ranní schůzka s vaším šéfem, nedodělaná práce nebo třeba zaplacení složenek. I když je to těžké, snažte se odložit starosti na ráno a myslete jen na příjemné a uklidňující věci. Koneckonců tím, že se nevyspíte, si zaděláváte na únavu a vyčerpání, s čímž se všechny problémy řeší hůře.

Pokud jste dlouhodobě ve stresu, najděte si způsob, jak uklidnit před spaním svou mysl, ať už je to hezká knížka, poslech klasické hudby nebo třeba jóga.

Zamačkáváte budík několikrát

Máte vstávat až v sedm, ale úmyslně si budík nařídíte na půl sedmé, abyste měli ještě půl hodinku spánku k dobru? Nebo máte dokonce svůj budík přednastavený na buzení po deseti minutách? Tímto způsobem kupodivu každé ráno vstává mnoho lidí, aniž by tušili, že si tím proces vstávání vlastně ještě více znesnadňují.

Násilné probuzení každých pár minut je pro organismus stresující a ta extra půl hodina spánku před dalším zazvoněním budíku vám energii nedodá, spíše naopak. Raději si nařiďte budík na dobu, kdy opravdu musíte vstávat.

Dáváte si alkohol nebo kávu

Sklenice vína nabízí mnoho zdravotních výhod včetně sníženi rizika infarktu a srdečních onemocnění a navíc po mírné konzumaci alkoholu snáze usnete. Rychlé usnutí však nemusí nutně znamenat kvalitní spánek a v případě alkoholu před spaním to platí dvojnásob.

Co se týče šálku kávy, ten se před spaním nehodí vůbec. Nejenže vám přímo zabrání usnout, ale pokud se vám už odchod do říše snů podaří, nebudete se ráno cítit příliš svěže. Vhodnějším nápojem před usnutím jsou některé bylinkové čaje.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Pro správné a šetrné odličování očí je důležitý nejen přípravek, který je...
Konec podrážděným očím. Pomůže kosmetika s chrpou či měsíčkem

Při každém odličování vás pekelně pálí oči? Vylepšete svou odličovací techniku a vyberte si přípravek, který vaše oči nebude dráždit – hypoalergenní, bez...  celý článek

Ilustrační fotografie
Nádorových onemocnění krve přibývá, řekl v on-line rozhovoru lékař

Krev je zázračná kapalina, která udržuje lidské tělo naživu. I ona ale může našemu organismu způsobit problém a to v případě, že se v ní něco pokazí....  celý článek

ilustrační snímek
Čtvrtina českých dětí má mobil už ve školce. Jak jim nastavit pravidla?

První mobilní telefon není pro děti sice prvním setkáním s obrazovkou a virtuálním světem za ní, ale poprvé je nástroj trvale v jejich rukách. O čem by si při...  celý článek

Kristýna toho má v náhradní rodině s pěti dětmi brzy dost.
Nevěru jsem mu odpustila, ale nezapomenu, řekla Kristýna ve Výměně

Terezu s Pavlem spojuje podobný osud. Pořídili si děti, ale partneři je opustili. Pavel zůstal sám se třemi dětmi, Tereza se dvěma, a tak se dali dohromady...  celý článek

Eva Mendesová (19. září 2013)
Kdykoli pracuji, mám výčitky jako matka, přiznala Eva Mendesová

Herečka Eva Mendesová (43) tvrdí, že ji jako pracující matku sžírají pocity viny. Hollywoodská hvězda s tím prý vůbec nepočítala, když poprvé otěhotněla....  celý článek

Další z rubriky

Vévodkyně z Cambridge čeká třetí dítě, i tentokrát trpí těžkými nevolnostmi.
Horší než ranní nevolnost. Při nemoci, kterou má Kate, může jít o život

Ranní nevolnost někdy zastihne skoro každou těhotnou ženu, daleko menší procento zažije dlouhodobé těžké nevolnosti. Stav, kterému lékaři říkají hyperemesis...  celý článek

Ilustrační fotografie
Pět zvláštních následků nedostatku spánku. Hůře zvládáte emoce i práci

Málo hodin strávených klidným a posilňujícím spánkem se projeví nejen únavou, nadměrným hladem a podrážděností. Některé důsledky nevyspání vás možná překvapí.  celý článek

Ilustrační fotografie
Barevné pásky, které nám pomáhají. Jak funguje tejpování?

Kinesiotaping frčí. Pásky, které se dají jednoduše přilepit na kůži, přinášejí úlevu při mnoha diagnózách, zejména při bolestech pohybového aparátu. Přestože...  celý článek

Další nabídka

Arome.cz

Zezelenají mi vlasy? Přírodní barvy jsou šetrnější, ale musíte si je otestovat
Zezelenají mi vlasy? Přírodní barvy jsou šetrnější, ale musíte si je otestovat

Taky vás při barvení odrovná ten chemický zápach? Možná je na čase zvážit přírodní alternativu. Barvení vlasů přírodní n... celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.